بررسي دقيق و کامل پژو 301 محصول جديد ايران خودرو + عکس
شنبه 14 شهريور 1394 - 5:33:01 PM

گفته مي‌شد که ايران‌خودرويي‌ها مي‌خواهند شاخ غول را بشکنند و احتمال دارد تا چندي ديگر دو محصول جديد را وارد بازار کنند. يکي شاسي‌بلند 2008 و ديگري سدان 301...

گفته مي‌شد که ايران‌خودرويي‌ها مي‌خواهند شاخ غول را بشکنند و احتمال دارد تا چندي ديگر دو محصول جديد را وارد بازار کنند.
يکي شاسي‌بلند 2008 و ديگري سدان 301.

301 از کجا آمد؟
بين سال‌هاي 1932 تا 1936 پژوي فرانسه خودروي به‌اصطلاح لوکسي را توليد مي‌کرد که موفق‌تر از پيش‌بيني‌ها از آب درآمده بود. اين خودرو 301 نام داشت. سداني ساده با پيشرانه‌اي 1.5 ليتري که در آن زمان مي‌توانست 35 اسب‌بخار نيرو توليد کند. اين خروجي براي رساندن خودرو به سرعت 80 کيلومتر در ساعت کافي بود.
نشريات دهه 30 ميلادي خبر از فرمان‌پذيري و نرم بودن اين خودرو داده بودند. پرونده 301 تا سال 2012 بسته باقي مانده بود. اما وقتي خبرهايي مبني بر بازگشت آن شنيده شد، علاوه بر اسم پژو، اسامي ديگري چون سيتروئن هم‌وطن، خط توليد ويگو و مهم‌تر از همه دانگ‌فنگ چين نيز شنيده شد.


احتمالاً در همان نگاه اول فهميده‌ايد که آنطور که بايد و شايد شبيه ديگر توليدات پژو نيست. طبيعتاً يکي از دلايلش حضور نظر چيني‌ها در پروژه بوده است. خداوکيلي شايد خاص و لوکس نباشد ولي انصافاً به نسبت سدان‌هاي رنگارنگ چيني، يک سر و گردن زيباتر است. اين را هم بدانيد بد نيست که اساساً پژو 301 نه در فرانسه ساخته مي‌شود و نه در چين؛ اين خودرو در خط توليد Vigo اسپانيا مونتاژ مي‌شود.
سال 2012 گفته شد که اين خودرو مي‌خواهد براي بازار غرب آسيا، شمال آفريقا و شرق اروپا عرضه شود. اما يک سال بعد گفته شد که 301 حق حضور در غرب اروپا به خصوص انگلستان و فرانسه را ندارد. شايد به خاطر همين «محبوبيت چشم‌گير» بوده که توليد آن در سال 2012 حدود 11 هزار و 600 دستگاه بوده است.

زير ذره‌بين
تا چندي ديگر قرار است سوار پژويي شويم که برخلاف هميشه، از قيمت بالايش متعجب نمي‌شويم. يک سدان تقريباً ارزان که گويي مي‌خواهد راه رنو و زيرمجموعه رومانيايي‌اش داچيا را طي کند. به طور حتم از فضاي صندوق‌ عقبش حيرت خواهيد کرد. با 640 ليتر حتي سمند و تندر90 (با 500 ليتر حجم) را هم پشت سر مي‌گذارد. تازه اگر صندلي‌هاي عقب را بخوابانيد اين فضا تا 1352 ليتر هم افزايش مي‌يابد.

برخلاف تصور که فکر مي‌‌کنيد پژو 301 به دليل بحث چيني‌ها و محل توليد،‌ مي‌بايست بي‌کيفيت و چيپ باشد ولي باور کنيد به محض ورود به کابين از مواد مرغوب روي صندلي‌ها، سقف، کنسول و داشبورد متعجب مي‌شويد. پورت بلوتوث، iPod، تهويه مطبوع، ترمز ABS و پايداري الکترونيکي ESP را نيز به توانمندي‌هايش اضافه کنيد. به نظر مي‌رسد طرف فرانسوي اجازه دخالت طرف چيني‌ها را به قسمت مهندسي و فني نداده است. چراکه جعبه‌دنده، پيشرانه و انتقال قدرت آن عملکرد خوبي دارد. حداقل به نسبت قيمتي که دارد اينطور به نظر مي‌رسد. اما متاسفانه وقتي بحث فرمان‌پذيري و لذت رانندگي وسط کشيده مي‌شود، بايد به اين نکته اشاره کرد که با 301 تجربه‌اي مانند پژوهاي قديمي خواهيد داشت. نسبت به راحتي‌اش شک نکنيد ولي اين را هم در نظر داشته باشيد از پس مانورهاي گاه و بيگاه ايراني‌جماعت برنمي‌آيد. از نظر ابعاد بايد آن را در کلاس سدان‌هاي کامپکت قرار داد. يعني جايي که ياريس صندوق‌دار در آن حضور دارد.


اگرچه معلوم نيست بازار ايران ميزبان نمونه 5 سرعته دستي انتخاب شده يا 4 سرعته اتوماتيک، ولي با اين حال در جريان باشيد که اين جعبه‌دنده در حد معقولي قدرت پيشرانه را به چرخ‌هاي جلو منتقل مي‌کند. اين را هم بدانيد که پژو 301 در دو تيپ استاندارد و Allure (نسخه فول) عرضه مي‌شود. به قول حرفه‌اي‌هاي بازار صندلي‌هاي گوشت‌داري دارد. ديد راننده نسبت به فضاي اطرافش خوب است. در کل ابعاد اتاق براي ما که خيلي به اين چيزها اهميت مي‌دهيم، دلباز و جادار است. اما شايد ايراد اصلي‌اش،‌ آينه‌هاي بغلي آن باشد که قدري از نظر محل قرارگيري نامتوازن به نظر مي‌آيد. روي کنسول از آن المان‌هايي که دوست داريم،‌ وجود دارد. همان دکمه‌هاي پر زرق و برق کروم‌رنگ و LEDهاي آبي و سفيد.

با اينکه به عنوان يک خودرو با استفاده هرروزه معرفي شده ولي با کمي اغماض مي‌شود آن را به عنوان يک خودروي مسافرتي نيز حساب کرد. شما درون پژو 301 حس واقعي بودن داريد. اين خودرو ادعاي خاصي ندارد. همان چيزي هست که نشان مي‌دهد. اين درست بر خلاف احساسي است که در خودروهاي کره‌اي يا ژاپني داريم. به جاي استفاده از طرح چوب بلوط تقلبي از همان پلاستيک‌هاي ساده ولي واقعي بهره گرفته است.

گيريم که قيمتش همان 60 ميليون باشد و گيريم که يک سدان فرانسوي-چيني با پيشرانه 1.6 ليتري و احياناً جعبه‌دنده دستي 60 ميليون بيارزد. آن وقت است که بايد به چند محصول ديگر هم فکر کنيم.
مثلاً ليفان 620 تلنت که از صفر تا صد کلاً چيني است. اين خودرو 47 ميليون مي‌ارزد. تازه پيشرانه‌اش 1.8 ليتري‌ است. در همين بازار جک J5‌ را داريم که نسخه اتوماتيک آن 62 ميليون خريد و فروش مي‌شود. شايد اصلاً زديد به صحرا و خواستيد روي ام‌وي‌ام 530 با پيشرانه 2 ليتري که 40 ميليون مي‌ارزد حساب کنيد.



منبع: bazarkhabar.ir


http://www.CheKhabar.ir/News/2951/بررسي دقيق و کامل پژو 301 محصول جديد ايران خودرو - عکس
بستن   چاپ