خريد شب عيد حمايت از کالاي ايراني حمايت از نام ايراني
شنبه 28 اسفند 1395 - 11:19:01 AM
چه خبر -

طبق سنوات گذشته سياست‌هاي ستاد تنظيم بازار شب عيد معطوف به جلوگيري از افزايش قيمت، تامين کالاهاي اساسي و در دسترس بودن کالاها با برپايي نمايشگاه‌هاي بهاره شده است و به نظر مي‌رسد ترويج مصرف کالاهاي داخلي و اصلاح الگوي مصرف که از اهداف سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است در مصوبه ستاد تنظيم بازار شب عيد در اين مصوبه مورد غفلت واقع شده است. بي ترديد مصرف کالاي داخلي داراي مزايايي از قبيل ايجاد کار و اشتغال، افزايش ثروت ملي، افزايش توان رقابت پذيري بنگاه‌هاي اقتصادي است که بايستي از هر فرصتي براي ترغيب مردم در افزايش مصرف کالاهاي ايراني استفاده نمود درصورت داشتن برنامه ريزي مناسب از طرف عوامل ذيربط، خريدهاي اسفند ماه مي‌تواند در تحريک توليد داخلي نقش به سزايي داشته باشد. عواملي که در قصد خريد و انتخاب کالاهاي خارجي توسط مصرف کننده داخلي موثر است عبارتند از عوامل مرتبط با کشور مبدا (بعد شناختي، بعد احساسي و بعد هنجاري کشور مبدا) و عوامل مرتبط با محصول (آشنايي با برند، اعتماد به برند، ارزش ادراک شده از محصول). عوامل مرتبط با کشور به معناي کشوري که مرکز تجاري آن شرکت توليد کننده در آن کشور واقع شده، تعريف شده است و به عنوان کشور سازنده يا کشور طراح و يا کشوري که در آن مونتاژ صورت مي‌گيرد تعريف مي‌کنند. اين عامل از مهمترين عوامل برداشت مشتري از کيفيت محصول است که مشتري ايراني بطور کامل با آن آشناست و تاثير به سزايي در خريد مشتري دارد. عوامل مرتبط با محصول تاثير مستقيمي بر خريد توسط مصرف کنندگان داخلي (ايراني) دارد. ميزان آگاهي مصرف کننده از برند در اشتياق از خريد يا اجنتاب از خريد برند مورد نظر موثر است . نام تجاري مي‌تواند در تعديل اثر کشور مبدا در انتخاب کالا موثر باشد. با توجه به اين مطالب نظر مي‌رسد حضور کمرنگ نام‌هاي تجاري محصولات توليد داخل در برابر برند‌هاي خارجي باعث افزايش علاقه مندي و تمايل مصرف کنندگان ايراني به کالاهاي خارجي شده است. ايجاد و تقويت برندهاي ايراني مي‌تواند از راهکارهاي ترغيب مشتري ايراني براي خريدکالاي ايراني باشد. بنابراين لازم است طبق بند 8 سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي مبني بر مديريت مصرف با تأکيد بر اجراي سياست‌هاي کلي اصلاح الگوي مصرف و ترويج مصرف کالاهاي داخلي همراه با برنامه ريزي براي ارتقاء کيفيت و رقابت پذيري در توليد، حمايت‌هاي کافي از سمت دولت براي کسب و کارهاي داخلي صورت پذيرد. در حال حاضر بيشتر تمرکز دولت در حمايت از کسب و کارها، معطوف به پرداخت تسهيلات است و حمايت‌هاي ديگر در جهت تقويت برندهاي داخلي کمتر مورد توجه قرار گرفته است.ل ازم به ذکر است علاوه بر حمايت دولت، حمايت مصرف کننده نيز براي حمايت از توليد داخلي لازم است تا با انتخاب و خريد محصولات داخلي حمايت خود را از کارگر ايراني و رونق توليد داخلي اعلام نمايند. منبع: ميزان
http://www.CheKhabar.ir/News/59032/خريد شب عيد حمايت از کالاي ايراني حمايت از نام ايراني
بستن   چاپ