مشخص شدن عيب خودرو به کمک رنگ دود اگزوز
يکشنبه 26 دي 1395 - 10:47:51 AM
چه خبر - بررسي رنگ دود خارج شده از اگزوز خودرو

خروج دودهاي غيرمعمول از اگزوز به ندرت علامت خوبي است. بنابراين اينجا انواع دودهاي خارج شده و دلايل عمده‌ آن‌ها را براي شما شرح داده‌ايم.

همه‌ ما با صحنه‌اي مواجه شده‌ايم که در آن از آينه‌ي عقب دود خارج شده از اگزوز را ديده‌ايم. محفظه‌ي احتراق داخلي پيشرانه محصولات متنوعي توليد مي‌کند که براي چرخش ميل‌لنگ بکار مي‌رود. اين محصولات از طريق اگزوز به هوا وارد مي‌شوند؛ و اين گازهاي خارج شده هستند که مي‌توانند باعث نگراني ماشين بازها شوند.

خب بياييد نگاهي با ترکيب آلاينده‌هاي قابل مشاهده‌ي اگزوز خودرو بيندازيم و ببينيم دلايل خروج اين گازها چيست.

دود سياه

دودهاي سياه خارج شده از اگزوز معمولاً نگراني زيادي را ايجاد نمي‌کنند و اين موضوع با توازن احتراق کنترل شده توسط ecu در ارتباط است. دود تيره‌تر قابل مشاهده به علت به هم خودرو مخلوط سوخت و هوا و در زماني است که نسبت هوا/سوخت به زير استوکيومتري بهينه مي‌رسد (14.7 به 1 در پيشرانه‌ي بنزيني، 14.5 به 1 در پيشرانه‌ي ديزلي).

شمع تنها مي‌تواند ميزان معيني از سوخت را در يک دوره مشتعل کند بنابراين سوختي که مشتعل نشده به داخل سيستم اگزوز وارد شده و در آنجا مي‌سوزد.
اين شرايط مي‌تواند به علت نشتي انژکتور سوخت، لوله‌ي برگشت سوخت مسدود شده، سنسور اکسيژن شکسته شده و يا بسته شدن تنظيم کننده‌ي فشار سوخت ايجاد شود. فيلتر هواي کثيف نيز از ورود هواي تميز به محفظه احتراق جلوگيري کند. اين موضوع نه‌تنها حجم هواي ورودي را محدود مي‌کند بلکه به علت حضور آلاينده‌هاي ناخواسته راندمان احتراق را نيز پايين مي‌آورد.

دود آبي

دود آبي در خودروهايي که مخلوط ناخواسته‌ روغن داخل ترکيب هوا/سوخت داشته‌اند ديده مي‌شود. اين دود به اين معني است که اجسام آلوده‌کننده‌اي داخل سيلندرها وجود داشته و به همراه سوخت و هوا مي‌سوزند.

اين آلاينده‌ها به دليل ايجاد اختلال در سيلندرها، پيستون‌ها، سوپاپ‌ها و نقص قطعاتي نظير رينگ پيستون‌ها ايجاد مي‌شوند. پيشرانه‌ها به منظور تحمل شرايط سخت ساخته مي‌شوند بنابراين هرگونه انحراف در ابعاد به علت پوشش ثابت و پيچ‌خوردگي کوچک در قطعات ياد شده مي‌تواند اجازه دهد که روغن استفاده شده براي روان‌سازي به داخل سيلندرها وارد شود.

سوپاپ آسيب ديده به روغن اجازه مي‌دهد تا از مجموعه سوپاپ بالاي سر سيلندر راه خود به داخل سيلندر را پيدا کند. همچنين در صورت آسيب رينگ پيستون نيز روغن از محل اتصال ميل‌لنگ به داخل سيلندرها وارد خواهد شد.

فشارهاي متنوع داخل محفظه احتراق در سراسر چرخه‌ي پيشرانه مي‌تواند منجر به مکش روغن از همان راهي شود که مخلوط سوخت/هوا مکيده مي‌شود. اين امر مي‌تواند به فقدان تراکم داخل سيلندرها منجر شده و فشار داخل ميل‌لنگ را افزايش دهد که نتيجه‌ي آن کاهش قدرت خواهد بود.
دود آبي در خودروهاي تيون شده و توربو دار معمول‌تر است. با افزايش قدرت خروجي پيشرانه، فشار بيشتري به قطعات آن وارد شده و اين امر احتمال نشتي روغن را افزايش مي‌دهد. پيشرانه‌هاي توربو نيز مي‌توانند آسيب ببينند و روغني که براي روان‌سازي چرخش توربين بکار مي‌رود به داخل سيلندرها وارد شود.

دود سفيد

اين ماده احتمالاً دود نيست بلکه بخار است؛ و نبايد خيلي نگران موضوع بود. احتمالاً اين بخار را در زماني که هوا سرد است مشاهده مي‌کنيد. خوشبختانه اين مسئله جاي نگراني ندارد زيرا بخاري است که از احتراق پيشرانه توليد مي‌شود.
زماني که سيستم اگزوز هنوز سرد است بخار مي‌تواند متراکم‌تر باشد تا جايي که بعد از خروج قابل مشاهده شود. اين بخار هنوز هم در شرايطي که دما زير 10 درجه سانتي گراد است قابل مشاهده بوده و دما و رطوبت هوا تراکم و قابليت ديد اين بخار سفيد را تغيير مي‌دهند.

اگر خودروي شما به‌طور کامل گرم شده دماي محيط معقول بوده و خودرو هنوز هم بخار توليد مي‌کند بهتر است نگاهي به واشر سرسيلندر و يا حتي خود سرسيلندر براي بروز داغي بيش‌ازحد بيندازيد.

واشر سر سيلندر براي جدا نگه‌داشتن روغن و سيستم‌هاي خنک کننده طراحي شده و همچنين باعث به هم‌پيوستگي سر سيلندر و محفظه‌هاي احتراق مي‌شود. شکاف يا ترک در اين واشر که اکثراً به علت گرم شدن بيش‌ازحد يا عدم اجازه دادن به گرم شدن تدريجي خودرو اتفاق مي‌افتد مايعات را به مکان‌هايي که در حالت معمول نبايد آنجا باشند مي‌فرستد. اگر واشر سرسيلندر در بخشي ويژه خراب شود مايع خنک‌کننده به داخل سيلندرها وارد خواهد شد.

پس از اين واقعه پيشرانه تلاش خواهد کرد تا آب را متراکم کرده و بسوزاند که اين امر منجر به آسيب شديد پيشرانه خواهد شد. ابعاد نشتي ميزان بخار توليدي را تعيين مي‌کند اما غالباً زماني که واشر سر سيلندر خراب مي‌شود شما نخواهيد توانست از آينه وسط بيرون را ببينيد زيرا دود سفيدي همه‌جا را فرا خواهد گرفت.

موادي که از اگزوز خارج مي‌شوند بسته به رنگ، تراکم، حجم و همچنين معني آن‌ها متغير است. بهتر است هميشه به کوچک‌ترين موارد نيز توجه نموده و به‌محض ديدن شرايط غيرعادي در کارکرد پيشرانه و همچنين مواد خروجي از اگزوز سريعاً خودرو را به مکانيک قابل‌اعتماد و کاربلد نشان دهيد.




منبع: pedal.ir


http://www.CheKhabar.ir/News/51085/مشخص شدن عيب خودرو به کمک رنگ دود اگزوز
بستن   چاپ