چه خبر - ميراث گردشگري داريم، درآمدش را نه!شهروند نوشت: ساندويچ ٢٧٠هزار توماني در شيراز، اين روزها يکي از پربينندهترين عکسهاي فضاي مجازي است. توريست آلماني با انتشار عکس غذاي بيکيفيت و گرانقيمتي که در ايران خورده است، حالا نهتنها بخشي از مشکلات عميق صنعت گردشگري ايران را فاش کرده است که ديروز اين ماجرا به خيابان وزراي تهران نيز کشيده شد و کميسيون گردشگري اتاق تهران در بيستوششمين نشست خود اين تصوير را دستاويز طرح چالشهاي اساسي اين صنعت کرد. براساس گزارش مجمع جهاني اقتصاد از شاخصهاي رقابتپذيري سفر و گردشگري، ايران رتبه نهم اماکن ثبت شده جهاني و رتبه دهم ميراث فرهنگي دنيا را به خود اختصاص داده است اما با اين همه امکانات گردشگري کشور ما در قعر جدول درآمدزايي جهان از اين صنعت قرار دارد و ايران هنوز نتوانسته است به يکهزارم درآمد گردشگري دنيا برسد. مهدي جهانگيري، نايبرئيس اتاق بازرگاني ايران در اين نشست ميگويد درحاليکه در استانبول ٨٠ هتل ٥ستاره وجود دارد، نگاه کاسبمآبانه شهرداري تهران سرمايهگذاران را فراري داده است و تعداد هتلهاي ٥ستاره پايتخت به انگشتان دست نميرسد. اما مشکل به همين جا ختم نميشود و اعضاي کميسيون گردشگري اتاق تهران ميگويند درآمد ٨ميليارد دلاري صنعت گردشگري اصلا به چشم دولتها نيامده است و آنها نتوانستهاند براي حل مشکلات سادهاي مانند عقب انداختن زمان برگزاري نمايشگاههاي تخصصي با پيک ورود توريست به ايران يا هماهنگ کردن روزهاي تعطيل پايان هفته با تقويم جهاني به نتيجه برسند. بيتوجهي به صنعت گردشگري ايران تا اندازهاي است که حتي تقاضاي رفع بوي تعفن سرويس بهداشتي فرودگاه بينالمللي امام خميني هم با وجود رايزنيهاي متعدد بيپاسخ مانده است. اين موضوع درحالي رخ ميدهد که براساس بند يک طرح اقتصاد مقاومتي، سازمان توسعه تجارت موظف شده است درآمدهاي کشور از محل صادرات کالا و خدمات غيرنفتي را افزايش دهد، با اين وجود صنعت گردشگري ايران همچنان اندر خم يک کوچه ميلنگد. تانزانيا با دست خالي، هرسال پذيراي يکميليون گردشگر است. اين کشور با ٩٤٥هزار و ٨٧ کيلومتر مربع مساحت، تنها از منابع طبيعي خود ١١درصد اشتغال ايجاد کرده است. کشوري در شرق قاره آفريقا، که ١٣درصد از توليد ناخالص ملياش بر پايه گردشگري استوار است، بدون اينکه جز منابع طبيعي، زيرساخت اقتصادي ديگري در چنته داشته باشد. اين درحالي است که به گفته مهدي جهانگيري، نايبرئيس اتاق بازرگاني تهران، سهم ايران از درآمد گردشگري جهان هنوز نتوانسته است به ٢درصد يا معادل يکهزارم درآمد گردشگري جهان برسد. روز گذشته اعضاي کميسيون گردشگري اتاق تهران در بيستوششمين نشست خود ميزبان رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بودند. زهرا احمديپور که به تازگي به اين سمت برگزيده شده در جلسهاي به مشکلات بيشمار گردشگري ايران گوش سپرد و قول همکاري داد. در اين نشست نمايندگان بخش خصوصي و مسئولان سازمان تأکيد کردند براي بهبود اين صنعت و بهرهبرداري از ظرفيتهاي بالاي کشور در اين حوزه، تعامل بخش خصوصي و دولت براي ايجاد يک نهضت ملي گردشگري الزامي است. ما با صنعت گردشگري قهريم نسبت به صنعت گردشگري بيمهريهاي زيادي شده است؛ صنعتي که بهراحتي ميتواند جانشين درآمد نفتي کشور شود. در نشستي که صبح روز گذشته، با حضور معاون رئيسجمهوري و اعضاي کميسيون گردشگري اتاق تهران برگزار شد، مهدي جهانگيري، نايبرئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: «درآمد ٨ميليارد دلاري صنعت گردشگري مهجور مانده و به چشم دولت نميآيد. ما در شرايط کنوني گردشگري کشور، کار بزرگي کردهايم.» به عقيده جهانگيري، گردشگري زودبازدهترين صنعت است و ميتواند مشکلات اقتصادي کشور را تحت هر شرايطي حل کند. سوالي که در اين ميان به ذهنمان ميرسد اين است که بخش خصوصي چگونه ميتواند به تنهايي به درآمد معهود ٢١ميليارد دلاري برسد وقتي به گفته اعضاي اتاق بازرگاني تهران حتي برنامه توسعه ملي گردشگري نداريم؟ نگاه کاسبمآبانه شهرداري به توريست، گردشگري را زمين زد تهران هتل ندارد. اين روزها هرجا که ميرويم حرف از نگاه کاسبمآبانه شهرداري تهران است! مهدي جهانگيري در نشست صبح ديروز گفت با نگاه کاسبمآبانه شهرداري تهران به توريست، صنعت گردشگري ما هرگز پيش نميرود. ٨٠ هتل ٥ستاره در استانبول ترکيه و بيش از ٨٠ هتل ٥ستاره در دوبي داريم. در ايران اما به لطف شهرداري، تعداد هتلهاي ٥ستاره به انگشتان دست هم نميرسد. در حالي صنعت گردشگري و درآمدهاي ناشي از آن بهعنوان يکي از ظرفيتهاي بالقوه ارتقاي اقتصاد کشور عنوان ميشود که شهرداري تهران با اعمال سختگيريها، مانع جدي بر سر راه توسعه زيرساختهاي اين صنعت و ايجاد هتلهاي مجهز در اين کلانشهر شده است. تعطيلات را به جمعه- شنبه انتقال دهيد دوران ايرانهراسي به سر رسيده است. ادبيات جمهوري اسلامي در دولت تدبير و اميد تغيير کرد و فرصت براي جذب گردشگر به وجود آمد. جهانگيري با اعلام اين موضوع از معاون تازهکار رئيسجمهوري، زهرا احمديپور خواست فکري به حال تعامل بيشتر دولت و بخش خصوصي کند. يکي از مهمترين درخواستهاي اتاق بازرگاني را محمدرضا خائف مطرح کرد. نايبرئيس کميسيون گردشگري اتاق تهران از معاون رئيسجمهوري خواست که براي يکدست شدن ايران با جهان، تعطيلات را از پنجشنبه- جمعه، با جابهجايي تنها يک روز، به شنبه-جمعه انتقال دهد و زمينه حضور گردشگر در کشور را فراهم کند. به گفته او، آموزش و پرورش بزرگترين مخالفت تغيير تعطيلات پايان هفته است. ايران تنها ١٠ پله با قعر جدول فاصله دارد براساس شاخصهاي شوراي رقابتپذيري سفر و گردشگري مجمع جهاني اقتصاد، ايران رتبه نهم از حيث اماکن ثبت شده جهاني و رتبه دهم از لحاظ ميراث فرهنگي را دارد. به گفته يعقوب امينزاده، مشاور کميسيون گردشگري اتاق بازرگاني تهران، با اينهمه امکانات اما ايران در قعر جدول درآمد و زيرساختهاي گردشگري جهان دست و پا ميزند. در بودجه رسمي کشور، هيچ سهمي براي تبليغات گردشگري در نظر گرفته نشده است. بر اساس آمار شوراي جهاني سفر و گردشگري، زيرساختهاي حمل و نقلي ريلي ما در جايگاه ٩٣ از ١٤١ کشور موجود است. اولويتدهي به صنعت گردشگري ما رتبه ١٣٠ را دارد و زيرساخت خدمات گردشگريمان هم با رتبه ١١٩ اوضاع وخيمي دارد. سرمايهگذار خارجي را اذيت ميکنيم سرمايهگذارهاي خارجي را اذيت ميکنيم. اين را دباغي، نماينده اتاق بازرگاني ايران ميگويد. سرمايهگذارهاي خارجي دچار قوانين مختلف سليقهاي و موازي کشور ميشوند و تعدادشان به همين علت ساده به مرور کم و کمتر ميشود. به گفته اين نماينده اتاق بازرگاني ايران، در دنيا بيشترين زماني که سرمايهگذار خارجي به بازدهي ميرسد، ٣ ماه است. حال آنکه اين عدد براي سرمايهگذاران در کشور ما به حداقل سهسال رسيده است! ١٧ برند هتلسازي را با سنگاندازي منصرف کردند حتي معضل بوي تعفن سرويس بهداشتي فرودگاه بينالمللي امام خميني را هنوز نتوانستهايم حل کنيم. اين را محمود نجفيعرب، ديگر عضو کميسيون گردشگري اتاق اعلام کرده و ميگويد حتي پليس فرودگاههايمان برخورد مناسبي با مسافر ندارند. به گفته او حتي تعداد گردشگران مذهبي ما هم روزبهروز کاهش پيدا ميکند. از طرفي ابراهيم پورفرج، رئيس هيأتمديره جامعه تورگردانان ايران تنها مشکل گردشگري ايران را ناهماهنگي دانست. او گفت: تنها يک خواسته از معاون رئيسجمهوري داريم! اين مسأله را در هيأت دولت مطرح کنند که در اين فصل بهار و پاييز که فصل حضور گردشگران در کشور است، از برگزاري نمايشگاههاي تخصصي و سمينار پرهيز شود تا هتلها به جاي ميزباني از ميهمانان اين مراسمها، ميزبان گردشگران باشند. تا به امروز دولتها هيچ برنامهريزياي براي گردشگري کشور نداشتهاند. اين موضوعي است که محمدرضا خائف مطرح کرده و ميگويد بعد از برجام که روابط ايران و جهان بهبود يافت، گروه هتلسازي «بنچ» وارد ايران شد تا ١٧ برند جهاني هتل را در ايران ثبت کند که به لطف سنگاندازي عدهاي به جايي نرسيد. حالا بخش خصوصي با اين گروه دوباره وارد مذاکره شده و قرار است در سال جاري ايده فوق به بار بنشيند. اکبر غمخوار، عضو هيأتمديره انجمن خدمات گردشگري استان تهران گفت که ما ٨٠ مشکل گردشگري داريم که آنها را به صورت مدون به معاون رئيسجمهوري تقديم کردهام. جيب خالي، پز عالي ما مصداق دقيق اين ضربالمثليم. اکبر غمخوار گفت: ما از بسياري از کشورهاي دنيا گرانتريم. گرانترين هتلها و رستورانها در ايران است. براي بررسي ادعاي غمخوار با يک هتل ٥ستاره در تهران تماس ميگيريم. قيمت اتاقها از ٣٥٠هزار تومان براي يک شب آغاز شده و تا يکميليون و ٢٠٠هزار تومان پيش ميرود! با وجود اينهمه اما و اگر توريست چرا بايد ايران را بهعنوان مقصد گردشگري انتخاب کند؟ ساندويچ ٢,٧ميليون ريالي! درست است که کشور ما حتي برنامه توسعه ملي گردشگر هم ندارد. درست است که ايران گردشگر ندارد و براي جذب گردشگر هم تلاش چنداني نميکند. درست است که پورتال سازمان گردشگري حتي به زبان انگليسي مجهز نبوده و تکزبانه است، اما خود ما کجاي اين داستان ايستادهايم؟ آيا برخورد خود ما با توريستهايي که ميهمان ما هستند، مناسب است؟ چندي پيش در خبرها اعلام شد که يک توريست آلماني با انتشار عکسي از قيمت کاپوچينو در ايران تعجب کرده است! ماجرا از اين قرار بود که فروشگاه فرودگاه شيراز، يک کاپوچينو، يک همبرگر و يک هاتداگ را با اين توريست ٢٧٠هزار تومان حساب کرده است. با وجود اين نابسامانيها چگونه انتظار حضور توريست در کشور را داريم؟ از طرفي فرهنگ سفر به نقاط مختلف کشورمان که مهد جاذبههاي مختلف است بين مردم جا نيفتاده است. به گفته زهرا احمديپور، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، «من اهل کجا هستم» محوريت سفرهاي ما شده است. انگار علاقهاي به کشف نداريم. امينزاده هم ميگويد هنوز با گذشت ٣٨سال از عمر انقلاب ضمانتهاي کافي اجرايي و عملي براي سرمايهگذاران خارجي نداريم. نجفي در اين نشست گفت: مشکل ديگري که ميتوان از آن بهعنوان مشکل اصلي نام برد، هماهنگ نبودن دستگاههاي داخلي در جهت جذب توريست هم تبديل به نوعي اصطکاک دروني شده است. زهرا احمديپور در پايان نشست از اتاق بازرگاني تهران خواست که تنها به طرح مشکل بسنده نکرده و برنامه عملياتي ارايه کند. او با انتقاد از تبديل محور تهران شمال به تنها مسير گردشگري ايران گفت: بايد به فکر يک برند گردشگري مخصوص و اتاق فکر براي اين صنعت باشيم.
منبع: شهروند
http://www.CheKhabar.ir/News/48220/آبروريزي اي که ساندويچ ٢٧٠هزار توماني در شيراز به بار آورد