راهنمايي و مقايسه خودرو هاي موجود در بازار
شنبه 28 اسفند 1395 - 10:30:54 AM
چه خبر - مقايسه خودرو هاي موجود در بازار

انتخاب يک خودرو از ميان گزينه‌هاي موجود در بازار شايد يکي از دشوارترين خريدهاي ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب بايد بانگاهي بلند‌مدت به ماجرا نگريست.

در اين ميان برخي هم هستند که با سرعت بيشتري خودرو خود را عوض مي‌کنند. آنها نيز هميشه دوست دارند بدانند که خودروهاي جديد کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌هاي آنها با خودرو کنوني‌شان چيست. در بازار رو‌به رشد خودرو ايران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزايش خريدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهميت بيشتري پيدا مي‌کند.

در اين صفحه سعي شده خودروهاي مختلفي که از نظر قيمت يا قابليت‌هاي فني در يک کلاس قرار دارند با زباني ساده با يکديگر مقايسه شوند.‌ به‌‌گونه‌اي‌که در نهايت خواننده بتواند ديد کلي درباره خودروهاي کلاس‌هاي مختلف پيدا کند. در همين راستا سعي شده در هر شماره تنوع کلاس‌هاي قيمتي مختلف مدنظر قرار بگيرد تا صفحه «حق‌انتخاب» براي طيف بيشتري از مخاطبان کاربرد داشته باشد.

نيسان جوک يا رنو کپچر

اين دو خودرو کراس اوور شهري هستند و در کلاسي قرار دارند که اين روزها طرفداران زيادي دارد. نيسان جوک با موتوري پر‌حجم‌تر و البته قوي‌تر به بازار آمده است. خودرويي که با اختلافي فاحش در شتاب‌گيري حريف را جا مي‌گذارد. شايد به جرات بتوان گفت که از نظر فني جوک در اين کلاس همه چيز را به سود خود تمام خواهد کرد. اما وقتي به طراحي برسيم جوک کمي در تنگنا قرار مي‌گيرد. ظاهر اين خودرو عام‌پسند نيست و برخي از افراد ترجيح مي‌دهند به جاي انتخاب خودرويي عجيب سوار بر ديگر همکلاسان آن شوند که طراحي ساده‌تري دارند.

اما به هر حال اين خودرو هم در زمينه امکانات و هم از نظر فني حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد. کپچر ظاهري زيبا‌تر از جوک داشته و به دليل آنکه زير چتر خودروساز داخلي قرار دارد خدمات پس از فروش گسترده‌اي دارد و البته قيمت مدل فول آن از قيمت نيمه‌فول جوک کمي ارزان‌تر است. نيسان نشان داده که در دراز‌مدت خودرويي کم‌استهلاک است. از نظر فضاي داخلي هر دو خودرو شبيه هم هستند و برتري خاصي نسبت به هم ندارند. از اين‌رو اگر خودرويي با خدمات پس از فروش گسترده، قيمت کمتر و البته ظاهري معقول‌تر مي‌خواهيد کپچر و اگر خودرويي با توان بالا و امکانات بيشتر مي‌خواهيد جوک بخريد.


ام‌وي‌ام 550 يا ليفان X50

اين دو خودرو در يک کلاس نيستند؛ يکي سواري و ديگري در کلاس کراس اوورهاي فوق کوچک است، اما در بازار ايران مدل دنده دستي آنها به يک قيمت عرضه مي‌شود. موتور ام‌وي‌ام 550 پر حجم‌تر و البته قوي‌تر است و در شتاب‌گيري نيز وضعيت بهتري دارد. در مقابل مصرف سوخت ليفان کمتر از 550 بوده و البته کم استهلاک‌تر نيز هست. در سوي ديگر 550 با چهره‌اي زيبا و کابيني زيباتر در انتظار شماست. اين در حالي است X50 نيز با طراحي ظاهري اسپرت‌تر خود مي‌تواند توجه جوان‌ترها را به خودش جلب کند. مواد به کار رفته درون کابين هر دو خودرو سطح کيفي چندان بالايي ندارند اما طراحي کابين هر دو خودرو به‌روز بوده و حس داشتن يک خودرو مدرن را به خوبي منتقل مي‌کند.

در بحث سيستم تعليق وضعيت ليفان X50 بهتر است. اين در حالي است که صندلي‌هاي بهتر را بايد در کابين ام‌وي‌ام 550 جست‌وجو کرد. خدمات پس از فروش ليفان گسترده‌تر است. اين مساله در شهرستان‌هاي دور از مرکز بيشتر به چشم مي‌آيد. قطعات هر دو خودرو کمياب است به خصوص قطعات 550 که کمياب‌تر است. به‌طور کلي مي‌توان دو خودرو را انتخاب‌هاي خوبي دانست اما اقبال در بازار خريد و فروش دست دوم به سوي خودروي X50 است.


رنو تليسمان يا هيونداي سوناتا

دو خودرويي که با قيمت مشابه مي‌توانند وسوسه خيلي‌ها را برانگيزند. يک طرف هيونداي سوناتا قرار دارد که سال‌هاست براي بازار شناخته شده است و در طرف ديگر رنو تليسمان که هنوز يک تازه وارد به حساب مي‌آيد. مدل نيمه فول تليسمان با مدل فول آپشن سوناتا هم قيمت است. پس اگر مي‌خواهيد زير 200 ميليون پول بدهيد و آپشن بيشتري داشته باشيد سوناتا منطقي‌تر به نظر مي‌رسد، اما اگر دوست داريد خودرويي جديد و کمتر ديده شده داشته باشيد که رگه‌هايي از لوکس بودن هم در کابين آن هست به سراغ سوناتا برويد. از نظر شتاب و سرعت هيونداي سوناتا عملکرد بهتري دارد.

اما در طراحي، کفه ترازو به سود تليسمان سنگيني مي‌کند. کابين هر دو خودرو کاملا راضي‌کننده است، اما در بحث لوکس بودن به خصوص در صندلي‌هاي عقب تليسمان بهتر ظاهر شده است. از نظر کيفيت سواري اين تليسمان است که برنده از ميدان بيرون مي‌آيد. در مقابل استهلاک کمتر را بايد در هيونداي سوناتا جست‌وجو کنيد. از نظر خدمات پس از فروش هم فعلا گستردگي هيونداي بهتر از رنو است. مضاف بر اينکه قطعات سوناتا هم فراواني بيشتري در بازار دارند و هم قيمت کمتر.


ساينا سايپا يا سمند SE

دو خودروي توليد داخل که در يک کلاس نيستند اما از نظر قيمتي تقريبا در يک رده قرار مي‌گيرند. اين دو خودرو در دو شرکت بزرگ توليد مي‌شوند اين يعني هر دو خدمات پس از فروش گسترده‌اي دارند. سمند SE نمونه به حداقل رسيده سمند از نظر آپشن است و ساينا نيز در حقيقت نسل جديد تيباست که ظاهر آن کمي تغيير کرده، ولي موتور و گيربکس همان است. موتور سمند پر حجم‌تر است و البته قدرت بيشتري توليد مي‌کند از اين‌رو در مسيرهاي سربالايي عملکرد خوبي دارد.

اما ساينا نيز با موتوري کم مصرف و داراي قدرت قابل قبول، عملکرد خوبي دارد. هر دو خودرو با حداکثر سرنشين ضعيف نيستند اما سمند به واسطه بزرگ‌تر بودن اتاق فضاي بيشتري براي سرنشينان در خود جاي داده است. سمند خودرويي براي خانواده‌ها بوده اما کمي استهلاکش بالاتر از ساينا است. اگرچه هر دو خودرو از خدمات پس از فروش گسترده‌اي بهره مي‌برند اما اين خدمات پس از فروش نيز دردسر‌هاي خودش را دارد. کيفيت مواد به کار رفته در کابين سمند بالاتر از ساينا است، اما ساينا امکانات بيشتري را در خود جاي داده است. همچنين ساينا از طراحي به روزتر و البته زيبا‌تري نسبت به سمند برخوردار است. به‌طور کلي هر دو خودرو را مي‌توان انتخاب‌هاي خوبي دانست، اما اگر فضاي زياد و شتاب مي‌خواهيد سمند و اگر امکانات مي‌خواهيد، ساينا بخريد.


مزدا 3 يا هيونداي ولوستر

اين دو خودرو در بازار ايران توانسته‌اند جايگاه خوبي به‌دست آورند. البته مزدا 3 در بازار بسيار موفق‌تر از ولوستر است که در حال حاضر نمونه هاچ بک آن به‌صورت صفر کيلومتر در بازار وجود ندارد. هر دو خودرو از نظر طراحي زيبا بوده و امکانات خوبي دارند. موتور مزدا پر‌حجم‌تر و البته پر‌قدرت‌تر است. در شتاب‌گيري نيز به راحتي از پس ولوستر بر‌مي‌آيد، اما ولوستر خودرويي کم‌مصرف و البته کم استهلاک است که توانسته مشتريان خود را راضي نگه دارد. موتور توربو آن براي رانندگي‌هاي اسپرت کاملا جواب مي‌دهد. اين خودرو به دليل طراحي خاص و اسپرتي که دارد در اوايل حضور خود نتوانست در بازار موفق باشد اما اين روزها نمونه‌هاي دست دوم آنها پر اقبالند. فضاي کابين هر دو خودرو مناسب است و البته صندلي‌هاي راحتي دارند اما قسمت عقب مزدا جاي پاي کافي براي سرنشينان قد بلند ندارد. خدمات پس از فروش هر دو خودرو مناسب است اما لوازم مزدا در بازار بيشتر يافت مي‌شوند اگرچه قيمت بالاتري دارند. از نظر امکانات و آپشن، هيونداي ولوستر شرايط بهتري دارد. در مقابل کيفيت سواري مزدا 3 بر ولوستر برتري محسوسي دارد. اين دو خودروي زيبا انتخابي کم مصرف و کم استهلاک هستند که در اين ميان ولوستر با داشتن سه در کمي خاص‌تر به نظر مي‌رسد.


هوندا CRV يا کيا سورنتو

دو شاسي بلندي که وضعيت بازار متفاوتي با يکديگر دارند. هوندا از آن دسته خودروهايي است که کمتر آن را در خيابان‌ها مي‌بينيم و سورنتو در نسل جديد تحولي داشته که آن را تبديل به يکي از محبوب‌ترين‌ها در بازار کرده است. هر دو خودرو از موتورهايي کم‌حجم بهره مي‌برند اما اين سورنتو است که قدرت خروجي بالاتري دارد، اما هوندا به دليل گيربکس سريع‌تر و وزن کمتر شتاب‌گيري بهتري دارد. اين دو خودرو جزو بهترين‌هاي بازار در کلاس خودشان هستند، اما هوندا در بازار آمريکا يکي از پر فروش ترين‌ها بوده و انتخاب بي دردسر و مناسبي به حساب مي‌آيد. اما بازار ايران بازار آپشن گرايي است، از اين‌رو وضعيت سورنتو بهتر است. البته خدمات پس از فروش هوندا نيز گستردگي کيا را ندارد.

به هر ترتيب هوندا از نظر امکانات ايمني و رفاهي نيز در سطح خوبي قرار دارد. اتاق بزرگتر سورنتو سبب شده تا خانواده‌هاي پر جمعيت‌تر به سمت اين خودرو بيايند همچنين مصرف سوخت هوندا پايين‌تر از سورنتو است که اقتصادي‌تر به نظر مي‌رسد. درون کابين نيز هر دو خودرو طراحي مناسب و کيفيت بالايي دارند اما در اين زمينه مي‌توان هوندا را با کيفيت‌تر دانست. هوندا خودرويي کاملا بي‌دردسر و اقتصادي محسوب مي‌شود که مي‌توان از لذت سواري آن بهره برد در مقابل سورنتو با آپشن‌هاي بيشتر و همچنين خصوصيات آفرود بهتر انتخابي براي طيف ديگري از بازار است.




منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

http://www.CheKhabar.ir/News/58802/راهنمايي و مقايسه خودرو هاي موجود در بازار
بستن   چاپ