چه خبر - راه هاي کسب درآمد بازيگران و هنرمندان
شايد فکر کنيد بازيگرها تنها براي حضور در سريالها و فيلمهاست که دستمزد ميگيرند و حضورشان در ديگر برنامهها، از روي علاقه يا ديده شدن باشد، اما معمولا اين برنامهها عايديهاي ديگري هم دارد.
حضور و پا گرفتن ستارهها در سينما و تلويزيون امري عادي است که در همه دنيا اتفاق ميافتد. آدمهايي که ميآيند فيلمها و سريالهايي را بازي ميکنند، محبوبيتي پيدا ميکنند و بعد آرام آرام دستمزدهشان بالا ميرود و حضورشان در فيلمها دليلي بر پرفروشي آنها ميشود. هرچند که اين روند براي همه بازيگرها تکرار نميشود و خيلي از آنها هم هستند که پيش از رسيدن به نقطهاي که بتوانند آن را محل درآمد و معرفي مشخصي براي خودشان بدانند، از اين چرخه بيرحم رسانه و فيلمسازي خارج ميشوند.
قصه محبوبيت و ديده شدن اين آدمها که به واسطه تصوير خوب، صداي دلنشين يا ساخت اثري که در زمانهاي براي مردم خوشايند ميشود، خيلي پيچيده و عجيب نيست، اما حافظه تاريخي آدمها نشان داده که پس از مدتي که همين بازيگرها را نبينند يا کمتر ببينند و همچنين با ظهور ستارههاي تازه قبليها را کمتر به ياد ميآورند. اين بخش دردآوري براي افراد حاضر در اين فضا است که شايد بتوان حضور آنها در فضاهاي مختلف رسانهاي و حتي شبکههاي اجتماعي را راهحلي براي اين موضوع دانست.
حضور به هر قيمتي
در اين ميان خود ستارهها هم از اين موضوع خبر دارند که براي ماندن در فضاي خبري و رسانهاي و ديده شدنها نياز دارند حضور داشته باشند؛ از شرکت در برنامههاي سينمايي تا تبليغات و حضور فعال و اظهار نظرهاي مختلف در فضاهاي مجازي نمونه کارهايي است که اين بازيگرها براي مطرح ماندن انجام ميدهند؛ اما همين کارها هم در نهايت بايد در رسانههاي رسمي کشور بازخورد داشته باشد که در غير اين صورت ابتر باقي ميماند.
اما زماني ديگر تلويزيون محلي نبود که آدمهاي شناختهتر حضور پيدا کنند و بخواهند از ذهن مردم پاک نشوند! با اين حال رسانه ملي ميخواست اعتباري را که در چند سال گذشته و با ظهور شبکههاي ماهوارهاي و اجتماعي از دست داده بود، با دعوت بازيگراني که محبوبيت دارند يا از پسِ حرفهاي جنجالي برميآيند، خودش را در دل مخاطبانش جا کند. همين ماجرا باعث شد بسياري از بازيگران و اصلا هنرمنداني که سطح کارهاي هنريشان بسيار کاهش پيدا کرده را در برنامههاي مختلف زيادي ببينيم.
برنامههاي تلويزيوني
صدا و سيما اصليترين محل براي دعوت و حضور هنرمندان است و از آنجايي که با اطمينان ميتوان گفت بيشتر از نيمي از آنتن برنامههاي تلويزيون را مجموعههاي مجريمحوري گرفته که درباره مسائل مختلف صحبت ميکنند و در نهايت گپ و گفتي خودماني دارند، محل مناسبي براي ستارههاي سينمايي و تلويزيوني است که هم خودشان را نشان دهند و هم اعتباري را به برنامه و مجري آن ببخشند.
نکتهاي که در اين ميان بايد به آن توجه کرد هنرمندان، ورزشکاران و ديگر مهماناني که در برنامههاي زنده يا ضبط شده حضور پيدا ميکنند، به دليل حاضر شدن در برنامه به فراخور معروفيت و محبوبيتي که دارند، از اين کار درآمدزايي هم ميکنند.
اصلا ميتوان بازيگرهايي را پيدا کرد که در چند سال گذشته هيچ فيلم و سريالي بازي نکردهاند، اما به واسطه برخي اظهار نظرهاي بعضا جنجالي توانستهاند به برخي برنامهها دعوت شوند، برنامههايي که هديههاي آنچناني هم براي مهمانان خودشان در نظر ميگيرند. البته اين اصلا بد نيست که هنرمندان به واسطه حضورشان که باعث بالا رفتن آمار بينندههاي يک برنامه ميشود، هديههايي را دريافت کنند، اما وقتي متوسط هديههايي چون 5-6 سکه بهار آزادي در يک برنامه 30 يا 40 دقيقهاي شنيده ميشود که باز هم براي مهمانهاي مختلف متفاوت است.
نمونه خاص اين جابهجايي مبالغ را در شبهاي عيد نوروز ميتوان ديد، زماني که سازندگان برنامههاي تلويزيوني براي اينکه گوي رقابت را در برنامههايي که بيشتر از 12 ساعت طول ميکشد از شبکههاي ديگر بدزدند، حاضرند هزينه کنند و مهمانهايي را بياورند که در زمانهاي ديگر سال يا به تلويزيون نميآيند يا اينکه آنقدر معروف هستند که حضورشان در برنامه حتي با وجود تکراري بودن، براي مخاطب جذابيت دارد. به همين دليل در همان يک شب اگر هر شبکهاي زديد و چشمتان به بازيگرها و هنرمنداني افتاد که شب عيدي را در تلويزيون و دور از خانواده ميگذراندند، اگر در لحظه دلتان برايشان سوخت که لحظه تحويل سال سر سفره خانوادگيشان نيستند، به اين فکر کنيد که براي بودن در آنجا پول گرفتهاند.
جلد مجلات
با اينکه رسانههاي مکتوب خيلي وقت است جاي خود را به رسانههاي اينترنتي و سايتها دادهاند، اما هنوز هم کساني هستند که مجله بخوانند و البته برخي نشريات هستند که سالهاي سال منتشر ميشوند و مخاطبان خودشان را دارند، اما در اين ميان خيلي از مجلات هستند که براي بالا بردن آمار فروش خود از تصوير بازيگرها و چهرهها مخصوصا براي روي جلد استفاده ميکنند. در برخي موارد حضور اين چهرهها مخصوصا روي جلد نشريات ناشناختهتر همراه با هديههايي است که بار مادي هم دارند. البته اين مورد درباره همه چهرهها و همه نشريات صدق نميکند.
حضور در همايشها
درباره حضور در همايشها يکي از بازيگرهاي زن به صراحت گفته بود که زمانهايي که نقشي به او پيشنهاد نميشود، در همايشها، کنفرانسها و مراسم مختلف حضور پيدا ميکند و البته دستمزد حضورش در برنامه را هم ميگيرد. به هر حال مردم وقتي از حضور بازيگري باخبر باشند، براي ديدنش جمع ميشوند و برنامه شلوغتر و پر سر و صداتر برگزار ميشود.
ماجراي مجريها هم در برنامهها منبع درآمد خوبي است! اصلا آنهايي که مدتي در تلويزيون آنتن ندارند، با همين همايشها و مراسم افتتاحيه و اختتاميه روزگار ميچرخانند، با متوسط قيمتهاي نجومي اجرايي 10 ميليون تومان!
برنامههاي اينترنتي
اين روزها برنامههاي اينترنتي جاي خود را در ميان مردم و البته برنامهسازها پيدا کرده است، با اينکه پخش برنامههاي آنها به اندازه رسانه ملي بُرد ندارد، اما با استفاده از ظرفيت شبکههاي مجازي و باز بودن دست برنامهسازها باعث شده اين مجموعهها مورد توجه باشند. برنامههاي مختلفي از اين دست توليد شده که تقريبا همه آنها گفتوگو محور هستند و توليد کنندگان آنها از هنرمندان شناخته شده ميخواهند در برنامه حضور پيدا کنند و هرچه صحبتها چالشيتر باشد، جذابيت هم بيشتر ميشود، اما آيا بازيگران تنها براي انجام يک گفتوگوي چالشي حاضر ميشوند روبروي مجري بنشينند و هديهاي نميگيرند؟
منبع : mehrnews.com
http://www.CheKhabar.ir/News/48175/راه هاي مختلف کسب درآمد بازيگران و هنرمندان ايراني