پيکان جديد يا نيو پيکان واقعيت دارد؟! + عکس
شنبه 14 شهريور 1394 - 5:26:36 PM

«پيکان جديد»، شايعه‌اي است که اين روزها در شبکه‌هاي اجتماعي پيچيده و ويراژ مي‌دهد.

اگر اهل فضاي مجازي از نوع وايبر و واتس‌آپ و ... باشيد، احتمالا تصويري نچسب و کاريکاتورگونه از «پيکان جديد» را ديده‌ايد؛ پيکاني که کاربران شبکه‌هاي اجتماعي، آن را توليد و حتي پيش‌فروش هم کرده‌اند!

در تصاوير و مطالبي که کاربران نشر داده‌اند، طراحي بدنه پيکان تفاوت کرده و ظاهراً امکاناتي مانند کولر و کيسه هوا و ترمز ضدقفل نيز روي آن نصب شده است.

به ادعاي اين دسته از کاربران، قيمت «پيکان جديد» 14 ميليون تومان تعيين شده و در حال حاضر امکان پيش‌خريد اين محصول جديد در نمايندگي‌هاي ايران خودرو نيز وجود دارد.

با اين همه، آيا واقعا پيکان جديد در راه است؟ براي پاسخ به اين پرسش بايد چند سالي به عقب برويم و دفتر خاطرات «کيلومتر 14 جاده مخصوص» را مرور کنيم.

ارديبهشت 84 بود که پس از کلي کش و قوس و جنجال ميان ايران خودرو و نهادهايي مانند سازمان محيط زيست و وزارت صنايع و معادن، بالاخره آبي‌هاي جاده مخصوص کوتاه آمده و پذيرفتند که در قبال دريافت 220 ميليون دلار از وزارت نفت، گاو شيرده‌شان را سر بريدند.

حذف پيکان از خط توليد ايران خودرو اما دو پيامد منفي براي بزرگترين خودروساز خاورميانه داشت؛ اولين پيامد منفي اين بود که ايران خودرو بازار خودروهاي ارزان را دو دستي تقديم رقيبش سايپا کرد و عملاً يکي از مزيت‌هاي بزرگ خود را به واسطه رفتن پيکان، از دست داد.

همزمان با مرگ گاو شيرده ايران خودرو، سايپايي‌ها تيراژ پرايد را که محصولي جديدتر و داراي امکانات بيشتر نسبت به پيکان بود، بالا برده و رفته رفته اين خودرو را به سلطان بازار تبديل کردند.

ايران خودرو هنوز از شوک اين اتفاق بيرون نيامده بود که دومين پيامد منفي حذف پيکان نيز رخ داد و آن چيزي نبود جز «بروز مشکلات مالي».

نيو پيکان يا پيکان جديد

نيو پيکان يا پيکان جديد

اين اتفاق البته چندان تعجبي هم نداشت؛ چه آنکه پيکان محصولي پرفروش و پرسود براي ايران خودرو به شمار مي‌رفت و طبيعي بود با رفتن آن به موزه، بزرگترين خودروساز ايران در گرداب نقدينگي بيفتد.

ايران خودرويي‌ها به هواي توليد تندر 90 (خودرويي که قرار بود تنها هفت - هشت ميليون تومان قيمت داشته باشد)، راضي به کنار گذاشتن پيکان شدند، اما تندر آنقدر در پيچ حاشيه‌ها پيچيد که حالا خودرويي 40 ميليون توماني به حساب مي‌آيد.

ناکامي ايران خودرو در توليد تندر ارزان، هواي توليد خودرويي چيني را در سر اين شرکت انداخت، اما اين پروژه نيز شکست خورد تا آبي‌هاي جاده مخصوص همچنان شاهد يکه‌تازي پرايد در بازاري باشند که روزگاري در قرق پيکان بود.

تحمل اين موضوع براي ايران خودرويي‌ها بسيار سخت بود و از آنجا که آنها نمي‌توانستند ويراژ پرايد را در لاين پيکان ببينند، اواسط سال 87، بي سر و صدا به سراغ پيکانشان رفتند تا دستي به سر رويش کشيده و دوباره روانه بازارش کنند. تصويري که کاربران شبکه‌هاي اجتماعي از «پيکان جديد» منتشر کرده‌اند، دقيقاً هماني است که ايران خودرو در قالب پروژه «نيو پيکان» طراحي کرده است.

در واقع، طراحي نيو پيکان توسط ايران خودرو واقعيت دارد و اين شرکت قصد داشته به واسطه نونوار کردن پيکان، مدلي جديدتر و به روزتر از اين خودرو را توليد کنند تا هم بازار از دست رفته‌شان را تا حدي پس بگيرند و هم مشکلات نقدينگي خود را حل کنند.

ايران خودرويي‌ها مي‌دانستند که بخشي از مشتريان ايراني همچنان دل در گرو پيکان دارند و حتي آن را به پرايد ترجيح مي‌دهند و از همين رو گمان مي‌بردند نيو پيکان منجي‌شان خواهد شد. آبي‌هاي جاده مخصوص، سرمست از طراحي پيکان جديد، شال و کلاه کرده و به خيابان سميه رفتند تا شاهکارشان را براي وزير صنايع و معادن وقت، به اصطلاح پرزنت کنند! اين در حالي بود وزير وقت (علي‌اکبر محرابيان) توي ذوق ايران خودرويي‌ها زد و به آنها گفت حق توليد پيکان جديد را ندارند، تا به همين راحتي، کاخ آرزوهاي بزرگترين خودروساز ايران بر سرش خراب شود.

حالا پس از شش - هفت سال، کاربران شبکه‌هاي اجتماعي، پرونده نيو پيکان را از بايگاني "جاده مخصوص" بيرون کشيده‌اند و اين در شرايطي است که به گفته مسئولان ايران خودرو، اين شرکت برنامه‌اي براي توليد پيکان جديد ندارد.




منبع: isna.ir


http://www.CheKhabar.ir/News/2909/پيکان جديد يا نيو پيکان واقعيت دارد؟! - عکس
بستن   چاپ