چوب‌هايي که وارد طراحي داخلي خودروهاي لوکس شدند!
سه شنبه 18 آبان 1395 - 8:51:43 AM
چه خبر - از زبان گنجشک تا بامبو در طراحي خودرو

به گزارش پدال،هواپيماهاي اوليه از جنس چوب زبان گنجشک ساخته مي‌شدند؛ چوب درختي که در عين استحکام، وزن سبکي نيز دارد. اين چوب در عين حال، داراي خاصيت الاستيک نيز هست و شايد به همين دليل، چوب‌هاي بيسبال و کمان تيراندازي از اين جنس توليد مي‌شوند. در اتومبيل‌هاي اوليه، طراحان به دنبال بدنه‌اي بودند که بتواند انعطاف‌پذيري لازم را در هماهنگي با سيستم تعليق داشته باشد و طبيعتاً به سراغ چوب درخت زبان گنجشک رفتند. کمپاني «مورگان موتور» هنوز هم در کارخانه اصلي خود در «مال‌ورن» انگلستان اين کار را انجام مي‌دهد. با اين حال، با توجه به کم‌شدن درخت‌هاي زبان گنجشک در سال‌هاي اخير، کمپاني 107 ساله خودروسازي در يک نشست خبري، اين موضوع را تمام قسمت‌هاي خودروها از جنس چوب هستند، رد کرد. البته بايد گفت که تنها قطعات فريم، از مصالحي غيرچوبي ساخته مي‌شوند.

درخت ماهون داراي يک چوب ضخيم، ياقوتي‌رنگ و يک بافت زيباست. علاوه بر دوام و مقاومت اين چوب در مقابل پوسيدگي، شکل‌پذيري راحت آن را تبديل به گزينه‌اي مناسب براي نجاري کرده است. اين چوب اگرچه به صورت استاندارد در پورشه کيمن ارائه نمي‌شود، ولي با صرف هزينه‌اي حدود 2 هزار دلار، مي‌تواند از کيفيت آن در طراحي کابين بهره برد.

چوب درخت ساپلي که خاستگاه اوليه آن در افريقاي مرکزي و غريبي، مورد علاقه بسياري از توليدکنندگان ابزارآلات موسيقي و دکوراسيون خانگي است. اين چوب که شباهت زيادي به چوب ماهون دارد، داراي يک بافت برجسته و يک الگوي يکنواخت است که به صورت طبيعي، درخشش خاصي ايجاد مي‌کند. طراحان کاديلاک آنقدر به چوب ساپلي علاقه دارند که در دو استايل مختلف، آن را به مشتريان ارائه مي‌کنند: «نوتلا» و «رِي‌وِن». مدل 2016 از لکسس RX نيز از ساپلي استفاده مي‌کند، امّا لکسس اين چوب را سفيد کرده و با افزودن رنگ خاکستري، ظاهري صاف‌تر براي آن ايجاد کرده است.


بامبو يکي از سريعترين رشد‌ها در بين گياهان کره زمين دارد. سرعت رشد برخي از گونه‌هاي بامبو به يک متر در روز نيز مي‌رسد و بنابراين، يکي از در دسترس‌ترين مصالح طبيعي است که مي‌تواند استفاده شود. رنگ بژ اين نوع چوب مي‌تواند مکمّل خوبي براي طراحي‌هاي تاريک کابين باشد و اين در حالي است که بامبوهاي روشن‌تر ظاهري شبيه به آلومينيوم‌ روکش‌دار پيدا مي‌کنند. لکسس اين نوع چوب را بدون جلا و با رنگ روشن ارائه مي‌کند، امّا ب‌ام‌و آن را به صورت تيره و برّاق مورد استفاده قرار مي‌دهد. البته چوب وزن بسيار کمي نيز دارد و از اين رو، در بدنه و شاسي برخي از خودروهاي آزمايشي به کار رفته است. با توجه استاندارد‌هاي امروزي در مصرف سوخت و آلودگي، احتمالاً در آينده استفاده‌هاي بيشتري از اين نوع چوب خواهد شد.

برخي از کمپاني‌ها گوشه و کنار جهان را براي بازيافت چوب جستجو مي‌کنند. از مرداب‌هاي نيوزيلند گرفته تا خرابه‌هاي جنگلي کاليفرنيا و شمع‌هاي اسکله در ونيز، چوب‌هاي بازيافتي حيات جديدي را در خودروهاي فوق‌لوکس يا کانسپت تجربه خواهند کرد. خودروساز الکتريکي «فيسکر»، سه تريم چوبي، شامل «رسکيود وود»، «سانکن وود» و «فالن وود» ارائه مي‌دهد که در جهت سازگاري بيشتر با محيط زيست هستند. همچنين رام نيز براي تريم «لارامي لانگهورن» در پيکاپ‌هاي خود، اعلام کرده که از بازيافت چوب فنس‌هاي قديمي استفاده مي‌کند. مهمترين مزيّت چوب بازيافتي اين است که کاربرد آنها باعث مي‌شود که درختان کمتري براي صنعت خودروسازي قطع شوند.


به گفته رولز رويس، اين کمپاني از يک درخت گردو مجزا براي هر کدام از خودروهايش استفاده مي‌کند؛ چرا که مي‌خواهد بافت و الگوي چوب در تمام سطوح به صورت يکنواخت باقي بماند. اين موضوع علاوه بر نشانه خاص بودن خودرو، بيانگر اين نکته است که چوب زيادي در اين زمينه به کار برده مي‌شود. لايه‌هاي چوب که ضخامتي در حدود يک ميلي‌متر دارند، توسط دست بريده شده و با چسب در کنار يکديگر قرار داده مي‌شوند؛ فرآيندي که مي‌تواند بيش از يک ماه به طول بينجامد.

منبع: پدال







http://www.CheKhabar.ir/News/45657/چوب‌هايي که وارد طراحي داخلي خودروهاي لوکس شدند!
بستن   چاپ