بررسي کامل رنو ساندرو: آيا رنو ساندرو مناسب خريد است؟
دوشنبه 3 آبان 1395 - 11:44:31 AM
چه خبر - بررسي دقيق خودروي رنو ساندرو

رنو ساندرو را مي‌توان خواهر تندر‌90 دانست، خودرويي که بر روي پلت‌فورم تندر‌90 توسعه پيدا کرد و دو سال بعد از معرفي اين خودرو وارد بازار جهاني شد. البته ورود اين خودرو به بازار ايران با تاخير فراواني همراه بود.
ابتدا قرار بود اين محصول همزمان با سايت‌هاي اصلي رنو در ايران توليد شود ولي تاخير در قرارداد رنو در سال 1385 جلو اين عرضه همزمان را گرفت. اين تاخير تا آنجا پيش رفت که نسل بعدي ساندرو هم در جهان معرفي شده بود ولي همچنان ساندرو نسل اول در ايران توليد نشده بود. ساندرو نسل جديد از نظر پلت‌فورم تغييرات اساسي نسبت به ساندرو نسل اول دارد.

براي همين شرکت پارس‌خودرو و رنو اگر مي‌خواستند ساندرو نسل جديد را در ايران توليد کنند هزينه توليدشان آن‌گونه که مديران اين دو شرکت اعلام کرده‌اند افزايش مي‌يافت، براي همين مديران اين دو شرکت در زماني که ساندرو نسل دوم در جهان توليد مي‌شد، نسل اول اين خودرو را در ايران توليد کردند.
مديران رنو مي خواستند خودرو را ارزان‌تر عرضه کنند اما مديران پارس‌خودرو براي آنکه بازار محصول چيني‌شان يعني برليانس به هم نخورد مي‌خواستند قيمت خودرو بيشتر شود، در نهايت ساندرو دنده‌اي 43 و ساندرو اتوماتيک 49 ميليون تومان عرضه شد، که به ترتيب قيمت هر دو مدل نسبت به تندر‌90 دنده‌اي و اتوماتيک پنج و دو ميليون تومان بيشتر شد.

شايد اگر اين دو خودرو با قيمتي معادل تندر‌90 در بازار خودرو ايران عرضه مي‌شد مصرف‌کنندگان ايراني گزينه بسيار بهتري نسبت به امروز براي خريد داشتند. البته همچنان هم ساندرو يکي از گزينه‌هاي مناسب براي خريد در بازار زير 50 ميليون‌توماني در ايران است. براي اينکه بفهميم آيا خريد اين خودرو مناسب است يا نه، به سراغ تست خودرو رفتيم.
به همين منظور، يک خودرو ساندرو اتوماتيک به مدت دو روز در خيايان‌هاي تهران در سخت‌ترين شرايط ترافيکي و با کولر روشن مورد آزمايش قرار گرفت.


نماي داخلي ساندرو 1

نماي داخلي ساندرو 1نماي داخلي ساندرو 1

ظاهر خودروي رنو ساندرو

اگر بخواهيم ساندرو را از نظر ظاهري بررسي کنيم بايد اين خودرو را با رقيب اصلي‌اش در بازار يعني پژو 206 مقايسه کنيم.

طراحان رنو در اين خودرو هم مانند تندر‌90 بيش از حد از خطوط شکسته استفاده کرده‌اند، شايد همين استفاده سبب شده با اينکه اين خودرو ظاهر بسيار بهتري نسبت به تندر‌90 دارد اما همچنان نمي‌توان اين خودرو را محصولي زيبا دانست.

در ساندرو استفاده از خطوط استخواني همراه با حجم‌هاي منطقي و به دور از اغراق بيشتر در دستور کار طراحان قرار گرفته که نتيجه‌اش ابعادي بزرگ‌تر در مقايسه با پژو 206 است. با اين همه پژو 206 همچنان از ساندرو با اينکه طراحي آن به يک دهه پيش از ساندرو باز‌مي‌گردد، زيباتر است. البته نوع طراحي ساندرو سبب شده اين خودرو نسبت به پژو 206 هم صندوق بزرگ‌تري داشته باشد هم فضاي سر‌نشينان به‌طور منطقي‌تري افزايش يافته باشد.

ساندرو به راحتي در نماي رو به رو و مياني نمره قبولي مي‌گيرد، اما در نماي پشت حساسيت‌ها بيشتر مي‌شود. به طوري که عده‌اي آن را مي‌پسندند و عده‌اي به هيچ وجه آن را زيبا نمي‌دانند.
در فضاي داخلي هم همين رويه تکرار شده. طراحي داخلي ساندرو از برادر بزرگ‌ترش تندر‌90 الهام گرفته شده و همان خطوط براي طراحي خودرو دنبال شده با اين تفاوت که سعي شده بيشتر بر روي زيبايي و کيفيت متفاوت بخش‌هاي مختلف خودرو تاکيد شود، در نتيجه طراحي داخلي ساندرو بهتر از تندر‌90 است.

از نظر ارگونومي ساندرو وضعيت متوسطي دارد. صندلي‌ها در اين خودرو راحت‌تر از پژو 206 است و فضاي پاي سرنشينان عقب هم بسيار بيشتر است.
ساندروي توليدي در ايران از موتور 1600 سي‌سي تندر‌90 با نام K4m استفاده مي‌کند که فعلاً بهترين موتور 1600 سي‌سي در بازار خودرو ايران است. اين موتور از نظر قدرت، و دوام تاکنون بهترين خروجي را در ايران از خود نشان داده و در عمل يک موتور بسيار کار‌آمد، با‌دوام و کم‌مصرف است. اين موتور در خودرو که مورد تست قرار گرفته از يک گيربکس اتوماتيک رنو استفاده مي‌کند که نيرو را به سبک تمام خودروهاي فرانسوي به چرخ‌هاي جلو انتقال مي‌دهد.

تست خودرو ساندرو

تست خودرو در شمال غربي تهران آغاز شد. در اين شرايط خودرو از نظر فرمان‌پذيري در جاده‌هاي پر‌پيچ‌و‌خم با شيب زيادمورد بررسي قرار گرفت و موتور خودرو هماهنگي مناسبي با گيربکس داشت، همچنين خودرو فرمان‌پذيري مناسبي در گذر از پيچ‌ها را با سرعت زياد در سرازيري‌ها از خود نشان داد.

البته به دليل انتقال قدرت به چرخ‌هاي جلو و نوع طراحي خودرو، در سرعت‌هاي زياد و در پيچ‌هاي تند پشت خودرو کمي سر مي‌خورد که براي چنين خودرويي طبيعي است، در مجموع اگر بخواهيم فرمان‌پذيري اين خودرو را نسبت به پژو 206 بررسي کنيم مي‌توان گفت فرمان‌پذيري اين خودرو نسبت به پژو 206 بسيار بهتر است و احساس عدم تعادل در پيچ‌هاي تند که هنگام رانندگي با پژو 206 احساس مي‌شود، در اين خودرو به صورت بحراني حس نمي‌شود.

البته همچنان بايد دقت کنيم که در زمان رانندگي با اين خودرو در پيچ‌هاي تند سوار يک خودرو طراحي‌شده توسط يک شرکت فرانسوي هستيم. هندلينگ اين خودرو در هر حال از محصولات هاچ‌بک خودرو‌سازان آلماني مانند اپل کورسا کمتر است و ليز خوردن چرخ عقب خودرو در پيچ‌هاي تند بيشتر از خودرويي مانند اپل کورسا حس مي‌شود.

در زمينه سيستم تعليق، ساندرو با وجود گذر از سرعت‌گيرهاي معمول تهران، تا حدودي نرم عمل کرده و تکان‌هايي ناگهاني را به اتاق وارد نمي‌کند. ضمن اينکه مي‌تواند ضربه‌هاي آسفالت مخملي شهر را به خوبي در خود جذب کند.
در سرعت‌هاي زياد خودرو تا سرعت 120 کيلومتر در ساعت حس پايداري خوبي به راننده انتقال مي‌دهد، اين در حالي است که اگر سوار پژو 206 شده باشيد و سرعت خودرو به بيش از 80 کيلومتر در ساعت برسد، کاملاً عدم تعادل خودرو را حس مي‌کنيد.
در برخورد با پستي و بلندي‌هاي خيابان هم حس سواري با ساندرو بسيار بهتراز پژو 206 است و نرمي اين خودرو را در گذر از خيابان مي‌توان با خودرويي مانند دوو سيلو در بازار ايران مقايسه کرد.


نماي داخلي ساندرو 2

نماي داخلي ساندرو 2نماي داخلي ساندرو 2


در زمينه موتور و کشش موتور هم، قدرت کافي به‌نظر مي‌رسد و نيازهاي راننده را مي‌تواند براي چنين خودرويي تامين کند. خودرو حتي در بحراني‌ترين حالت يعني قرار‌گيري در ترافيک طولاني‌مدت در شيب‌هاي تند با کولر روشن هم دچار مشکل اساسي نشد و هيچ‌گاه دماي آب موتور به درجه بحراني نرسيد، اتفاقي که براي پژو 206 در ترافيک‌هاي تهران با کولر روشن بسيار ديده مي‌شود.
خودرو حتي با کولر روشن و در شيب‌هاي تند هم عملکرد مناسبي از خود نشان مي‌داد. اگر بخواهيم بيشتر به رفتارهاي اتومبيل در طول گذر از راه‌هاي شهري بپردازيم، بايد به گيربکس بسيار خوب ساندرو اشاره کرد. اين گيربکس در مقايسه با گيربکس اتوماتيک پژو 206 برتري کامل را در زمينه زمان و نحوه تعويض دنده دارد.

يکي از نکات قوت ساندرو سيستم ترمز بسيار قابل اعتماد اين خودرو است. حتي در ترمز آني در سرعت 100 کيلومتر بر ساعت خودرو به واسطه کمک‌گيري از سيستم اي‌بي‌اس با کمترين انحراف و کمترين طول خط ترمز متوقف مي‌شود. ايمني اين خودرو هم مشابه تندر‌90 سه‌ستاره ايمني است و در خودرو دو کيسه هوا تعبيه شده است.

سوخت خودرو توسط شرکت سازنده در سيکل ترکيبي 5 /8 ليتر اعلام شده. البته در زمان تست نگارنده با توجه به گازهاي نا‌متعارف براي تست خودرو و قرار‌گيري خودرو در ترافيک‌هاي سنگين با کولر روشن اين ميزان مصرف سوخت 5 /9 ليتر در 100 کيلومتر اندازه‌گيري شد که اين عدد براي يک خودرو اتوماتيک منطقي به‌نظر مي‌رسد. معمولاً خودروهاي اتوماتيک نسبت به خودروهاي دنده دستي يک تا 5 /1 ليتر مصرف سوخت بيشتري دارند.

براي شتاب‌گيري هم عدد اعلام‌شده توسط شرکت سازنده 5 /11 براي شتاب صفر تا صد است. اين عدد توسط نگارنده با کولر روشن حدود 14 ثانيه اندازه‌گيري شد، در همين شرايط شتاب صفر تا 50 کيلومتر هم شش ثانيه اندازه‌گيري شد که اين عدد براي يک خودرو اتوماتيک شهري با کولر روشن عدد متوسطي محسوب مي‌شود.

در کل مي‌توان گفت خودرو ساندرو با وجود اينکه به اندازه پژو 206 زيبا نيست و به اندازه تندر‌90 اتوماتيک جادار نيست اما اگر فردي به دنبال خودرو اتوماتيک هاچ‌بک براي محيط‌هاي شهري در ايران باشد و از طرفي اهل سفر هم باشد، ساندرو فعلاً بهترين گزينه براي بازار زير 50 ميليون تومان در ايران است، البته اگر قيمت اين خودرو ارزان‌تر بود يا نسل جديدتر اين خودرو در ايران عرضه مي‌شد مصرف‌کنندگان ايراني مي‌توانستند گزينه بسيار منطقي‌تري را نسبت به آنچه هم‌اکنون دارند تجربه کنند.




منبع: هفته نامه تجارت فردا

http://www.CheKhabar.ir/News/44752/بررسي کامل رنو ساندرو- آيا رنو ساندرو مناسب خريد است؟
بستن   چاپ