هميشه وقت کم مي آورم، زمان ام را چگونه مديريت کنم؟
شنبه 29 آبان 1395 - 11:44:11 PM
چه خبر - مديريت زمان با اين 8 ترفند مهم

موضوع اين مقاله 8 ترفند ضروري براي مديريت زمان است که اگر اين 8 مورد را به تمامي اجرا نمي کنيد، براي اجراي کامل شان از امروز تصميم بگيريد و نتايج آن را به نظاره بنشينيد.

اهداف تان را بشناسيد و بر اساس ارزش و اولويت مرتب شان کنيد

شما چند هدف داريد؟ اگر هيچ هدفي نداريد، امروز حداقل يکي انتخاب کنيد. اهداف براي مديريت کارآمد زمان عنصري ضروري هستند. شايد اهداف زياي داشته باشيد. اگر چنين است، سازماندهي شان کنيد. شما براي هر کدام از بخش هاي ضروري زندگي تان به يک هدف احتياج داريد: به عنوان مثال هدفي براي کسب و کار، هدفي براي سلامتي و هدفي براي امور مالي. هر روز يک هدف ارزش و اولويت بيشتري پيدا مي کند.

اولويت بندي کنيد و امروز فقط روي يک کار مهم متمرکز شويد

شما اهدافي ايجاد کرده ايد. با اين حال نمي توانيد هدف را يک باره به دست آوريد بلکه بايد کارهاي کوچک تري را انجام دهيد تا به هدف تان دست يابيد. به مهم ترين و در اولويت ترين هدف تان فکر کنيد و امروز قدم بزرگي در راه رسيدن به آن برداريد. اگر مي توانيد قبل از انجام هر کار ديگري به آن هدف بپردازيد.

در هر لحظه اولويت هاي خود را به خاطر داشته باشيد

قبل از آن که صبحگاه خانه را ترک کنيد، براي روز کاري خود برنامه اي بچينيد. شايد ليست کارهايي که بايد انجام شوند، نامحدود بود. پنج کار مهم روزتان را انتخاب کنيد، اولويت بندي شان کنيد و به ترتيب اولويت انجام شان دهيد. اگر مطمئن نيستيد که بايد در لحظه چه کاري انجام دهيد، با خود فکر کرده و مهم ترين کار آن زمان را انتخاب کنيد. کمتر پيش مي آيد که اولويت اصلي شما در روز چک کردن شبکه اجتماعي تان باشد!

ارزش مالي هر ساعت خود را حساب کنيد

اگر بدانيد که هر ساعت از روزتان چند هزار تومان ارزش دارد، راحت تر مي توانيد وقت تان را مديريت کنيد. اگر نمي دانيد که هر ساعت از وقت تان چقدر مي ارزد، حدس بزنيد يا از رئيس تان بپرسيد. اگر کار آفرين و به عبارت ديگر رئيس خودتان هستيد، مطمئنا مي دانيد که هر ساعت چه ارزشي دارد. پس به راحتي مي توانيد کارهاي بي فايده را کنار بگذاريد.

هيچ چيز کامل نيست. فقط انجام شان دهيد و نهايت تلاش تان را بکنيد

شما مي خواهيد نهايت تلاش تان را بکنيد. اما بدانيد که کمال گرايي وقت تان را هدر مي دهد. هيچ چيز کامل نيست. اگر به چنين چيزي قائل هستيد، بدانيد که فايده اي ندارد و سعي کنيد ساده بگيريد.

کارتان را در نيمي از زماني که بايد، انجام دهيد

سعي کنيد محدوده زماني سفت و سختي براي خود قائل شويد. به عنوان مثال فرض کنيم که براي انجام کاري هميشه سه ساعت زمان مي گذاشتيد. حالا سعي کنيد آن را در نصف آن زمان، يعني 90 دقيقه انجام دهيد. احتمالا از ديدن اين که توانستيد در زمان کمتري کارتان را انجام دهيد، شگفت زده خواهيد شد.

هر روز زماني را به برنامه ريزي و تفکر اختصاص دهيد

اگر قبل از شروع و انجام هر پروژه اي ليست برنامه هاي اولويت بندي شده داشته باشيد، در هر روز زمان زيادي را صرفه جويي خواهيد کرد. هر روز زماني را به برنامه ريزي پروژه ها و کارهاي تان اختصاص دهيد؛ حتي اگر شده قبل از خواب اين کار را انجام دهيد.

اگر کس ديگري مي تواند کاري را انجام دهد، آن کار را به او واگذار کنيد

شما متوجه شديد که هر ساعت از وقت تان چه مقدار ارزش دارد. به تمام کارهايي که هر روز انجام مي دهيد نگاهي بيندازيد و تصميم بگيريد که چه کارهايي را نبايد خودتان انجام دهيد. به عنوان مثال فرض کنيم هر ساعت از وقت تان 50 هزار تومان ارزش دارد. پس اگر وقت تان را صرف چک کردن شبکه اجتماعي کسب و کارتان کنيد، آيا به صرفتان خواهد بود؟ خير. پس شايد بتوانيد شخصي را با هزينه کمتر به اين کار بگماريد و در عين ايجاد يک فرصت شغلي، استفاده بهتري از وقت خود کرده باشيد.



منبع : مجله پنجره خلاقيت

http://www.CheKhabar.ir/News/47013/هميشه وقت کم مي آورم، زمان ام را چگونه مديريت کنم؟
بستن   چاپ