خيانت در سينماي ايران و هاليوود
سه شنبه 21 دي 1395 - 12:50:15 PM
چه خبر - تحليل روزنامه ي جام جم ازسوژه ي خيانت در سينما

اين‌قدر که سينماي ايران به "خيانت" زن‌ و شوهر مي‌پردازد نه در هاليوود سابقه دارد، نه در باليوود
روزنامه جام جم در مطلبي به سوژه"خيانت" در فيلم‌هاي ايراني پرداخت و بين سينماي ايران و هاليوود و باليوود مقايسه اي انجام داد.
اين روزنامه نوشت:
در هاليوود که بزرگ‌ترين صنعت فيلمسازي دنيا به حساب مي‌آيد، فيلم‌هايي با مضمون خيانت جاي زيادي ندارند. شايد غالب بودن ژانر اکشن (که اين روزها با ابرقهرمان‌هاي کميک‌استريپي عجين شده) از دلايل مهم بي‌توجهي به اين مضمون باشد، اما براي فيلمسازان هم نزديک شدن به چنين موضوعي، حکم ورود به يک خط قرمز ممنوع را دارد. تلاش کلينت ايستوود براي ساخت پل‌هاي مديسن کانتي در سال 1995، يکي از اين نمونه‌هاست.

داستان نوول رابرت جيمز والر در سال 1992 منتشر شده بود و صنعت سينما تا مدت‌ها جرات نزديک شدن به آن را نداشت. مضمون نوول اعتراضات زيادي را به همراه داشت و مشخص بود که نسخه سينمايي آن هم، جنجال‌برانگيز خواهد بود. نمايش عمومي فيلم با واکنش متفاوت منتقدان و تماشاگران آمريکايي روبه‌رو شد و بحث‌هاي اجتماعي زيادي را در رسانه‌هاي گروهي دامن زد. حرف اصلي منتقدان و تماشاگران سينما اين بود که خط قرمزهاي اخلاقي جامعه بايد حفظ شود و فيلم‌هاي سينمايي، حرمت نام مقدس خانواده را حفظ و رعايت کنند. بي‌وفا (2002) با بازي ريچارد گير هم، همين واکنش‌ها را به دنبال داشت. منتقدان سينمايي روي اين نکته پافشاري مي‌کردند که فيلم‌هاي سينمايي در صورت نمايش خيانت، بايد عواقب منفي و ويرانگر آن را به تماشاگران نشان دهند.

باليوود هم که متخصص توليد فيلم‌هاي خانوادگي و درام‌هاي مربوط به آن است، با وجود ترسيم عشق و عاشقي کاراکترهاي ريز و درشت خود، مراقب نوع نزديک شدن به مضمون خيانت است. البته با توجه به فرهنگ متفاوت کشوري مثل هند با جوامع غربي، عنصر خيانت نمي‌تواند موضوع مهمي در سينما و ادبيات هند باشد. با اين حال، چند فيلم با مضمون خيانت، راه خود را به روي پرده سينماهاي هند باز کرده است. معروف ترين آنها «گاهي شادي، گاهي غم» ساخته کارن جوهر، فيلمساز و تهيه‌کننده سرشناس باليوودي است. با وجود حضور هفت سوپراستار مطرح سينماي هند در اين فيلم، استقبال تماشاگران هندي از آن کمتر از استقبال آنها از ديگر فيلم‌هاي کارن جوهر بود. به باور منتقدان و رسانه‌هاي گروهي هند، نزديک نشدن تماشاگران به فيلم، ريشه در مضمون آن داشت. از قرار معلوم، تماشاگران هندي هم چندان طرفدار آن نيستند که ستارگان سينمايشان در فيلم‌هايي بازي کنند که کاراکترهاي خانوادگي آنها به يکديگر خيانت مي‌کنند.

گروه فرهنگ و هنر

منبع:khabaroline.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/50744/خيانت در سينماي ايران و هاليوود
بستن   چاپ