اين جملات را هرگز در محل کارتان بر زبان نياوريد
شنبه 18 ارديبهشت 1395 - 11:52:21 PM
|
|
چه خبر - « تفاوت ميان جمله « تقريبا درست است » با « درست است » آنقدر بزرگ است که به تفاوت ميان کرمشبتاب و رعد و برق ميماند. معناي اين جمله « مارک تواين را وقتي بهتر درک ميکنيم که بدانيم گفتن بعضي جملهها در کار چقدر ميتواند ويرانگر باشد. فرقي نميکند شما کارمند باشيد يا مشتري يا جزو مقامات بلند پايه؛ اين کلمات شما هستند که به شما و شخصيت کاريتان رنگ و رو ميدهند. با اين حال اغلب اوقات وقتي در محيط کاري شروع به صحبت ميکنيم اغلب از کلماتي مبهم و ترديد آميز استفاده ميکنيم که تنها فايدهاش مخدوش کردن پيامي است که قصد انتقال آن را داريم. کاربرد کلمههايي همچون « به نوعي، در اغلب موارد » باعث کاهش قدرت کلام ميشود يا استفاده از جملههاي منفي مثل « نميتوان، امکان ندارد و هرگز » که باعث نا اميدي و منفعل شدن ميشود. براساس تحقيقي که به تازگي انجام شده و طبق توصيه کارشناسان، 10 جمله زير را فيگارو به عنوان بدترين چيزهايي انتخاب کرده که ميتوان در محيط کار به زبان آورد.
1 - اين کار من نيست همين جمله ساده و پرکاربرد باعث ميشود شما خودتان را از جمع اعضاي تيم کاريتان جدا کنيد. اين جمله دقيقا متضاد حس انعطاف پذيري و ميل به ياد گرفتن چيزهاي جديدي است که براي برعهده گرفتن پستهاي حساس و عالي حياتي است. به جاي اين جمله منفي ميتوان از اين جمله مثبت استفاده کرد: « واقعا در اين زمينه تجربهاي ندارم.»
2 - فکر ميکنم که « لوري توماس روس که مدير يک شرکت بزرگ است اعتقاد دارد اين جمله و جملههاي مشابه آن همچون « تصور ميکنم، احساس ميکنم » باعث ميشود از تسلط مديريتي شما کاسته شده و قدرت پيام را نيز تضعيف کند. گفتن « فکر ميکنم اين بهترين استراتژي است » قدرت کمتري دارد از جمله « اين بهترين استراتژي است. » حتي اين مورد را بايد به تشکر کردن هم تسري دارد.
3 - نميدانم شما فکر ميکنيد گفتن اين جمله يعني صداقت؟ با گفتن اين جمله ممکن است ديگران فکر کنند شما از روي تنبلي با اين جمله خود را خلاص کردهايد. به جاي اين جمله بگوييد:« اجازه بدهيد جواب را پيدا کنم.» يا« نميدانم چطور اين کار را انجام دهم.» و حتي « براي انجام اين کار از چه کسي ميتوانم کمک بگيرم؟» نيز جمله مناسبي است. با اين کار زمان ميخريد تا راه حل را بيابيد. 4 - نميتوانم با بر زبان « نياوردن » اين جمله به همکاران خود ميفهمانيد که براي هر نوع يادگيري آماده هستيد. ميتوانيد مشکل را بررسي و راه حل پيشنهاد کنيد. مثلا اگر از شما خواسته باشند پروژهاي را معرفي کنيد که به دليل مشغله کاري توان انجام آن را نداريد بگوييد: « متاسفانه الان مشکلي دارم. با اين حال با فلاني در اين مورد صحبت کردهام و مطمئنم او به خوبي از پس آن برميآيد.»
5 - ولي استفاده از کلمه « ولي » همه آن چيزي را که پيش از اين گفتهايد کاملا انکار ميکند. مثلا اين جمله را ببينيد: «اين پيراهن خيلي زيباست اما اين گوشوارهها به پيراهنت نميآيد.» ما هميشه به طورغريزي جملات منفي را ميبينيم. بنابراين استفاده از اين کلمه تنها باعث برجسته شدن بخش منفي ماجرا ميشود.
6 - سعي خودم را ميکنم استفاده از اين جمله يعني احتمال شکست وجود دارد و ممکن است داستان به آخر نرسد. وقتي در ساعات آغازين کار، رئيستان از شما ميخواهد کاري را انجام دهيد و شما به او ميگوييد « سعي خودم را ميکنم » باعث ميشود ترديد در روح رئيستان شکل بگيرد. به جاي اين جمله ميتوانيد بگوييد: « ساعت 9 روي ميز کارتان خواهد بود. »
7 - ايده خوبي نيست اين اولين و دم دستترين جملهاي است که در برابر ايدههاي همکارانتان ميتوانيد بگوييد. بکار بردن اين جمله باعث ميشود آنها جرات ابراز ايدههاي خود را نداشته باشند. به جاي اينکه چيزي را به طور کامل رد کنيد ميتوان مثلا از يک پرسش استفاده کرد: « خب ميتوان اين ايده را اجرايي کرد؟»
8 - تقصير من نيست به جاي گفتن اين جمله و در مقام ضعف و مظلوم نمايي قرار گرفتن بهتر است دست بالا را بگيريم. چنين جملههايي ميتواند کمک حال هرکسي باشد: « سعي ميکنم بفهمم چه اتفاقي افتاده است.» يا« بهتر است سعي کنيم بفهميم چطور ميشود از تکرار اين اتفاق جلوگيري کرد. »
9 - تصور ميکنم اجتناب کردن از جملههايي که در آنها عدم قطعيت موج ميزند باعث ميشود قدرت و تسلط خود را بهتر به ديگران نشان دهيد. اگر ذهن شما را چيزي به خود مشغول کرده که باعث درنگ شما ميشود به جاي اينکه با خجالت صحبت کنيد بهتر است مشغوليت ذهنيتان را صادقانه مطرح کنيد.
10 - غيرممکن است اين جمله بدون شک منفيترين جمله اين فهرست است. اين جمله يعني اينکه شما حتي آماده نيستيد که آن موضوع خاص را امتحان کنيد. حس منفي واگيردار است و همچون يک ويروس منتشر ميشود. براي مثبت بودن ميشود گفت: «خب بگرديم شايد راه حلي پيدا کرديم. »
منبع : banki.ir
مطالب پيشنهادي : اين جملات را هرگز به کارمندتان نگوييد پر استرس ترين شغل هاي جهان خودکار بيک چگونه وارد ايران شد؟ 5 روش درست تحسين کارمندان اصول گفتگوي صحيح با رئيس
http://www.CheKhabar.ir/News/23789/اين جملات را هرگز در محل کارتان بر زبان نياوريد
|