ورود 12 فروند ايرباس به ايران در سال 2017
يکشنبه 28 آذر 1395 - 8:39:04 AM
چه خبر - قائم مقام وزير راه و شهرسازي از ورود 12 فروند هواپيماي ايرباس و atr در سال 2017 خبر داد و گفت: فاينانس 47 هواپيماي ايرباس و بويينگ را تامين کرده ايم و قرار نيست شرکت آمريکايي خط اعتباري را تامين کند، تامين فاينانس مي تواند از سوي شرکت آمريکايي مقيم خارج انجام شود.12 فروند ايرباس به ايران مي آيند اما...خبرگزاري ايلنا: قائم مقام وزير راه و شهرسازي از ورود 12 فروند هواپيماي ايرباس و atr در سال 2017 خبر داد و گفت: فاينانس 47 هواپيماي ايرباس و بويينگ را تامين کرده ايم و قرار نيست شرکت آمريکايي خط اعتباري را تامين کند، تامين فاينانس مي تواند از سوي شرکت آمريکايي مقيم خارج انجام شود. اصغر فخريه کاشان درباره پيش بيني هاي انجام شده براي کاهش ريسک‌ها در مفاد قرارداد خريد هواپيما از بويينگ و ايرباس در شرايط احتمالي ، اظهار داشت : اگر حادثه و رويدادي رخ دهد که در آن جريان، طرف ايران مقصر نباشد، تمام پيش پرداخت ها را مي توانيم پس بگيريم.

وي افزود: اگر هواپيمايي تا آن تاريخ ساخته شده باشد، تحويل خواهيم گرفت. براي هواپيماهايي هم در خط توليد است و هنوز تحويل داده نشده هم بايد راهکاري را بينديشيم. بنابراين طرفين در شرايط احتمالي براي تحويل هواپيمايي که در خط توليد قرار دارند، راهکاري خواهند يافت.

قائم مقام وزير راه وشهرسازي تاکيد کرد: تمام ريسک‌هاي اين قرار داد و تمام احتمالاتي که ممکن است رخ دهد را پيش بيني کرده‌ايم و تمام جوانب در شرايط احتمالي سنجيده شده است.

وي درباره اين که گفته مي‌شود مدت زمان تحويل هواپيماهاي بويينگ طولاني است، گفت: ساخت هر فروند هواپيما بسته به مدل و تايپ آن يک فرايند 9 الي 18 ماهه است. نکته اي که وجود دارد اين است که خط توليد بويينگ و ايرباس که منتظر سفارش هاي ايران اير نبوده است. بايد بگويم که در حال حاضر از يک مدل از بويينگ 10 هزار سفارش از قبل وجود دارد.

فخريه کاشان ادامه داد: بنابراين وقتي گفته مي شود سال 2018 سري اول هواپيماها به ايران تحويل داده مي‌شود به اين معنا است که لا به لاي زمان بندي‌هاي توليد سفارش‌هايي که از قبل به بويينگ داده شده، هواپيماهاي سفارش ايران را هم مي سازند.

اين مقام مسئول افزود: وقتي گفته مي شود تحويل هواپيماها از 14 ماه آينده شروع مي شود به معناي آن نيست که ساخت يک فروند هواپيما 14 ماه زمان مي برد بلکه به اين معنا است که بويينگ موظف است سفارش‌هاي ساير ايرلاين هايي که زودتر از ايران اير داده شده را بايد تحويل دهد و بعد سفارش‌هاي ايران اير وارد خط توليد مي شود.

قائم مقام وزير راه و شهرسازي ادامه داد: ضمن اين که تحويل گرفتن هواپيماها و تدارک و آموزش نيروي انساني مشغول به کار در آن هواپيما و طي مسيرهاي بازرگاني آن هواپيما زمان بر است. در سال‌هاي اول تحويل هواپيما از 8 فروند شروع مي شود البته سال هايي است که از بويينگ 10 فروند هواپيما خواهيم گرفت.

وي از تحويل 12 فروند هواپيما در سال 2017 خبر داد و گفت: در سال 2017 چيزي حدود 10 الي 12 فروند هواپيما از ايرباس و atr تحويل خواهيم گرفت.

فخريه کاشان با اشاره به تامين فاينانس 6 فروند هواپيما از سوي بويينگ با توجه به اينکه شرکت هاي آمريکايي قادر به تامين مالي قراردادهاي ايراني نيستند، اظهار داشت: قرار نيست که شرکت ها و موسسات آمريکايي تامين فاينانس هواپيماها را انجام دهند. قرار بر اين است که به مسئوليت بويينگ تجهيز منابع مالي انجام شود. يعني بويينگ خط مالي 6 فروند هواپيما را فراهم مي کند حال اين که از چه شرکت و از کدام کشور اين خط اعتباري را تامين مي کند، مساله مربوط به بويينگ است. تامين فاينانس مي تواند از شرکت غير آمريکايي يا آمريکايي مقيم يک کشور ديگر باشد.

وي با بيان اين که در حال حاضر تامين مالي چند فروند هواپيماي بويينگ و ايرباس آماده شده است، گفت: از مجموع 100 فروند هواپيماي ايرباس 42 فروند و از مجموع 80 فروند هواپيماي بويينگ 5 فروند تامين مالي را خودمان انجام داده ايم. البته تامين مالي 19 فروند را خود ايرباس بر عهده گرفته است و خط اعتباري 6 فروند هواپيما را هم بويينگ تامين مي کند.

فخريه کاشان با بيان اينکه تمام 80 فروند هواپيما براي مسيرهاي خارجي نيست و 50 فروند از بويينگ ها در مسيرهاي داخلي استفاده خواهد شد، اظهار داشت: از هواپيماهاي بويينگ 737 هم در مسير هاي داخلي و مسيرهاي منطقه‌اي استفاده خواهد شد.

وي با اشاره به انتقال دانش و تکنولوژي ساخت قطعات هواپيما به ايران در قراردادهاي بويينگ و ايرباس گفت: کارگروهي را تشکيل داده ايم که در اين کارگروه معاون علمي رييس جمهوري و رييس مرکز ملي فضايي ايران و نمايندگان شرکت‌هاي سازنده هواپيما حضور دارند. در اين کارگروه توانايي‌هاي داخل براي ساخت قطعات هواپيما ارزيابي مي شود.

وي افزود: قرار بر اين است که شرکت هاي دانش بنيان در ذخيره ساخت قطعات هواپيما حضور يابند و قطعات در ايران ساخته مي شود و به شرکت ايرباس داده مي شود تا در هواپيماها و محصولات خود از آن قطعات استفاده کند. البته اين همکاري تنها در بخش سخت افزاري نيست و شرکت هاي ايراني مي توانند در بخش نرم افزاري هم با شرکت هاي سازنده هواپيما مشارکت داشته باشند.



منبع: ايلنا



http://www.CheKhabar.ir/News/48944/ورود 12 فروند ايرباس به ايران در سال 2017
بستن   چاپ