بازي کلش آف کلنز و آسيب هاي رواني آن!
يکشنبه 15 شهريور 1394 - 9:59:50 AM

«کلش آف کلنز» که به يکي از پرطرفدار‌ترين بازي‌هاي رايانه‌اي در ميان جوانان و خانواده‌هاي ايراني تبديل شده است، علاوه بر ايجاد حداقل 20 آسيب مخرب در حوزه روانشناسي يک بازي اعتياد آور و مخرب شناخته شده است.

آسيب هاي رواني بازي کلش آف کلنز

در «کلش آف کلنز» همه کاربران بايد تخريب کنند و بي‌رحم باشند به همين دليل است که در روند اين بازي ضعيف ترها، زودتر مورد آسيب قرار مي‌گيرند (همان اصلي که در قانون جنگل حکمفرما است) از اين رو افراد وارد شده به فضاي بازي، مدام نگران اين هستند که قلعه شان مورد دستبرد قرار نگيرد.

«کلش آف کلنز» که به يکي از پرطرفدار‌ترين بازي‌هاي رايانه‌اي در ميان جوانان و خانواده‌هاي ايراني تبديل شده است، علاوه بر ايجاد حداقل 20 آسيب مخرب در حوزه روانشناسي يک بازي اعتياد آور و مخرب شناخته شده است.

آسيب جدي بازي «کلش آف کلنز»/ يک روانشناس: در اين بازي برتري‌جويي و تخريب گري فرد تقويت مي شود

به عقيده صاحبنظران، سياستگذاران و روانشناسان بازي «جنگ قبايل» نه تنها با آموزه‌هاي اخلاقي، ديني و فرهنگي سرزمين ايران سنخيتي ندارد، بلکه روحيه تخريب گري را تقويت کرده و زمينه بي‌قراري و استرس را در افراد به‌وجود مي‌آورد. روانشناسان ضمن هشدار جدي به خانواده‌ها «جنگ قبايل» را جنگ با تمام مفاهيم متعالي و زيباي انساني در زندگي بر شمردند.

به عقيده دکتر علي اکبر ارجمند نيا - روانشناس تربيتي و دانشيار دانشگاه تهران، اين بازي برخلاف بازي‌هاي رايانه‌اي که تا پيش از اين معمول بود و به صورت انفرادي انجام مي‌شد، معمولاً به صورت اشتراکي انجام مي‌شود اگرچه که مي‌توان به صورت انفرادي نيز به بازي کلش آف کلنز پرداخت. از اين رو اين بازي هم مضرات بازي‌هاي رايانه‌اي فردي و هم مضرات بازي‌هاي رايانه‌اي گروهي را به همراه خواهد داشت.

20 آسيب جدي بازي کلش آف کلنز

گذشته از اين افراد از گروه‌هاي سني مختلف همبازي يکديگر مي‌شوند در حالي که امکان دارد يک کودک نداند همبازي يک فرد بزرگسال شده که از لحاظ سني اختلاف فاحشي با او دارد به همين دليل احتمال بروز آسيب در افراد افزايش پيدا مي‌کند. ارجمند نيا با اشاره به اين موضوع افزود: اين بازي که در بين کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و زن و مرد به محبوبيت رسيده است، به داخل خانواده‌ها نفوذ و به همين دليل در اکثر موارد، زمينه مشکلات و ناراحتي‌هاي بي‌شماري را پديدار کرده است. جالب اين است که در طراحي اين بازي فنون روانشناسي بخوبي رعايت شده است تا به اين ترتيب افراد بيشتري مجذوب آن شوند، به گونه‌اي که افراد با غرق شدن در اين بازي، با تقويت کننده‌هاي کاذب و غيرانساني روبه رو مي‌شوند و آن دسته از افرادي که نمي‌توانند اين نيازها را در عالم واقع برآورده کنند بهترين فرصت را پيدا مي‌کنند تا به اين واسطه امتياز بگيرند.

وي در ادامه به امکان ارسال پيام در اين بازي اشاره کرد و گفت: «کلش آف کلنز» در قالب يک شبکه اجتماعي نيز ايفاي نقش مي‌کند چراکه امکان ارسال پيام در فرآيند اين بازي فراهم شده است تا بازي‌کنندگان در خصوص بازي تبادل نظر کرده يا به گفت‌و‌گو بپردازند اين در حالي است که در اکثر موارد مشاهده شده افراد از اين امکانات براي صحبت کردن در مورد مسائل خارج از بازي استفاده مي‌کنند به گونه‌اي که پيام‌هاي غير مرتبط با بازي رد و بدل شده و باعث مي‌شود اين ويژگي از بازي به يک تهديد تبديل و از اين طريق احتمال آسيب‌هاي متعدد افزايش پيدا کند.

آسيب‌هاي پنهان

اخبار و مطالعات حکايت از اين دارد، يک پنجم کاربران بازي‌هاي رايانه‌اي در تمام دنيا، ايرانيان هستند. به اين معنا که کشور ايران با وجود سهيم بودن يک درصد از جمعيت دنيا، 20 درصد از کاربران بازي‌هاي رايانه‌اي را به خود اختصاص داده است که البته بخش عمده‌اي از اين جمعيت مشغول بازي کلش آف کلنز هستند.

دکتر ارجمند نيا ضمن بيان اين نکته مهم و قابل تأمل، خاطرنشان کرد: متأسفانه در اين بازي فردي موفق‌تر است که توانايي تخريب بيشتر داشته باشد، درست نقطه مقابل آن خصوصيتي که مي‌توان براي يک انسان موفق و سالم از لحاظ روحي و جسمي در نظر گرفت. در اين بازي روحيه برتري‌جويي و تخريب گري به گونه‌اي قوت مي‌گيرد که جان سايرين بي‌ارزش خواهدشد زيرا فرد اجازه کشتن سربازان خود را پيدا مي‌کند. ضمن اينکه تخريب کردن مساوي با کسب غنيمت و امتياز بيشتر است، موفقيت مساوي با بالا رفتن سطح بازي و پذيرفتن سطح بالاتر مساوي با تخريب بيشتر است.

علاوه بر اين تأسف بيشتر آنجا است که هر چه سطح موفقيت فرد بازي‌کننده بالاتر مي‌رود بر ميزان استرس و اضطراب او افزوده مي‌شود زيرا ولع و هيجان بيشتري براي ادامه بازي و رسيدن به مراحل بالاتر پيدا مي‌کند به گونه‌اي که اکثر فعالان بازي «کلش آف کلنز» معتقدند در مراحل پايين‌تر راحت‌تر مي‌توان از اين بازي صرف نظر کرد، اما هرچه به مراحل بالاتر نزديک مي‌شوند، قدرت انصراف از ادامه بازي را از دست خواهند داد.

در طول اين بازي مخرب، فرد تلاش مي‌کند از قلعه خود محافظت کرده ضمن اينکه به تخريب قلعه‌هاي اطراف خود بپردازد و با تخريب بيشتر به غنايم بيشتري دست پيدا کند در حالي که در جامعه انساني و به دور از فضاي مجازي، نوعدوستي شرط موفقيت و پيشرفت و کسب آرامش در زندگي خواهد بود. يکي ديگر از ويژگي‌هاي بازي «کلش آف کلنز» اين است که علاوه بر سپري کردن وقت و زمان براي رسيدن به مراحل بالاتر، مي‌توان با پرداخت هزينه‌اي مشخص، در مدت زمان کوتاهي به مرحله مد نظر کاربر، راه پيدا کرد که به عقيده دکتر ارجمند نيا، در هر دو مورد، فرد بازنده است چراکه در انتخاب اول وقت گران قيمت خود را از دست مي‌دهد و در انتخاب دوم، پولي که براي به دست آمدن آن زحمت کشيده، به هدر مي‌دهد. ضمن اينکه متأسفانه فرد هنگام بازي متوجه آسيب‌هايي که به جان مي‌خرد نيست و در اين توهم به سر مي‌برد که در حال پيشرفت است و همين نياز به پيشرفت است که باعث مي‌شود، اين بازي پر آسيب را ادامه دهد.

در اين بازي بشدت اعتياد آور و وقت گير، سطح خودآگاهي کاهش پيدا کرده و به همين دليل متوجه گذر زمان و کاري که انجام داده نيست، (معمولاً خطاهاي افراد در نتيجه بي‌قراري، خستگي و نداشتن خود آگاهي سر مي‌زند) چراکه بواسطه بازي کلش آف کلنز بي‌قرار، خسته و دچار نبود خود آگاهي مي‌شود. به همين دليل است که بسياري از والدين اظهار مي‌کنند، فرزند شان با اينکه ساعت‌ها مشغول بازي بوده است ولي تصور مي‌کند کمتر از 30 دقيقه سرگرم بوده است.

همچنين آنچه در ساير بازي‌ها وجود نداشته و جز و مضرات بازي «جنگ قبايل» به حساب مي‌آيد اين است که در ساير بازي‌هاي رايانه‌اي، شروع و شروع مجدد بازي در اختيار کاربر است در حالي که در اين بازي شروع مجدد بازي به اختيار فرد نيست زيرا بازي از سوي سايرين در حال انجام است و هر لحظه امکان حمله آنها وجود دارد به همين دليل است که گلايه بسياري از مراجعه‌کنندگان به مراکز مشاوره، بيدار شدن ناگهاني همسرشان در نيمه‌هاي شب براي شروع مجدد بازي است.

در «کلش آف کلنز» همه کاربران بايد تخريب کنند و بي‌رحم باشند به همين دليل است که در روند اين بازي ضعيف ترها، زودتر مورد آسيب قرار مي‌گيرند (همان اصلي که در قانون جنگل حکمفرما است) از اين رو افراد وارد شده به فضاي بازي، مدام نگران اين هستند که قلعه شان مورد دستبرد قرار نگيرد. به همين دليل نمي‌توان پذيرفت اين بازي مخرب و نگران‌کننده که براي آن هيچ محدوديتي وجود ندارد با تمام ابعاد منفي، بي‌نظمي‌ها و مشکلاتي که بواسطه آن ايجاد مي‌شود، براي پر کردن اوقات فراغت افراد طراحي شده است. از اين رو روابط اجتماعي افراد بويژه کودکان و نوجوانان را مختل مي‌کند، به گونه‌اي که در دوست‌يابي هايشان چندان موفق نخواهند بود، ضمن اينکه دانش‌آموزان و حتي دانشجويان با افت تحصيلي فاحش مواجه شده‌اند.

شعاع نگراني‌ها

هر فرد در هر گروه سني بايد يکسري ويژگي‌ها را در خود نهادينه کند و از پس مسئوليت‌هاي مختلف بر آيد، در حالي که اين قبيل بازي‌ها افراد را از آموزش مهارت‌ها و انجام مسئوليت‌ها باز مي‌دارد.

به گفته دکتر علي اکبر ارجمند نيا، «کلش آف کلنز» نمونه بارزي از اين بازي‌ها است که تنها به گروه خاصي از افراد آسيب وارد نمي‌کند زيرا همه گروه‌هاي سني در شمار طرفداران آن هستند و به همين واسطه هر کدام از اين گروه‌ها با آسيب‌هاي خاص خود مواجه مي‌شوند، به عنوان مثال کودکان در مرحله رشد قرار دارند و لازم است به مهارت‌هاي اجتماعي تجهيز شوند و بازي‌هاي انفرادي، گروهي و حرکتي و فيزيکي انجام دهند، چراکه کودک سرشار از انرژي است و بايد اين انرژي را تخليه کند و همواره شاد و پر نشاط باشد، در حالي که با آلوده شدن به بازي «کلش آف کلنز» از سپري کردن وقت به منظور آموزش مفاهيم پايه‌اي و اصولي باز مي‌ماند و به جاي تجربه عيني، تجربه مجازي کسب مي‌کند که آسيب رسان است و جنبه‌هاي رشديافتگي کودک را مختل مي‌کند.

وي در خصوص آسيب‌هاي ناشي از بازي «جنگ قبايل» در سنين نوجواني گفت: عمده‌ترين انتظار از يک نوجوان هويت‌يابي و شناخت خود است. نسل جديد که به هيج عنوان هويت عاريه‌اي را نمي‌طلبد، به دنبال يافتن هويتي است که با تعامل و جست و جو به دست آمده باشد و بديهي است در رويارويي با يک محصول وارداتي که در شرايط حساس هويت‌يابي به او عرضه شده است، تبعاتي بسيار منفي را دريافت و هدفي غيراز آن چيزي که در نظر داشت رصد خواهد کرد زيرا بواسطه اين بازي پر آسيب، بر اغتشاش، حواس پرتي، نگراني، بي‌حوصلگي، آشفتگي‌هاي هيجاني و تمام فاکتورهايي که خاص دوره بحراني نوجواني است، افزوده مي‌شود.

وي اظهار کرد: بزرگسالان سالم هم آنهايي خواهند بود که از عهده تکاليف فردي و اجتماعي خود بخوبي برآيند و به نوعي باري از دوش جامعه بردارند در حالي که با کمال تأسف، محبوبيت اين بازي مخرب در ادارات هم نفوذ کرده است و بسياري از کارمندان مشغول اين بازي هستند که بي‌قراري و اضطراب حاصل از آن وظايف کاري ‌آنها را تحت تأثير قرار مي‌دهد.

کانون متزلزل شده بسياري از خانواده‌ها بواسطه اين بازي نگران‌کننده نيز حائز اهميت است چراکه نهاد خانواده براي به آرامش رسيدن و فراهم‌سازي فضاي رواني مناسب نيازمند وقت گذاشتن همه اعضا است در حالي که اين بازي از اعضاي خانواده، شخصيت‌هايي در خود تنيده مي‌سازد، به ساختار خانواده و دايره مسئوليت‌هاي پدر ومادر خدشه وارد مي‌کند و در نهايت به سردي روابط ميان زوجين مي‌انجامد. متأسفانه در پاره‌اي از موارد ديده شده تمام اعضاي خانواده به انجام اين بازي مي‌پردازند که دور از انتظار نيست آسيب‌هاي کلش آف‌کلنز که هم معلول و هم علت است به پيکره خانواده تزريق شود.

راهکارها

اين بازي به گونه‌اي طراحي شده که در صورت حمله قبايل ديگر، به کاربران هشدار داده مي‌شود بسرعت خود را در جريان بازي قرار دهند و به تخريب بپردازند. دکتر علي اکبر ارجمند نيا توصيه کرد: امکان هشدار دهنده را غير فعال کنند و يقين داشته باشند هر زمان مانع ضرر شوند، منفعت کسب مي‌کنند.

وي به والدين پيشنهاد کرد از کنار اين بازي مخرب به سادگي عبور نکنند و به هر ترتيبي شده سعي کنند فرزندان خود را از آن دور کنند. البته انتظار اين را داشته باشند که نتوانند به سادگي از پس اين کار برآيند، زيرا بايد به خاطر داشته باشند اعتياد به اين بازي درست مانند اعتياد به مواد مخدر عمل مي‌کند و فرد معتاد به تنهايي قادر به نجات و بيرون کشيدن خود از ورطه تباهي نيست و نياز‌مند کمک اطرافيان خواهد بود.



منبع : عصر ايران

http://www.CheKhabar.ir/News/3685/بازي کلش آف کلنز و آسيب هاي رواني آن!
بستن   چاپ