روايت حميدرضا آذرنگ از کودکي تلخ مسعود فراستي!
شنبه 14 اسفند 1395 - 12:27:07 PM
چه خبر - حرف هاي حميد رضا آذرنگ در برنامه هفت

حميدرضا آذرنگ، بازيگر سينما و تلويزيون با حضور در برنامه هفت درخصوص تجربيات سينما و تئاتر خود گفت:
تئاتر خانه و زندگي من است و با هيچ چيزي نمي توانم آن را معاوضه کنم! تئاتر زندگي آموز و تعهدآموز است. لذا هيچ وقت نمي توانم تصور کنم که از تئاتر بگذرم. هنوز قامتم در سينما به قدري نرسيده است که بخواهم در سينما هم نويسندگي و کارگرداني کنم. با وجود آنکه نمايش نامه نويسي کار سخت تري است، اما معتقدم نويسندگي فيلمنامه در سينما به قدري سخت و حساس است که هنوز به خود جرات اين کار را نمي دهم. و به نظرم همين نگاه ساده انگارانه به فيلمنامه نويسي است که سبب شده امروز فيلمنامه هاي خوبي نداشته باشيم.

ما بايد فراستي درون مان را کنترل کنيم!

متاسفانه امروز در فرهنگ ما دوستي جز مجيزگويي نيست! اگر من هم شانه ايشان نباشم، کار غلطي کرده ام. فرهنگ نقدپذيري امروز از بين رفته است و به تندي با هم برخورد مي کنيم. در وجود تک تک مردم مان يک فراستي هست که بايد کنترلش کنيم و نگذاريم نقد يکديگر بجاي دلسوزي به انتقام تبديل شود. اتفاقي که براي بازيگري در جامعه ما رخ داده است، به شدت عجيب است. امروز در هر خانه اي مي روي، يکي دو نفري هست که با قاطعيت مي گويند بازيگر خوبي هستند. همين سبب نزول بازيگري در سينماي ايران شده است. در تئاتر اين چنين نيست و اگر داشته هايتان کم باشد، خيلي زود مشت تان وا مي شود. اما اگر تعريف يک حرفه در يک کشور اين قدر ذليل و خار شود که هر کسي به خود بازيگر بگويد، تاسف بار است. برخلاف تئاتر، بازيگري در سينما درون نمي خواهد. با رويکردهاي سال هاي اخير در سينما که به بازيگر اجازه داده مي توان جلوي دوربين دريده بود و هرحرفي را به زبان آورد، موجب اين اتفاق شده است. ورزيدگي که تئاتر با آدم به وجود مي آورد سبب مي شود تمام تن و روح انسان در خدمت بازيگري باشد.

ما بازيگر نيستيم!

هرجا سينما و تئاتر به درستي در کنار يکديگر قرار گرفتند، توانستند به تعالي يکديگر کمک کنند. امروز تئاتر خود را به سينماي ايران حقنه کرده است. متاسفم که مي شنوم برخي سريال هاي تلويزيون بدليل نگراني هاي مالي شان به آموزشگاه هاي بازيگري مي روند و به کساني که هنوز ادبيات بازيگري را ياد نگرفته اند مي گويند ما نقش هاي انقدر هزار توماني داريم چه کسي مايل به بازيگري است! من با همين تعريف از بازيگري، امروز از بازيگري هم فاصله و زاويه گرفته ام. ما بازيگر نيستيم، ما زندگي سازيم بر روي صحنه يا داخل قاب تصوير بجاي ديگراني که بايد باورمان کنند. اگر بازي باشد که دست مان رو است. بخاطر همين با واژه بازيگري مشکل پيدا کرده ام. هرچند ما خالق دروغ ترين راست دنياييم اما اين مسئله هرچقدر به واقعيت نزديک شود، باورپذيرتر مي شود.

شيطنت سريال سازان شبکه نمايش خانگي

اخيرا شنيدم در برخي از اين سريال هاي شبکه نمايش خانگي براي جذابيت فيلم هاي پشت صحنه شان، چندين بار الکي کات مي دهند و شوخ طبعي بيجا بکار مي برند تا بعدا فيلم پشت صحنه هاشان جذاب شود. گويا فيلم پشت صحنه اين سريال ها از خود آن ها جذابتر است! من متاسف مي شوم از ديدن چنين اتفاقاتي…

کودکي تلخ آقاي فراستي

بنظرم آقاي فراستي کودکي يا نوجواني تلخي داشته است که امروز عقده گشايي مي کند و سعي مي کند با انتقاد تند ديگران جبران کند. من آقاي فراستي را خيلي دوست دارم، چون بايد باشد و فرهنگ نقد زنده باشد. اما اجازه نداريم فيلمي را تا دقيقه 20 تماشا کنيم و بيرون بياييم و بعد آن را نقد کنيم. شايد يک فيلم الکن شروع شده و به عمد کارگردان کند پيش رفته تا در انتها کار خاصي کند. بنظرم اين مسير اشتباه است و براي فرهنگ نقد در جامعه ما مي تواند مضر باشد.
آقاي فراستي، آقاي فرهادي اگر بدليل سياست يا هرچيز ديگر جايزه گرفته، يک اسکار را به مملکتش آورده است. بنظرم خوردکردن آن آدم، خوردکردن شخصيت خود آدم است. يک تبريک براي اين موفقيت اتفاق سختي نيست. من عاشق شما هستم، اما اميدوارم همانطور که مطمئنم دل مهرباني داري، در زبان هم آن را بيان کني.
من براي بازي در فيلم «آذر» هم از خودم و هم از نتيجه راضي نيستم. با خودم عهد مي بندم ديگر هيچ فيلمي را بدون آنکه فيلمنامه اش را کامل نخوانده ام يا چنانچه تغيير کند، بازي نکنم. هرچند از کنار دوستان بودن و حضور در اين فيلم لذت بردم. «قاتل اهلي» را من دوست داشتم براي لحظه هاي هرچند کوتاه در کنار آقاي کيميايي تجربه کنم و از کنار ايشان بودن لذت بسياري بردم. من «بيست و يک روز بعد» را دقيقا بخاطر آنکه يک فيلمنامه درخشان داشت انتخاب کردم تا حالم در کنار اين گروه درجه يک خوب شود.
«آباجان» را بسيار دوست داشتم و روزهايي که با حضور عوامل در زنجان گذارندم فارغ از نتيجه نهايي فيلم که سليقه افراد است، بسيار روزهاي خوبي بود. هنوز هم مي گويم فيلم الان بدون پلان نهايي که گرفته شد، تمام نشده باقي مانده است. هاتف عليمرداني گفته که اين پلان نهايي را از فيلم خارج کرده اند، اميدوارم در اکران بازگردانده شود. الان حرف فيلم کامل به گوش نمي رسد.

گروه فرهنگ و هنر

منبع: cinemacinema.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/55609/روايت حميدرضا آذرنگ از کودکي تلخ مسعود فراستي!
بستن   چاپ