چه خبر -
کامران کاظمي در گفتگو با خبرنگار مهر دلايل اختلال در سرويس اينترنت پرسرعت مخابرات (ADSL) را تشريح کرد.
وي با بيان اينکه هماکنون نحوه سرويسدهي به مشترکان مخابرات، از اينترنت نامحدود و غيرحجمي به اينترنت حجمي تغيير يافته است، افزود: اما برخي مشترکاني که قراردادهايشان مربوط به سالهاي قبل است همچنان از اينترنت نامحدود استفاده ميکنند؛ اين موضوع نحوه سرويسدهي ما را با اشکال مواجه کرده است.
کاظمي با بيان اينکه سقف زماني در نظر گرفته شده در قراردادهاي مخابرات يکساله است، تصريح کرد: چنانچه مشترک نسبت به تمديد قرارداد خود پس از يک سال اقدام نکند، اين قرارداد به صورت اتوماتيک براي سال بعد نيز تمديد ميشود؛ به همين دليل مشترکاني که از اينترنت نامحدود استفاده ميکنند و قراردادشان مربوط به سالهاي قبل است، همچنان از اين قرارداد بهره ميبرند.
معاون شرکت مخابرات استان تهران با بيان اينکه به همين دليل نميتوان اينترنت مشترکان نامحدود را تخليه کرد، ادامه داد: استفاده غيرمنصفانه برخي از اين مشترکان سبب شده که درصد بسياري از پهناي باند اينترنت در تهران به اين تعداد مشترک اختصاص پيدا کند.
وي ادامه داد: بر اساس قرارداد شرکت مخابرات تهران با کاربران اينترنت پرسرعت، هر کاربر ميتواند از ضريب اشتراک يک به هشت استفاده کند و در اين قرارداد، ميزان دانلود و مصرف مشخص است؛ با اين حال کاربر امکان استفاده تا 40 درصد بيشتر از اين پهناي باند در نظر گرفته شده را نيز دارد اما مشکلي که هماکنون وجود دارد، اين است که برخي کاربران رقم بسيار بيشتري را از اين ميزان پهناي باند استفاده ميکنند.
کاظمي توضيح داد: براي مثال مشترکي که اينترنت 128 کيلوبيت بر ثانيه مصرف ميکند، امکان دانلود 5 گيگابايت پهناي باند را دارد اما شاهد هستيم که برخي از اين مشترکان تا 44 گيگابايت پهناي باند دانلود ميکنند؛ اين مصرف غيرمنصفانه براي برخي مشترکاني که سرعت اينترنتشان تا مگابيت در ثانيه است، بيش از هزار گيگابايت برآورد ميشود.
وي ادامه داد: حدود 40 هزار مشترک اينترنت در تهران و البرز به صورت غيرمنصفانه از پهناي باند استفاده ميکنند که اين موضوع خسارت بسياري را براي مخابرات به همراه دارد.
معاون شرکت مخابرات تهران با بيان اينکه هماکنون اين شرکت بيش از يک ميليون و 20 هزار مشترک اينترنت دارد، افزود: بيش از 700 هزار مشترک اينترنت مخابرات در تهران داراي قرارداد اينترنت نامحدود هستند که قبل از سال 92 با آنها منعقد شده است. آن زمان از لحاظ فني امکان ارائه اينترنت محدود وجود نداشت به همين دليل مخابرات با اين مشترکان قرارداد اينترنت نامحدود منعقد ميکرد که هماکنون 45 درصد مشترکان مخابرات از اين قرارداد استفاده ميکنند.
کاظمي با اشاره به اينکه در حال تعريف روشي از لحاظ فني براي حل اين مشکل هستيم، ادامه داد: اينترنت مخابرات از لحاظ فني در حال حاضر با مشکل و قطعي مواجه نيست و افت کيفيت که از سوي برخي کاربران مطرح ميشود، ممکن است به دليل اين باشد که در آن مکان چند مشترک پرمصرف در حال دانلود هستند و پهناي باند را در اختيار ميگيرند که اين موضوع باعث ميشود ساير مشترکان در آن محدوده نتوانند در مصرف خود ارتباط باکيفيتي دريافت کنند.
وي گفت: به زودي با اين تعداد مشترک مذاکره خواهيم کرد تا اينترنت خود را به صورت حجمي تغيير دهند.
به گفته معاون شرکت مخابرات، به ازاي هر کابر بر اساس مصوبه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، بايد 30 کيلوبايت پهناي باند اينترنت تخصيص داده شود که مخابرات تهران به ازاي هر کابر 48 کيلوبايت پهناي باند در نظر گرفته است. با اين حال برآورد ميشود که 41 درصد درآمد مخابرات در تهران به هزينه پهناي باند اختصاص مييابد و اين رقم در استانها حدود 25 درصد است. به اين ترتيب فروش اينترنت مخابرات به لحاظ تجاري، استاندارد و مقرون به صرفه نيست و کاربراني که به صورت غيرمنصفانه نيز از اين پهناي باند استفاده ميکنند، به مخابرات خسارت ميزنند.
منبع : مهر
http://www.CheKhabar.ir/News/38214/دليل افت کيفيت اينترنت مخابرات-استفاده غيرمنصفانه 40 هزار مشترک