نکات مهم براي خريد پرايد کار کرده
جمعه 13 اسفند 1395 - 4:22:59 AM
چه خبر - نکاتي که براي خريد پرايد کار کرده بايد به آنها توجه کرد

استهلاک کم مجموعه هاي فني موتور و گيربکس، مهمترين ويژگي پرايد به عنوان يک خودرو اقتصادي و کم دردسر است، اما در هنگام خريد نمونه دست دوم اين خودرو نيز بررسي نکاتي در رابطه با اين قطعات الزامي به نظر مي رسد.

موتور پرايد به ندرت دچار پديده سوختن واشر سرسيلندر مي شود، اما در عوض رينگ پيستون هاي ضعيفي دارد که معمولا در کارکردهاي بالا کارايي خود را از دست مي دهند و به تعويض نياز دارند، نشانه اين امر کم شدن روغن موتور و خروج دود آبي رنگ از اگزوز در هنگام شتاب گيري (فشردن ناگهاني پدال گاز) است.

بنابراين در اولين قدم براي بررسي سلامت موتور مي توانيد ميزان روغن موتور را چک کنيد و سپس با مشاهده دود اگزوز ،سلامتي حدودي موتور را ارزيابي کنيد. موتور سالم در هيچ حالتي نبايد دود آبي رنگ داشته باشد، دود مشکي کم رنگ، نشانه خام سوزي و مصرف سوخت بالاست که مي تواند ناشي از عدم تنظيم صحيح کاربراتور يا کثيف بودن انژکتور ها باشد، دود سفيد کم رنگ در هنگام سرد بودن خودرو طبيعي است اما در صورت ادامه پيدا کردن اين دود در هنگام گرم شدن موتور و يا غليظ بودن آن،بايد به سالم بودن واشر سرسيلندر شک کرد.

پرايد هاي کم آزار اما خطرناک

به غير از اين مورد، آزمايش ديگر مي تواند گوش سپردن به صداي موتور توسط افراد متخصص و مکانيک باشد،ممکن است موتور از نظر وضعيت رينگ پيستون يا واشر سرسيلندر مشکلي نداشته باشد، اما در اثر مرور زمان و کارکرد بالا در برخي اجزاي ديگر نظير ياتاقان و ميل سوپاپ آسيب ديده باشد که در اين حالت مکانيک خبره و بسياري افراد فني به راحتي متوجه وجود مشکل مي شوند.

با تمام اين اوصاف بايد گفت که لازم نيست زياد نگران تعمير موتور پرايد باشيد،چرا که اين کار معمولا با رقمي در حدود 1 ميليون تومان به خوبي انجام پذير است.

نکته جالب اين است که دوام گيربکس پرايد از موتورش کمتر است و معمولا گيربکس در کارکرد هاي حدود 200 هزار کيلومتر نياز به سرويس و تعمير پيدا مي کند. به هرحال جا نرفتن درست دنده ها و ايجاد صداي زوزه مانند از جمله عيوب معمول گيربکس پرايد است که تعميرش به هزينه اي در حدود نيم ميليون تومان نياز دارد.

لازم است که پس از خريد خودرو حتما سلامت تسمه تايم و تسمه دينام را چک کنيد،البته پرايدهاي مدل پايين بر خلاف نمونه هاي جديد ، به پاره شدن تسمه دينام حساس نيستند و در اين صورت، جز خاموش شدن ناگهاني پيشرانه، آسيبي به موتور وارد نمي شود، اما در نمونه هاي مجهز به موتورهاي سري hp+ و يورو 4 ، ماجرا متفاوت بوده و در صورت پاره شدن تسمه تايم،بايد منتظر برخورد سوپاپ ها با پيستون و تقبل هزينه اي چند صد هزارتوماني بود.

پرايد کاربراتوري يا انژکتوري

عيوب فني مهم پرايد به موارد گفته شده در رابطه با موتور و گيربکس معدود مي شود، اما در مورد انتخاب خودرو کافيست بدانيد که تا نيمه سال 83 مدل هاي کاربراتوري اين خودرو توسط سايپا توليد مي شدند ،در مقطعي کوتاه مدل هايي تحت عنوان نيم انژکتور از خط توليد خارج شدند که حالا به دردسرهاي واقعي مبدل شده اند،چرا که قطعات فني مربوط به تعميرات و تعويض سيستم نيم انژکتور (در اين مدل جرقه زني توسط دلکو انجام مي شود و پاشش سوخت به يک انژکتور سپرده شده است) در بازار وجود ندارد و تبديل آن ها به نمونه هاي کاربراتوري يا تماما انژکتوري هم چندان ساده نيست و به صرف هزينه زيادي نياز دارد.

پرايد به عنوان يک خودرو کاربراتوري وارد کشورمان شد و سري هاي اول اين خودرو در حد فاصل سال هاي 1373 تا 1381 به کاربراتورهاي خوب و کم مصرفي مجهز هستند که در بازار تحت عنوان کاربراتور کره اي شناخته مي شود، اما بر روي برخي مدل هاي 81 الي 83 کاربراتورهاي ايراني و چيني با سيستم موسوم به clc نصب شده اند که کارکرد چندان جالبي ندارند و اکثرا در طول اين سال ها با مدل هاي کره اي جايگزين شده اند.

بايد اعتراف کرد که مدل هاي انژکتوري بعد از نيمه سال 83 هم خودروهاي کم مصرف و نسبتا بي آزاري از آب در آمده اند و اکثر قريب به اتفاق مالکين از عملکرد آن ها رضايت کامل دارند،اما اين يک واقعيت است که مجموعه انژکتور از کاربراتور پيچيده تر است و پتانسيل بيشتري براي بروز مشکلات برقي و الکترونيکي دارد.بنابراين در صورت خريد نمونه هاي انژکتوري، بد نيست که در همان روزهاي اول ضمن شستشوي خود انژکتورها،نسبت به اطمينان يافتن از سلامت تمامي حسگرها، استپر موتور و ساير قطعات مهم اطمينان حاصل کنيد تا خودرو براي استفاده در نوروز قابل اطمينان باشد.

شاسي و بدنه

در ضعيف بودن بدنه و شاسي پرايد کوچکترين شکي وجود ندارد، اما براي خريد يک پرايد دست دوم سالم بسيار مهم است که به سلامت شاسي به خصوص سرشاسي هاي جلو توجه شود. چرا که در صورت وجود عيب در اين بخش، بايد مدام نگران خارج شدن پلوس ها از گيربک بود و اين عيب معمولا به راحتي رفع نمي شود.
همچنين آسيب ديدگي شاسي مي تواند باعث کاهش عمر جلوبندي و بروز لاستيک سايي غير طبيعي شود و تمام اين ها به کاهش شديد قيمت و ارزش خودرو منجر مي شود، البته با توجه به ديفرانسيل جلو بودن پرايد، تصادف از عقب و ضربه خوردن خودرو در اين قسمت چندان نگران کننده نيست اما در مورد تصادف هاي وارد به بخش دماغه خودرو، واقعا لازم است که حساسيت به خرج دهيد و خودرو را به يک يا چند صافکار ماهر نشان دهيد.

در صورت خريد خودروهاي مدل پايين،بهتر است که وضعيت پوسيدگي و زنگ زدگي کمان گلگيرها،بخش زيرين درب ها و کف صندوق عقب را چک کنيد، چرا که خريد يک خودرو زنگ زده حتي با قيمت بسيار پايين هم معمولا توجيهي ندارد و سريعا خريدار را دلزده مي کند. با توجه به تعدد سرعت گير و دست انداز در سطح خيابان ها، مي تواند با چند دقيقه رانندگي به راحتي از سلامتي جلوبندي و سيستم تعليق اطمينان حاصل کنيد، جلوبندي خراب و ضعيف پرايد باعث ايجاد کوبش هاي بسيار شديد به همراه سرو صداهاي آزار دهنده مي شود و براي تعمير آن صرف هزينه اي بين صد تا سيصد هزار تومان لازم است.

خراب شدن مجموعه جعبه فرمان هم در پرايد رايج است که از نشانه هاي آن مي توان به وجود خلاصي در فرمان و يا سفت شدن بيش از حد آن اشاره کرد.کمک فنرهاي پرايد قيمت زيادي ندارد ولي پيش از خريد خودرو مي توانيد با يک نگاهي به داخل گلگيرها،ميزان سلامت آن ها را از نظر روغن زدگي بررسي کنيد.

توصيه مهم براي خريد پرايد دست دوم

اگر قصد داريد که با حداقل رقم پرداختي، بهترين انتخاب موجود را داشته باشيد، سعي کنيد از ميان نمونه هاي انژکتوري مدل پايين که در حد فاصل سال هاي 84 الي 89 توليد شده اند،يک خودرو با کارکرد کمتر از 150 هزار کيلومتر را انتخاب کنيد، البته نمونه هاي کاربراتوري نيز در صورت نگهداري درست، انتخاب هاي بدي نيستند اما واقعيت اين است که انژکتوري ها، پاک تر و کم دردسر تر به نظر مي رسند و در هنگام فروش نيز بازار بهتري دارند.

نمونه هاي بعد از سال 89 که اصطلاحا بر روي پلت فرم x100 شکل گرفته اند که با توجه به اصلاحات شاسي و تجهيز به abs، از نظر ايمني و مقاومت شاسي اندکي از مدل هاي قبلي بهتر هستند، اما متاسفانه بايد اذعان کرد که کيفيت ساخت پرايد هاي جديد نسبت به مدل هاي قديمي افت کرده است و اين مسئله را حتي در هنگام رانندگي نيز به وضوح متوجه خواهيد شد، از سوي ديگر مدل هاي جديد طبيعتا قيمت بيشتري هم دارند، اما خريد نمونه هاي 83 الي 85 با بودجه اي در حدود 10 – 12 ميليون تومان مقدور است که رقمي در حدود 50 الي 60 درصد نمونه صفر کيلومتر محسوب مي شود.

در نهايت به اين نکته توجه کنيد که براي استفاده روزمره در شهره هاي شلوغ و پر ترافيک امروزي،رنگ دار بودن يا بدون رنگ بودن خودرو اهميت چنداني ندارد،چرا که با کوچکترين تصادفي ممکن است مزيت بي رنگ بودن خودرو از بين برود و از اين نظر دچار افت قيمت شود، در عوض به نکات مهمتري در رابطه با سلامت شاسي و قطعات فني خودرو توجه کنيد و از خريد خودروهاي تصادفي با شاسي هاي جوشکاري شده خودداري فرماييد.




منبع: yjc.ir


http://www.CheKhabar.ir/News/55452/نکات مهم براي خريد پرايد کار کرده
بستن   چاپ