حمله خشايار الوند به بازي علي مصفا و پيشنهاد او براي ممنوعيت نمايش تابستان داغ!
دوشنبه 16 اسفند 1395 - 12:44:28 PM
چه خبر - گفت و گو با خشايار الوند

خشايار الوند؛ فيلمنامه‌نويس عرصه کمدي؛ فيلم‌هاي اين دوره از جشنواره فيلم فجر را کاملا متوسط ارزيابي مي‌کند و معتقد است مقصر تمام حواشي به وجود آمده، هيئت انتخاب است چون از همان ابتدا سطح توقع مخاطبان را بالا بردند.

نويسنده سريال پايتخت گفت:
من تک و توک فيلم‌هاي جشنواره را ديدم. با فيلم‌هايي که ديدم مي‌توان گفت امسال؛ سال متوسط‌ ها بود. يعني فيلم‌ها نه آنقدر بد بودند يعني همانطور که در تلويزيون و برخي رسانه‌ها درباره آنها حرف زده مي‌شد و نه آنقدر خوب که بتوان از آنها دفاع کرد. جز فيلم سينمايي ماجراي نيمروز مي‌توان گفت هيچ فيلم شاخصي نداشتيم. هم فيلم‌ها متوسط بودند و هم برگزاري جشنواره. درکل مي‌توان گفت جشنواره بي‌رمقي بود.

نويسنده فيلم سينمايي شش و بش درباره فروش فيلم‌هاي جشنواره در سال آينده نيز گفت:
سينماي ايران در سال آينده فروش متوسط و معمولي خواهد داشت. غير از يکي دو فيلمي که اميد فروش به آنها مي‌رود؛ اثري را نديدم که بتواند فروش سينماي ايران را براي سال آينده تضمين کند. به نظرم بايد به سرعت آدم‌ها را صدا کنند و يکسري فيلم‌هايي را براي فروش؛ توليد کنند چون فيلم‌هاي جشنواره بعيد است در سال آينده فروشي داشته باشند."خوب بد جلف" و "گشت ارشاد" هر دو فروش خودشان را دارند و به همراه "نهنگ عنبر 2" و "ساعت پنج عصر" آقاي مديري، شانس‌هاي فروش سال آينده هستند. به نظر نمي‌رسد با اکران برخي از اين فيلم‌ها در نوروز؛ تابستان آينده سينماي ايران فروش قابل تاملي داشته باشد. حتي خوب بد جلف با وجود فيلمنامه متوسط‌اش مي‌تواند بخشي از فروش سينماي ايران را تضمين کند اما به ديگر فيلم‌ها اميدي نمي‌رود.

نويسنده فيلم سينمايي ساعت 5 عصر با اشاره به برخي حواشي پيش آمده در جشنواره نيز گفت:
مقصر اصلي تمام حواشي هيئت انتخاب هستند. وقتي هيئت انتخاب 32 فيلم را به بخش مسابقه جشنواره مي‌آورد؛ اين پيام را به مردم و اهالي رسانه مي‌دهد که ما آن‌قدر فيلم خوب داشتيم که نمي‌توانستيم 22 فيلم را انتخاب کنيم اما بعد که فيلم‌ها را مي‌بينيم متوجه مي‌شويم فقط مي‌توانستيم 20 فيلم آنهم به راحتي بيرون بيندازيم. شما وقتي 32 فيلم مي‌آوريد فشار زيادي را به اکران و منتقدين مي‌آوريد؛ چون آنها بايد روزي 4 فيلم ببينند. خب معلوم است در سانس آخر من آنقدر خسته و عصبي هستم که اگر شاهکار سينما هم پخش شود، توان ديدن اين شاهکار را ندارم. هيئت داوران بايد 4 فيلم را ببينند. مگر شدني است؟چگونه مي‌خواهند بخش‌هاي مختلف يک فيلم را قضاوت کنند؟ طبيعي هست نتيجه کار همان مي‌شود که شد.

نويسنده فيلم مزاحم درباره ساختار جشنواره فجر گفت:
هر جشنواره‌اي يک مرام خاص دارد. شما نمي‌توانيد فيلم انزوا، گشت ارشاد و ماجراي نيمروز را در يک قالب داوري کنيد. اگر تعريف داشته باشيد؛ فيلم‌هاي زيادي به جشنواره اصلا وارد نمي‌شوند. در اين صورت ديگر هيچ جواني با دوربين عکاسي خود فيلم نمي‌سازد و بعد هم منتظر کانديدا شدن در 12 رشته نمي‌ماند.

نويسنده سريال قهوه تلخ درباره اکران فيلم‌هاي جشنواره براي مردم گفت:
اصلا چرا مردم بايد فيلم‌هاي جشنواره را ببينند؟ جشنواره براي مردم نيست. بايد دوسالن سينما را انتخاب کنند. 80٪ براي منتقدين و اهالي رسانه و بقيه براي دانشجويان سينما بليت‌فروشي شود. فيلم‌ها در طول سال اکران مي‌شوند و مردم مي‌تواند در يک سال همه فيلم‌ها را ببينند. مگر در کن بليت‌فروشي مي‌شود؟

وي؛ دبيرخانه دائمي را رکن اساسي جشنواره مي‌داند و ادامه مي‌دهد:
بايد يک دبيرخانه دائمي تشکيل شود و يک دبير پرقدرت بي‌رحم در راس امور جشنواره قرار بگيرد که وقتي فيلم خوب توليد نشد، بگويد ما جشنواره را مثلا با 12 فيلم برگزار مي‌کنيم چون فيلم خوبي توليد نشده!

الوند در انتقاد از گرايش تعداد زيادي از جوانان به مقوله کارگرداني گفت:
به قول مرحوم حاتمي هنر مزرعه بلال نيست که بخواهد هر سال محصول بدهد. براي چي در را بازمي‌کنيد تا 15 فيلم اولي وارد جشنواره شود؟ ما يک سعيد روستائي بيشتر نداشتيم. براي چه همه فکر مي‌کنند کارگردان هستند؟ همان جواني که با دوربين عکاسي خودش فيلم مي‌سازد، سال آينده توقع دارد و مي‌گويد فيلمسازي شغل من است و بايد فيلم بسازم. يک‌بار همه چيز دست به دست هم مي‌دهد و فيلم خوبي درمي‌آيد. شما فکر مي‌کنيد قيصر چگونه ساخته شد؟ يک جوان 24 سال که در فيلم قبلي هم شکست خورده بود، با کمک پوري بنائي و بهروز وثوقي و وام بانکي قيصر را ساخت. همين فيلمي که 13 تا کانديدا شد، اگر به مسئوليت من باشد نمايش آن را ممنوع مي‌کنم. يعني چه که اين اندازه با اعصاب تماشاگر بازي مي‌شود و يک بچه را همينطور الکي مي‌کشيد؟ کاملا بي‌منطق و با اجراي بد. کانديدا شدن علي مصفا هم براي من عجيب است که زيرا او بدترين بازي خود را داشت. هيئت داوران فيلم‌هايي را کانديدا کرد که آدم شک مي‌کند اصلا فيلم‌ها را ديده باشند. جشنواره فجر با ساز و کاري که در پيش گرفته؛ دورانش به پايان کار رسيده است. به‌نظرم بايد يکسال جشنواره را تعطيل کنيم و مانند اسکار فيلم‌هاي به نمايش درآمده را قضاوت کنيم.

خشايار الوند در پايان گفت:
نمي‌توانيد به برنامه هفت بگوئيد راجع به سينما حرف نزند؟ اگر مردم بخواهند از طريق برنامه هفت به سينما نگاه کنند، با يکسري فيلم‌هاي بد که اصلا تماشاي آنها توصيه نمي‌شود، مواجه خواهند بود. اين موضوع در فروش فيلم‌ها تاثير مي‌گذارد و پدر فيلم‌ها را درمي‌آورد. چرا ما بايد فيلمي را که تاامروز پخش نشده يکباره بعد از 3 فيلم ببينيم و يک نقد احساسي را روي آنتن براي 60 ميليون نفر بيان کنيم؟ اينطوري پدر تهيه‌کننده درمي‌آيد. برنامه هفت مردم را نسبت به سينماي سال آينده دلسرد مي‌کند.

گروه فرهنگ و هنر

منبع: ilna.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/56107/حمله خشايار الوند به بازي علي مصفا و پيشنهاد او براي ممنوعيت نمايش تابستان داغ!
بستن   چاپ