بازي با آبروي گردشگري ايران در فرودگاه شيراز!
سه شنبه 16 آذر 1395 - 11:38:56 AM
چه خبر - گرانترين وعده غذايي در شيراز

«گرانترين وعده غذايي ما در ايران در فرودگاه بين‌المللي شيراز بود، ما سفارش کاپوچينو داديم، اما خارج از سفارشِ ما، کيک و ژله هم آوردند؛ 3 کاپوچينو + 2 همبرگر + 1 هات‌داگ؛ 2.7 ميليون ريال! »هر مسافري که قدم به فرودگاه شيراز مي‌گذارد، اگر براي خريد دست به جيب شده باشد، نقره داغ هم شده است. گران‌فروشي‌ها در اين فرودگاه بين‌المللي که در اين زمينه شُهره است، آنقدر ادامه يافت تا بالاخره صدايِ اعتراض گردشگران خارجي را هم درآورد.

گزارش گران‌فروشي‌هاي غرفه‌هاي داخلي اين فرودگاه بارها توسط راهنمايان تور به گوش مقامات رسيده بود؛ با اين‌که يک‌بار با خاطيان برخورد شده، اما روندِ قديمي تاکنون ادامه داشته است.

1086340_525.jpg1086340_525.jpg

روز گذشته تعدادي گردشگر خارجي وقتي براي خريدن سه فنجان کاپوچينو، دو همبرگر و يک هات‌داگ مجبور شدند 270 هزار تومان بدهند، اعتراض خود را به فضاي مجازي کشاندند و اين متن را به اشتراک گذاشتند که «گران‌ترين وعده غذايي ما در ايران در فرودگاه بين‌المللي شيراز بود، ما سفارش کاپوچينو داديم، اما خارج از سفارشِ ما، کيک و ژله هم آوردند؛ 3 کاپوچينو + 2 برگر + 1 هات داگ؛ 2.7 ميليون ريال! »

به سبب اين اعتراض که به اطلاع مقامات استان فارس نيز رسيد و برگي به گزارش‌هاي گران‌فروشي غرفه‌هاي فرودگاه شيراز اضافه کرد، ماموران تعزيرات حکومتي عکس‌العمل جدي نشان دادند و اين غرفه‌ي گران‌فروش را به پرداخت 34 ميليون تومان جريمه محکوم کردند و قرار شد 193 هزار تومان مبلغ اضافه دريافت شده از گردشگران خارجي نيز به آنها بازگردانده شود.

امير سبوکي - رييس هيات مديره انجمن صنفي راهنمايان ايران و جهانگردي استان فارس - که پيگير اين ماجرا بود در اين‌باره به ايسنا گفت: متاسفانه اخيرا گزارش‌هايي از فرودگاه بين‌المللي شيراز مبني بر گران‌فروشي در غرفه‌هاي اين محل و به تبع آن نارضايتي گردشگران داخلي و خارجي دريافت شده بود که با نهادها و مقامات مسؤول در ميان گذاشته شد و آن‌ها نيز صبح امروز (دوشنبه) عکس‌العمل نشان دادند و با آن غرفه‌ي گران‌فروش برخورد جدي کردند.

وي با اشاره به اين‌که در گذشته نيز برخوردهايي با گران‌فروشي‌ها در فرودگاه بين‌المللي شيراز شده بود، در پاسخ به اين پرسش که با توجه به متوقف نشدن گران‌فروشي‌ها پس از برخورد اول، چه تضميني ايجاد شد تا رجعت به حالت قبل اتفاق نيافتد؟ اظهار کرد: يکي از مشکلات اين فرودگاه، درج نشدن قيمت روي محصولات بود که خوشبختانه با تدابير اتخاذ شده قرار شد قيمت‌گذاري‌ها به زبان فارسي و انگليسي صورت گيرد و اميدوارم با اين تدبير شاهد تکرار گران‌فروشي‌هاي سابق نباشيم.

او درباره اين‌که مبلغ اضافه قرار است چگونه به دست گردشگر برسد وقتي آن‌ها ايران را ترک کرده‌اند، اظهار کرد:‌ البته که اين اقدامي براي مقابله با فرد خاطي بود، اما قرار شد با پيگيري آژانسي که مسافران از آن طريق به ايران سفر کرده بودند، اين مبلغ به آن‌ها بازگردانده شود.

علاوه‌بر فرودگاه شيراز، قيمت‌هاي نجومي که غرفه‌هاي مستقر در نقش رستم و تخت جمشيد در استان فارس به گردشگران خارجي ارائه مي‌کنند نيز اعتراض آن‌ها و راهنمايان تورها را برانگيخته که بنابر اظهارات آن‌ها، روند گران‌فروشي در آن اماکن بدون ممانعت کماکان ادامه دارد.

به نظر مي‌رسد با افزايش حضور گردشگران خارجي در کشور، فرصت بيشتري براي بخش‌هاي خدماتي - از سرويس‌هاي حمل‌ونقل فرودگاهي و درون شهري تا رستوران‌ها و هتل‌ها - پيش آمده تا بعضا به شکل غيرمنصفانه‌اي، نرخ‌ها را براي گردشگران خارجي افزايش داده و موجب ايجاد ذهنيت منفي در آنها شوند.

هرچند مطمئنا آنها پيش از سفر به ايران با جست‌وجويي ساده در اينترنت، از ميانگين قيمت‌ها در مدت حضور در ايران اطلاع پيدا مي‌کنند و اتفاقات "به ظاهر ساده‌اي" مانند آنچه در فرودگاه شيراز اتفاق افتاده، آنها را وادار به واکنش و تبليغ منفي براي ايران مي‌کند.

منبع: خبرگزاري ايسنا

http://www.CheKhabar.ir/News/48164/بازي با آبروي گردشگري ايران در فرودگاه شيراز!
بستن   چاپ