شيرين‌کاري تبليغاتي با گوشي 4 دلاري
شنبه 19 تير 1395 - 2:34:13 PM
چه خبر - داستان گوشي 4 دلاري جذاب‌تر مي‌شود

محسن چينه‌کش: اگر شک داشتيد که گوشي Freedom 251 که به گوشي 4 دلاري معروف شده تنها يک شيرين‌کاري تبليغاتي ضعيف بوده، اتفاقات اين روزها مي‌تواند شک شما را به يقين تبديل کند. حدود 5 ماه پيش يعني در ماه فوريه‌ي سال 2016 کمپاني «رينگينگ بلز» (Ringing Bells) که ادعاي توليد کردن ارزان‌ترين گوشي هوشمند جهان را داشت قول داد که تا آخر ماه گذشته يعني ژوئن 2٫5 ميليون دستگاه از گوشي Freedom 251 را عرضه خواهد کرد. پس‌ازآن اين تعداد تا 200 هزار دستگاه آب رفت و زمان عرضه نيز به ترتيب از 28 ژوئن به 30 ژوئن، 6 جولاي و در نهايت 8 جولاي موکول شد. البته اين تنها زمان عرضه نيست که مدام در حال تغيير است. «موهيت گل» (Mohit Goel) مديرعامل مرموز کمپاني رينگينگ بلز در عرض چند روز تعداد عرضه را نيز به ترتيب از 200 هزار، به 10 هزار و سپس 5 هزار کاهش داده است.

909501_576.jpg909501_576.jpg

براي اين‌که درک بهتري از شرايط داشته باشيم توجه کنيد که کمپاني رينگينگ بلز اعلام کرده که حدود 70 ميليون نفر براي دريافت اين گوشي ثبت‌نام کرده‌اند و تخمين زده مي‌شود حدود 30 هزار نفر از آن‌ها پول را هم پرداخت کرده باشند. لابد کمپاني رينگينگ بلز براي آغاز حرکت به زمان نياز دارد. ولي اين‌طور نيست. اين کمپاني حتي از قول خود براي عرضه‌ي ماهانه 200 هزار دستگاه ه عقب‌نشيني کرد و با اين حساب احتمالا شايد هيچ دستگاهي عرضه نکند.

«اگر به ما کمک شود شايد تعداد بيشتري گوشي عرضه کنيم و شايد هم در چند ماه آينده هيچ دستگاهي عرضه نکنيم. در حال حاضر تمرکز ما صرفا روي بيرون دادن گجت است.» (سخن‌گوي رينگينگ بلز)

کمکي که رينگينگ بلز از آن صحبت مي‌کند چيست؟ موهيت گل نامه‌اي سرگشاده به نخست‌وزير هند فرستاده و از او براي قرار دادن گوشي Freedom 251 در دستان 750 ميليون شهروند هندي درخواست حمايت مالي کرده. گزيده‌اي از نامه به اين قرار است: «ما گوشي Freedom 251 را به ارمغان آورده‌ايم که قرار است به شيوه‌ي پرداخت نقد هنگام تحويل عرضه شود. ولي ما با شکافي بين هزينه‌ي مواد اوليه (BOM) و قيمت فروش مواجه هستيم. بنابراين خاضعانه از دولت تقاضاي حمايت مي‌کنيم تا بتوانيم هدف خود را محقق کرده و دسترسي و استفاده از گوشي‌هاي هوشمند را تا دورترين نقاط مملکت بزرگ خود گسترش دهيم.»

قطعا اين ايده‌اي زيباست ولي يک مشکل بزرگ وجود دارد: رينگينگ بلز مي‌گويد براي اجرا کردن آن به 500 ميليارد روپيه نياز دارد. اين رقم تقريبا معادل 7٫4 ميليارد دلار است. خب پس تا رينگينگ بلز اين کمک کوچک را دريافت نکرده احتمالا خبري از گوشي نخواهد بود.

زماني که رينگينگ بلز از سوي رسانه‌هاي هند در مورد نحوه‌ي تامين هزينه‌ها تحت‌فشار قرار گرفت، سخن‌گوي اين شرکت اظهاراتي مبهم را در مورد مزيت مقياس، درآمدهاي حاصل از تبليغات و البته سرويسي به نام WhiteCloud بيان کرد. سرويس ابري WhiteCloud پلتفرمي فرضي است که قرار است کاربران گوشي Freedom 251 بتوانند صدها اپليکيشن را با قيمت‌هايي بين 1 تا 3 روپيه از آن دانلود کنند.

مي‌توان حدس زد که برنامه تجاري واقعي در اصل جمع‌آوري ميليون‌ها آدرس ايميل، ايجاد سروصداي زياد در مورد يک گوشي بينهايت ارزان و استفاده از تبلغيات براي آغاز فروش ساير گجت‌ها بوده است. در واقع کمپاني رينگينگ بلز همين امروز يک تلويزيون HD، مجموعه‌اي از پاوربانک‌ها، گوشي‌هاي ساده و دو گوشي هوشمند جديد به نام‌هاي Elegance و Elegant معرفي کرده است. البته ديگر نبايد همانند گوشي Freedom 251 انتظار قيمت‌هايي ارزان را داشته باشيد. گوشي Elegant قيمتي برابر با 3999 روپيه (59 دلار) و گوشي Elegance قيمتي برابر با 4499 روپيه (66 دلار) دارد.

909502_230.jpg909502_230.jpg


مقايسه تصوير تبليغاتي گوشي Elegant با LG G5

فقط براي اين‌که درک کنيد در اينجا به چه پديده‌اي روبه‌رو هستيم کافي است توجه کنيد که رينگينگ بلز طراحي لاک‌اسکرين LG G5 را به‌راحتي دزديده و آن را روي تصاوير تبليغاتي دو گوشي Elegance و Elegant قرار داده است. البته انجام چنين کاري از سوي شرکتي که براي مخفي کردن نام واقعي نمونه‌ي اوليه‌ي فرضي گوشي خود از لاک غلط‌گير استفاده مي‌کند اصلا تعجب‌آور نيست.

منبع: مجله ديجي کالا

http://www.CheKhabar.ir/News/35387/شيرين‌کاري تبليغاتي با گوشي 4 دلاري
بستن   چاپ