چه خبر - راز موفقيت برند آل استار
مارکز کونورز (Marquis Converse) کارخانه کفش Converse Rubber را در سال 1908 تاسيس کرد که در آغاز، توليد آن فقط کفشهاي زمستاني بود و بعدا به توليد کفشهاي ورزشي (بسکتبال، کشتي، تنيس، ماهيگيري و غيره) نيز روي آورد. نخستين کفش بسکتبال مارک « آل استار » با رنگ مشکي در سال 1917 توليد و روانه بازار شد. ورزش بسکتبال که تازه در سال 1891 ابداع شده بود از امکانات خاصي برخوردار نبود و تا آن زمان ورزشکاران در سالنهاي رقص که داراي کفپوش چوبي بودند با کفشهاي معمولي به تمرين ميپرداختند.
تبليغ کفش توسط بسکتباليست
چاک تيلور که در کارخانه کانورس کار ميکرد و خودش بسکتباليست بود، از سال 1921 شروع به تبليغ براي استفاده از اين کفش در بين بسکتباليستها کرد. روي کفش کتاني آلاستار در سال 1923 يک برچسب گرد چسبانده شد و اين کفش از آن سال با نام Converse All Star Chuck Taylor شهرت يافت.
جهانيشدن در بازيهاي المپيک
شهرت واقعي کفش کتاني آلاستار زماني آغاز شد که به کفش رسمي تيم ملي بسکتبال آمريکا تبديل شد. بسکتبال براي نخستين بار در سال 1936 به المپيک راه يافت و تيم ملي آمريکا در فينال اين رقابتها در برلين در مقابل کانادا به پيروزي رسيد و مدال طلا را تصاحب کرد. بهزودي مدل «ساقکوتاه» کفش کتاني آلاستار هم روانه بازار شد و در جنگ جهاني دوم از اين کفش نيز هنگام آموزش بدني سربازان استفاده شد.
فروشي که نشان از موفقيت جهاني دارد
در پايان دهه 50 و آغاز دهه 60 ميلادي کفشهاي آلاستار براي کودکان و نوجوانان نيز توليد شدند. ابتدا اين کفشها با رنگبنديهاي طبيعي و معمول وارد بازار شده بودند؛ همان قهوهاي و سياه و سفيد اما كمكم رنگهاي ديگر هم وارد بازار شدند. بعد از اينكه خانمها هم مشتري آلاستار شدند، رنگهاي قرمز و صورتي، نارنجي و... هم به فهرست توليدات «آلاستار» اضافه شدند. كمكم نمونههاي طرحدار با پارچههاي گرافيتهشده توليد شدند و حالا حتي آلاستارهاي شبرنگ هم در بازار ديده ميشوند. تا 75 سالگي توليد آلاستار در سال 1992 بيش از نيم ميليارد جفت کفش به فروش رفته بود که بخش اعظم آن در بازارهاي خارج از آمريکا بود. فروش کفش آلاستار در سال 2008 از مرز يک ميليارد جفت عبور کرد که بدينترتيب موفقترين مدل کفش در تاريخ است. استفاده از کفش کتاني آلاستار در سالهاي دهههاي 60 و 70 ميلادي از محدوده سالنهاي بسکتبال خارج شد و به کفش روزمره نسل جوان و ستارههاي سرکش دنياي موزيک و سينما تبديل شد.
خريد توسط رقيب
با ورود توليدکنندگان چيني و رقبايي چون پوما، آديداس، نايکي و ريبوک عرصه بر آلاستار تنگ شد تا اينکه در نهايت اين شرکت در سال 2001 اعلام ورشکستگي کرد، همه کارخانههاي آن در آمريکا بسته شدند. خبر عدم ادامه توليد کفش آلاستار باعث تشکيل صفهاي طولاني جوانان در مقابل مغازهها شد. در سال 2003 شرکت نايکي که زماني رقيب آلاستار بود، اين مارک را به قيمت 305ميليوندلار خريداري و توليد آن را از سر گرفت. کپي غيرمجاز از کفش کتاني آلاستار همواره يکي از مشکلات اين کارخانه بوده است. 31 پرونده شکايت از توليدکنندگان چيني و توليدکنندگاني از استراليا، کانادا، ايتاليا و ژاپن نيز در بين شکايتهاي اين شرکت وجود دارد. استفاده از کفش کتاني آلاستار در سالهاي دهههاي 60 و 70 ميلادي از محدوده سالنهاي بسکتبال خارج شد و به کفش روزمره نسل جوان و ستارههاي سرکش دنياي موزيک و سينما تبديل شد.
برندي براي سبکشکني
در همه اين سالها ستارههايي که ميخواهند «استيلشکني» خود را به نمايش بگذارند با شيکترين لباسها از يک سو و با کفش آلاستار بر پا از سوي ديگر در مجامع عمومي و روي فرشهاي قرمز ظاهر ميشوند. آلاستار را حالا ميتوان بر پاي مديران هنري که بالاي 40 سال سن دارند نيز ديد. اين کفش اکنون نمادهاي گوناگوني را با خود حمل ميکند. نمادهايي مثل: ورزشکاري، جواني، خاکي بودن، تحرک، راحتي و موارد ديگر. در سالهاي اخير آلاستار با طرحها و رنگهاي جديد دوباره به خيابانها بازگشته است. اينبار آلاستار اکنون از مرز سني خاص عبور کرده و بر پاي پدران و مادران به همراه فرزندانشان نيز ديده ميشود.
منبع : forsatnet.ir