فيس‌ليفت دنا در غرفه ايران‌خودرو؛ خوب، بد يا زشت؟
پنجشنبه 28 بهمن 1395 - 12:05:59 PM
چه خبر -

به گزارش خبرآنلاين، فيس ليفت(face lift) در صنعت خودرو، به بازنگري و تغيير چهره يک مدل خودرو به منظور رفع ايراد، به روز آوري و يا زيباتر کردن چهره آن نسبت به حالت اوليه‌اش گفته مي‌شود. اين تغييرات مي‌تواند بسيار کوچک و جزئي و يا بسيار بزرگ و کلي باشد. فيس‌ليفت مسئله‌اي رايج در ميان همه خودروسازها در جهان است. شرکت‌هاي بزرگ خودروسازي دو تا سه سال پس از آغاز توليد و عرضه يک محصول جديد اقدام به ايجاد تغييرات بر روي ظاهر خودرو مي‌کنند و به اين طريق خودرو با پلت‌فرم قبلي اما با ظاهري جديد روانه بازار مي‌شود.

توليد فيس ليفت‌ها طي مدت 10 سال به طول مي‌انجامد و در اين مدت شرکت‌هاي خودروساز دو تا سه محصول با فيس‌ليفت جديد را به بازار عرضه مي‌کنند، اما پس از گذشت 10 سال پلت‌فرم خودرو به طور کلي تغيير مي‌کند و يک محصول جديد با نام جديد به بازار عرضه مي‌شود. شايد در داخل کشور اما به خاطر اينکه فيس‌ليفت در بسياري موارد به صورت بد صورت مي‌گيرد خيلي‌ها نسبت به آن علاقه نداشته باشند. در صنعت خودرو اين مسئله هم بي‌سابقه نيست. مثلا همين چند وقت قبل با معرفي فورد موستانگ فيس ليفت نظرات انتقادي فراواني به اين خودرو و خصوصاً نماي جلوي آن وارد شده است.

دنا پلاس در غرفه ايران خودرو نتيجه‌ هزينه‌ي 50 ميليارد توماني اين شرکت است. در دنا پلاس، دوربين ديد عقب، کيسه‌هاي هواي جانبي، چراغ‌هاي روشنايي روز نئون، طراحي جديد خطوط بدنه و اضافه شدن سانروف از جمله تغييرات صورت گرفته است. دنا پلاس از پيشرانه‌ef7 بهره مي‌برد که توانايي توليد قدرت 115 اسب‌بخار را بر عهده دارد.



البته قبلاً و پيش از رونمايي رسمي، دناي جديد با نام دنا elx شناخته مي‌شد اما ايران‌خودرو تصميم گرفته است آن‌را با نام دنا پلاس به بازار عرضه کند. همان‌طور که قبلاً هم مشخص شده بود، ايران‌خودرو در فيس‌ليفت دنا بيشترين تغييرات را در بخش جانبي يعني قسمتي که همواره به دليل شباهت زياد به سمند و سورن موردانتقاد بود انجام داده است به‌گونه‌اي که در طرفين خودرو با ايجاد يک خط مورب از گلگير جلو تا گلگير عقب، يک فرورفتگي به‌موازات خط بالايي در قسمت پاييني درها و تغيير لچکي عقب سعي شده دنا از سمند متمايز شود.





اما در ديگر قسمت‌ها نيز تغييراتي جزئي صورت گرفته است که ازجمله آن‌ها مي‌توان به تغيير گرافي داخلي چراغ‌هاي عقب و استفاده از ledهاي زيباتر در آن‌ها، تجهيز چراغ‌هاي جلو به دي‌لايت و راهنماهاي led، تغيير آينه‌هاي جانبي و مشکي‌رنگ شدن قسمت مياني جلوپنجره (زير پلاک جلو) اشاره کرد؛ اما تغييرات عمدهٔ ديگر اين خودرو در بخش تجهيزات آن صورت گرفته است زيرا ايران‌خودرو دنا پلاس را به سانروف و ايربگ‌هاي جانبي مجهز کرده است که اين دو مورد براي اولين بار است که در خودروهاي داخلي ارائه مي‌شوند. البته طبق اعلام ايران‌خودرو در آيندهٔ نمونه‌هاي توربو و اتوماتيک دنا نيز توليد خواهند شد. گفته مي‌شود گيربکس اتوماتيک دنا از نوع دوکلاچه يا dct خواهد بود.


نتيجه فيس‌ليفت ممکن است خيلي وقتها خوب از کار در نيايد اما فيس‌ليفت‌ هايي هم در دنيا وجود داشته‌اند که نظر همه را به خود جلب کرده‌اند و در صنعت خودرو ماندگار شده‌اند. بهتر است نگاهي به 5 نمونه از اين فيس‌ليفت‌هاي ماندگار بيندازيم.


فيس ليفت نيسان gt-r است در نمايشگاه خودروي نيويورک سال گذشته رونمايي شد. تغييرات صورت گرفته در خودرو کم اما بسيار مؤثر هستند. ورودي‌هاي هواي جديد در دو سوي سپر قرار گرفته و جلوپنجره‌ي جديد نيز بر گيرايي خودرو افزوده است.

زماني ب ام و واقعاً فيس ليفت هايي را انجام مي‌داد که با چشمان غيرمسلح نيز قابل شناسايي بود. نمونه‌ي بارز اين موضوع سري 3 e46 بود که دسته‌اي از تغييرات از جمله چراغ‌هاي جلوي بزرگ‌تر و گردتر و جلوپنجره‌ کليوي بهتري را دريافت کرد. نمونه‌ پيش از فيس ليفت اين خودرو در چشمان ما کاملاً از مد افتاده به نظر مي‌رسد اما نمونه‌ي فيس ليفت شده حتي امروز نيز تازه و زيبا به نظر مي‌رسد.

جگوار xf پيش از فيس ليفت خودروي زشتي نيست اما تغييرات صورت گرفته در رقيب سري 5 قابل توجه بوده‌اند. به لطف چراغ‌هاي جلوي نه چندان زيباي مدل قبل از فيس ليفت بهتر مي‌توان اين تغيير را احساس کرد. چراغ‌هاي نرم‌تري در نمونه‌ي فيس ليفت شده بکار رفت، اين سبک طراحي از کانسپت c-xf جگوار الهام گرفته شده‌اند.

همانند xf پيش از فيس ليفت، پژو 306 اصلي نيز خودروي جذابي بوده اما شايد چراغ‌هاي جلو و جلوپنجره‌ي آن متعلق به گذشته باشند. 306 فيس ليفت شده در بحث استايل بيشتر دنباله‌روي 406 بوده و جلوپنجره، سپر و چراغ‌هاي جلوي جديدي دارد.

بعداً فيس ليفت کوچک ديگري نيز روي اين خودرو صورت گرفت اما در نهايت منجر به توليد مدل‌هاي ديگري چون 306 gti و توربو xsi شد.

پس از فيس ليفت، نسل دوم مزدا mx-5 هنوز هم ظاهري جالبي داشت اما سپر و چراغ‌هاي جديد و برخي آپشن هاي جديد براي رينگ‌ها به همراه تغييرات جزئي داخل کابين خودرويي تازه‌تر را به وجود آوردند. نسل سوم اين خودرو طراحي بهتري داشته اما نسخه‌ي فيس ليفت نسل دوم نيز قطعاً در جهت صحيحي حرکت کرده است.

نسخه فيس‌ليفت شده دنا يا همان دناپلاس حال در ديد افکار عمومي قرار گرفته و بايد ديد مردم نسبت به تغييرات صورت گرفته در آن نسبت به نسخه اصلي چه واکنشي با در نظر گرفتن قيمت عرضه در بازار داخلي دارند.




منبع: خبرآنلاين


http://www.CheKhabar.ir/News/54157/فيس‌ليفت دنا در غرفه ايران‌خودرو؛ خوب، بد يا زشت؟
بستن   چاپ