تاکيد متخصصان بر اهميت مسائل رواني در موفقيت بازيکنان فوتبال
شنبه 18 ارديبهشت 1395 - 11:42:48 PM
چه خبر - پروفسور آلبرتو سي در کارگاه آماده‌سازي رواني براي بازيکنان فوتبال در همايش بين‌المللي علم و فوتبال با بيان اينکه بايد کارهاي روانشناسي بر روي بازيکنان فوتبال از سنين پايين شروع شود، گفت: کودکان از سنين کودکي که بيشتر تحت مراقبت والدين خود هستند بايد تحت تاثير برنامه روانشناسي از قبيل ايجاد تعهد، هدف‌گذاري شوند و سپس در دوره پس از 15 سالگي بحث‌هاي رقابتي نيز به آنان آموزش داده شود و آموزش را متمرکز بر مسابقه و رقابت، مربيان ورزشي شروع کنند.

متخصص روانشناسي مورد تاييد فيفا در پاسخ به اين سوال که چه توصيه‌اي به مربيان ايراني داريد و عملکرد بازيکنان خود را در زمين مسابقه بهبود دهند، گفت: مهم‌ترين راه اين است که قبل از سن 15 سالگي کار خود را بر روي نوجوانان شروع کنيم و تعهد را نيز در آنها ايجاد کنيم. آنگاه است که مي‌توانيم در آينده بازخورد موردنظر خود را بگيريم. به نظر من بايد آگاهي نسبت به مهارت‌هاي کودکان و نوجوانان در سنين پايين انجام گيرد تا آنها بتوانند با توجه به ويژگي‌ها و استعدادهاي خود آينده ورزشي خود را رقم بزنند.

وي افزود: مربي بايد تعهد را در بازيکنان خود نهادينه کند و آنان را نسبت به انجام بيشترين تلاش تشويق نمايد. بيشترين توصيه من ايجاد تعهد است زيرا به دنبال آن اعتماد به نفس و سپس موفقيت بازيکنان رقم خواهد خورد. همچنين مربي بايد بر روي آموزش‌هاي فني مطابق با روش‌هاي روز و علمي تمرکز نمايد و بازيکنان از جديدترين تاکتيک‌ها در فوتبال روز دنبال آگاه باشند.

آلبرتو سي در ادامه در پاسخ به اين سوال که چگونه مي‌توان استرس را از بازيکنان در زمينه مسابقه دور کرد، گفت: اين بستگي به آموزش مربي دارد. زيرا بازيکن در طي مسابقه عکس‌العمل کارهاي تمريني خود را تکرار مي‌کند. مربيان مي‌توانند در تمرينات با توجه به اينکه تماشاگران زيادي وجود ندارد، دست به شبيه‌سازي بزنند و از طرفداران ثبت‌نام کنند تا حدودي که شبيه به مسابقه باشد در محل تمرين داشته باشند و بازيکنان را تشويق کنند. سپس در پي اين موضوع بازيکنان مي‌توانند به فشار از سوي تماشاگران و استرس و برخورد در زمين مسابقه غلبه کنند.

، دکتر محمد خبيري هم گفت: بايد فشار براي نتيجه‌گيري خوب بر بازيکنان را کم کنيم تا آنها بتوانند نسبت به کار خود تمرکز داشته باشند و استرسي بابت باخت يا نباختن به آنها وارد نکنيم زيرا اين موضوع مي‌تواند تاثير بسيار مخربي بر نحوه عملکرد آنها در زمين مسابقه داشته باشد. مربيان بايد بازيکنان را نسبت به آن چيز که ياد گرفته‌اند تشويق کنند. سپس نتيجه نيز در پي آن حاصل خواهد شد.

در ادامه اين کارگاه آموزشي، يکي از دانشجويان از دکتر خبيري پرسيد، معمولا در مدارس فوتبال مربيان جوان به آموزش بازيکنان مي‌پردازند در صورتي که آنها نمي‌توانند آمادگي ذهني مناسب را براي بازيکنان ايجاد کنند، خبيري در پاسخ گفت: 8 سال پيش از طرف AFC به مربيان فوتبال 45 کشور عضو فرستاديم و از آنها نظرخواهيم کرديم که آيا مي‌خواهيد مربيان روانشناسي بر روي نيمکت تيم شما حضور داشته باشد يا خير که بالغ بر 95 درصد آنها گفتند ما نيازي به مربي روانشناس در تيم خود نداريم که اين نشان از بي‌اهميتي نسبت به ابعاد روانشناسي در موفقيت ورزشکاران است در صورتي که اگر بازيکني آمادگي بدني و فني بالايي داشته باشد و آمادگي ذهني به اندازه کافي نداشته باشد نمي‌تواند در زمين مسابقه موفق باشد و مربيان از اين موضوع غافل هستند.

وي افزود: ما جديدا با همکاري دکتر فرهادي، اصلاني و نماززاده طرحي را به AFC داديم و گفتيم مربيان را در دوره‌هاي آموزشي با روانشناسان مشارکت دهيد تا مربيان فوتبال بتوانند با مباحث روانشناسي و تاثير آن در موفقيت ورزشکاران به خوبي‌ آشنا شوند و به دنبال با آگاهي به اين موضوع از روانشناسان استفاده کنند.




منبع :isna.ir


مطالب پيشنهادي : توصيه‌هايي براي دوندگان ماراتنانتخاب‌هاي دل بوسکه براي توپ طلامازراتي علي دايي+ عکس بدقولي لبناني‌ها در خصوص چمن همچنان ادامه دارد
بازي دوستانه استقلال لغو ش
http://www.CheKhabar.ir/News/23727/تاکيد متخصصان بر اهميت مسائل رواني در موفقيت بازيکنان فوتبال
بستن   چاپ