مردم ايران هنگام خريد خودرو به چه نکاتي توجه مي کنند؟
پنجشنبه 18 آذر 1395 - 4:45:19 AM
چه خبر - ايراني ها به کدام آپشن خودرو علاقه دارند؟

در سال‌هاي اخير که سبد خودرو تنوع خاصي را شاهد است، جاي سؤال دارد که افراد در ايران براي خريد خودرو به چه مواردي توجه دارند و اين موارد چه تفاوتي با بازارهاي استاندارد به ويژه بازار اروپا دارد؟
در سال‌هاي اخير خيابان‌هاي تهران ميزبان رنگ، لعاب و صداهاي متفاوتي نسبت به دهه 60 و 70 است و حتي برخي از قوانين به دنبال آن است تا اين رنگ و لعاب، کشور را به سمت لوکس‌گرايي و اشرافيگري سوق ندهد.
در دهه 60 و 70 تنها خودروهاي پيکان، هيلمن، پژو، خودروهاي آمريکايي دهه 50 و برخي از خودروهاي بنز و بي ام و آلمان در خيابان‌هاي ايران ويراژ مي‌دادند و افراد از اين بين تنها توان انتخاب خودرو را داشتند، اما در سال‌هاي اخير برندهاي مختلف خودروسازي پا به ايران گذاشته‌اند و توانسته‌اند تا حدودي چشمان خريداران ايراني را از آن خود کنند.

اما در اين ميان نکته مهم آن است که ايراني‌ها اکثر به دنبال چه خودرويي با چه ويژگي‌هايي هستند، از سال‌هاي دور همواره ايراني‌ها نشان داده‌اند که علاقه شديدي به خودروهاي بزرگ با حجم موتورهاي بالا دارند که از اين موارد مي‌توان به علاقه ايراني‌ها به خودروهاي شاسي بلند اشاره داشت.

در کنار سايز خودرو، رنگ در انتخاب خودرو تاثيرگذار است و بررسي سطحي بازار خودرو ايران نشان از آن دارد که رنگ سفيد و مشکي در خيابان‌هاي ايران بسيار به چشم مي‌آيند که البته رنگ خاکستري و کرم نيز در سال‌هاي اخير يکي از رنگ‌هاي مورد استقبال در بازار محسوب مي‌شوند.

اما در کنار تمام اين موارد در سال‌هاي اخير خودروها به آخرين تکنولوژي روز دنيا مجهز شده‌اند که مردم علاقه بسياري به اين امکانات دارند که به نظر مي‌رسد بي تأثير بر انتخاب خودرو نباشد البته نبايد از تأثير کيفيت خدمات پس از فروش شرکت‌هاي واردکننده و توليدکننده خودرو در کشور به راحتي عبور کرد.
در اين رابطه علي شکوهي، کارشناس بازاريابي و فروش خودرو، گفت: در تمام جهان رفتار خريد افراد از يک سري الگوها که تا حدودي به فرهنگ هر منطقه جغرافيايي باز مي‌گردد، تبعيت مي‌کند.
او افزود: ايراني‌ها در خريد خودرو بر چند مؤلفه تمرکز دارند، که از اولويت‌هاي اصلي مي‌توان به شرايط فروش، شرايط عرضه، شبکه ارائه خدمات پس از فروش، ارائه تسهيلات و نرخ بهره پازپرداخت تسهيلات اشاره کرد.

اين کارشناس بازاريابي و فروش خودرو با بيان اينکه اولويت اصلي خريد خودرو در ايران نگاه به بازار دست دوم آن است، يادآور شد: از سال‌هاي گذشته توجه به بازار دست دوم يک خودرو به معناي آنکه خودرو خريداري شده در زمان فروش چه ميزان تقاضايي را از آن خود خواهد کرد، وجود دارد که در سال‌هاي اخير به واسطه ثبات اقتصادي کشور اين موضوع تا حدودي کاهش يافته است.

او با تاکيد بر اينکه مؤلفه بازار دست دوم خودرو در ايران پررنگتر از ديگر نقاط جهان است، تصريح کرد: برخلاف بازارهاي استاندارد، در ايران با گذر زمان و عمر خودرو، محصول با قيمت بالاتري به فروش مي‌رسد و اين موضوع به دليل آن است که ايران داراي يک ثبات اقتصادي پايدار که نرخ ارز آن از يک منطق خاص پيروي کند، ندارد.

شکوهي يادآور شد: در طي چند وقت گذشته ميزان قدرت خريد مردم کاهش نداشته و از سوي ديگر نرخ تورم روند کاهشي را در دستور کار خود قرار داده که اين دو مؤلفه تاثيرگذار اقتصادي اين نگرش که خودرو يک کالاي سرمايه‌اي به حساب مي‌آيد را کاهش داده است.
او ويژگي و امکانات به روز در خودرو را در خريد بسيار تاثيرگذار دانست و گفت: امکانات نصب شده در خودرو براي مشتريان ايراني بسيار حائز اهميت است و اين موضوع در حالي مطرح مي‌شود که مردم در بسياري از موارد هزينه امکاناتي را پرداخت مي‌کنند که از آن‌ها استفاده نمي‌کنند.

اين کارشناس بازاريابي و فروش خودرو افزود: احتمال داده مي‌شود علاقه براي خريد خودرو فول امکانات در ايران در پي نگاه ايراني‌ها به بازار دست دوم و فروش آسان‌تر اين دسته از خودروها در بازار دست دوم است.
اين کارشناس بازاريابي و فروش خودرو در پاسخ به اين سؤال که آيا واردکنندگان در سال‌هاي گذشته عامل افزايش تقاضا براي رنگ‌هاي سفيد و مشکي بوده‌اند، گفت: واردکنندگان بر تقاضاي خودرو با موئلفه خاصي تاثيري نداشته و تقاضا عاملي بوده تا واردکنندگان و توليدکنندگان به رنگ‌هاي خاص مشکي و سفيد روي بياورند.
شکوهي در انتها تاکيد کرد: در ايران 70 درصد مردم در راستاي خريدو فروش راحت‌تر خودرو، خودرو با رنگ‌هاي سفيد و مشکي را انتخاب مي‌کنند.

همچنين مرتضايي، کارشناس بازاريابي و فروش خودرو در رابطه با اولويت‌هاي خريد خودرو در ايران و تفاوت آن با خريداران اروپايي، اظهار کرد: از تفاوت‌هاي عمده خريد خودرو در ايران با بازار اروپا مي‌توان به نگاه افراد در اين دو منطقه جغرافيايي اشاره کرد، در حال حاضر در منطقه اروپا با وجود سرمايه کافي، افراد با نگاه کاملاً اقتصادي خودرو را خريداري مي‌کنند.
وي تصريح کرد: نگاه اقتصادي اروپاييان به آن معنا است که افراد در اروپا خودروهاي ارزان قيمت را خريداري مي‌کنند و اين در حالي است که بررسي بازار اروپا نشان از آن دارد که محصولات عرضه شده در محدوده قيمتي ماشين‌هاي کوچک‌تر نسبت به ماشين‌هاي لوکس از تقاضاي بيشتري برخوردار هستند.

اين کارشناس بازاريابي و فروش خودرو با بيان اينکه اروپاييان سرمايه قابل توجهي را براي خريد خودرو صرف نمي‌کنند، به تأثير طراحي خودرو اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه ايمني جايگاه ويژه‌اي دارد، اما طراحي و شکل ظاهري خودرو براي ايراني‌ها بسيار مهم است مي‌توان اين موضوع را در ورود خودروهاي جديد چيني به بازار ايران واکاوي کرد.
وي افزود: بررسي بازار خودروهاي چيني در ايران نشان مي‌دهد چيني‌هاي جديد الورود به بازار ايران که ظاهر زيباتري داشته باشند، فروش بسيار بالايي را به خود اختصاص مي‌دهند.

مرتضايي افزود: در کنار موارد اعلام شده، سايز بزرگ جزء اولويت‌هاي اصلي ايراني‌ها براي خريد خودرو است و اگر افراد در کشور شرايط اقتصادي مناسبي داشته باشند، به طور حتم خودرو بزرگ و حجم موتور بالا را خريداري مي‌کنند.
وي بيان کرد: 80 درصد ايراني‌ها در صورت تملک مالي مناسب ماشين‌هاي بزرگ و با حجم موتور بالا خريداري مي‌کنند که اين دسته از خودروها مصرف سوخت بالايي دارد و برخلاف بازار ايران در اروپا مصرف سوخت پايين و کمتر براي اروپايي‌ها بسيار مهم است.

اين کارشناس بازاريابي و فروش خودرو بر اين عقيده که خودرو در ايران به عنوان پول و کالاي سرمايه‌اي به آن نگاه مي‌شود، يادآور شد: حجم اعظم خودروهاي داد و ستد شده در بازار خودرو ايران، معطوف به خودروهايي است که سريعاً قابل فروش بوده و به پول نقد تبديل مي‌شود.
مرتضايي تاکيد کرد: برخلاف بازار ايران در اروپا اگر خودرويي حتي 1000 کيلومتر مسافت طي کرده باشد خودرو دست دوم محسوب مي‌شود و بسياري از ارزش خود را از دست مي‌دهد. اما در ايران با توجه به تورم و اتفاقات اقتصادي احتمال آن دارد که خودرو دست دوم از قيمت صفر آن گران‌تر به فروش برسد.

وي به موضوع سبد خودرو در بازار ايران اشاره کرد و گفت: در بازار ايران محدوديت خودرو وجود دارد و براي انتخاب خودرو سبد خودرويي بسيار محدود است و اين موضوع کاملاً برخلاف بازار اروپا بوده و در بازار اروپا اگر فردي قصد خريد خودرو داشته باشد تمام جوانب را مورد بررسي قرار مي‌دهد و در نهايت خودرو مورد نظر خود را انتخاب مي‌کند.
مرتضايي در پاسخ به اين سؤال که طرح‌هاي متنوع فروش و تسهيلات بانکي چه تاثيري بر بازاريابي فروش دارد، بيان کرد: با توجه به شرايط بازار طرح‌هاي فروش طراحي مي‌شود، در حال حاضر صنعت خودرو در رکود به سر مي‌برد و زماني که رکود به اين صنعت وارد شود و تورم در کشور پايين باشد، مردم براي خريد هجوم نمي اورند.

اين کارشناس بازاريابي و فروش خودرو با اشاره به تئوري‌هاي فروش خاطرنشان کرد: يک تئوري فروش وجود دارد که يک دام براي مشتري طراحي مي‌شود تا مشتري به سمت يک عرضه کننده خاص سوق پيدا کند. در شرايطي که تورم وجود ندارد مردم انگيزه‌اي براي خريد ندارند از اين رو طرح‌هاي فروش با وام‌هاي بدون بهره يا کم بهره طراحي مي‌شود و به طور حتم زماني که نرخ تورم افزايش يابد وام‌هاي خريد خودرو از سوي فروشندگان خودرو حذف خواهد شد.

مرتضايي در پاسخ به اين سؤال که نام و سابقه شرکت توليدکننده خودرو در انتخاب افراد چه تاثيري دارد، گفت: به نظر شخصي خود برند به تنهايي به خصوص در ايران در ميزان فروش تأثير دارد اما نبايد فراموش کرد که در يکسال اول فروش شايد با توجه به سابقه و نام برند هجوم خريد رخ دهد اما در سال‌هاي بعد در صورت نبود خدمات پس از فروش مناسب و شبکه نمايندگي در سراسر کشور، ميزان فروش به شدت کاهش مي‌يابد. وي در انتها تاکيد کرد: نوع رفتار برندها با مشتريان در خريد محصول تاثيرگذار است.

اما در نهايت وهاب عقيقي، کارشناس بازاريابي و فروش خودرو با تاکيد بر اينکه مردم ايران به خودرو به چشم کالاي سرمايه‌اي نگاه مي‌کنند، به خودروکار، گفت: توده جامعه ايراني قشر متوسط هستند و قشر متوسط در زمان خريد خودرو با توجه به روند افزايش قيمت خودرو در ايران و کاهش قدرت خريد جامعه، خودرو را کالايي سرمايه‌اي به حساب مي‌آورند.

وي تصريح کرد: در بازار ايران اکثر افراد خودرويي را انتخاب مي‌کنند که در لحظه فروش بازار دست دوم بهتري داشته باشد و افت قيمت کمتري را تجربه کند، با اين تفاسير مي‌توان گفت يکي از اولويت‌هاي اصلي ايرانيان در زمان خريد خودرو بازار دست دوم آن است.
عقيقي خدمات پس از فروش را در انتخاب خودرو بسيار تاثيرگذار دانست و يادآور شد: با توجه به سابقه شرکت‌هاي خودرويي و عدم توفيق برخي شرکت‌ها در ارائه خدمات، موضوع خدمات پس از فروش جز اولويت‌هاي اصلي در انتخاب خودرو است.

اين کارشناس حوزه بازاريابي و فروش خودرو بيان کرد: يکي از اولويت‌ها در انتخاب و خريد خودرو بحث قيمت وسيله نقليه است، افراد با توجه به مبلغ پرداختي به دنبال امنيت و ايمني استاندارد بوده و در نهايت انتخاب خودرو را نزديک به بودجه خود انجام مي‌دهند.
وي افزود: قشر ثروتمند جامعه به دنبال خريد خودرويي است که از لحاظ رفاهي و به روز بودن داراي امکانات پيشرفته‌تري است و با توجه به گفته‌هاي گذشته مبني بر اينکه قاطبه جامعه قشر متوسط است، تبديل خودرو به پول بسيار حائز اهميت است.

عقيقي رنگ‌هاي ساده را در ايران محبوب‌تر دانست و خاطرنشان کرد: در جامعه ايراني رنگ‌هاي سفيد، مشکي و خاکستري در اولويت قرار دارد که در مجموع مي‌توان گفت اغلب مردم ايران رنگ ساده را به نسبت بيشتر مي‌پسندند و اين در حالي است که در اکثر نقاط جهان افراد به دنبال خودور با رنگ‌هاي مختلف و غيرساده هستند.

در حالي که اکثر کارشناسان حوزه فروش و بازاريابي خودرو معتقدند مردم ايران خودروهاي بزرگ و با حجم موتور بالا را مي‌پسندند، عقيقي نيز بر اين موضوع تاکيد دارد و بيان کرد: مردم ايران در چند سال اخير علاقمند به سواري گرفتن از suv و کراس اورها شده‌اند و برندهاي مختلف براي بازار ايران محصول اول خود را شاسي بلند و نيم شاسي قرار داده‌اند.

وي گفت: اين موارد در حالي بيان مي‌شود که توليدکنندگان چيني‌ها اين موضوع را درک کرده‌اند و بيشتر توليدات را بر پايه شاسي بلند يا نيمه شاسي قرار داده‌اند و از سوي ديگر محبوبيت خودروهاي سدان در بين خانواده‌ها بسيار زياد است زيرا خانواده‌هاي ايراني به سفرهاي دست جمعي علاقمنده بوده و خودرو سدان اين امکان را براي آن‌ها فراهم مي‌کند.

با توجه به مسائل مطرح شده مي‌توان مدعي شد که براي افراد بازار دست دوم خودرو در انتخاب خريد محصول بسيار تاثيرگذار است و در کنار آن در اولويت‌هاي بعدي سايز، رنگ، خدمات پس از فروش و قيمت خودرو بر انتخاب يک خودرو بسيار تاثيرگذار است.




منبع: mizanonline.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/48288/مردم ايران هنگام خريد خودرو به چه نکاتي توجه مي کنند؟
بستن   چاپ