دليل موفقيت فيلم هاي پرفروش سينما از اخراجي ها تا من سالوادور نيستم
5 ارديبهشت 1395 - 12:07:02 ب.ظ
فروش موفق فيلم «من سالوادور نيستم»

فيلم «من سالوادور نيستم» به عنوان پرفروش‌ترين فيلم اکران نوروز، فاصله‌زيادي تا تبديل شدن به پرفروش ترين فيلم سينماي اين سال‌ها ندارد.

اگر درهاليوود فيلم‌هاي پرزرق‌وبرق اکشن، انيميشن‌هاي سه‌بعدي پيچيده و فيلم‌هايي با مضمون تقابل ابرقهرمان‌هاي محبوب با نيروهاي شر و يا حتي خودشان همواره در صدر باکس آفيس هفتگي قرار مي‌گيرند و گيشه‌ها را تسخير مي‌کنند اما اينجا سينماي ايران با فيلم‌هاي کمدي‌اش زنده مانده و هرسال بيشترين حجم فروش در گيشه غالباً به اين ژانر اختصاص پيدا مي‌کند.

همين امسال و درحالي‌که سه فيلم درام و پرحرف و حديث مثل ابد و يک روز، باديگارد و خشم و هياهو که کلي جايزه برده‌اند - يا نبرده‌اند! و به لحاظ ارزش هنري سطح بالاتري نسبت به کمدي‌هاي رايج سينماي ايران دارند روي پرده هستند اما ميزان فروش دو فيلم کمدي من سالوادور نيستم و 50 کيلو آلبالو تقريباً دو برابر کل فروش سه فيلم ديگر بوده تا ثابت شود جنس سينما روهاي ايراني جنس جوري نيست و حداقل اينکه بسياري از آن‌هايي که براي فيلم ديدن در سينما پول مي‌دهند فقط براي خنديدن تمام دشواري‌هاي سينما رفتن ازجمله تهيه بليت، ترافيک، جاي پارک و ... را به جان مي‌خرند و مي‌خواهند براي دو ساعت هم که شده فقط شاد باشند.

در تمام سال‌هاي اخير پرفروش‌ترين فيلم‌هاي سينما فيلم‌هاي کمدي و به‌اصطلاح عموم خنده‌دار بوده‌اند. اگر فروش فوق‌العاده فيلم محمد (ص) را با توجه به در نظر گرفتن تعداد سالن‌هاي زياد و مدت اکران طولاني‌اش کنار بگذاريم تمام فيلم‌هايي که در صدر پرفروش‌ترين فيلم‌هاي چند سال اخير قرار مي‌گيرند فيلم‌هايي بوده‌اند که به هر شکل ممکن با ابزار و قصه‌ها بعضاً تکراري مخاطبشان را مي‌خندانند و لحظات مفرحي را براي آن‌ها ايجاد مي‌کنند.

حتي شهر موش‌هاي 2 که دو سال قبل فروشي بالغ‌بر 12.5 ميليارد تومان داشت جدا از زنده کردن حس نوستالژيک سريالي با همين نام در دهه 60 با تبليغات فراوان اکران شد و طي مدتي طولاني و با تبليغاتي فراوان مخاطب بزرگ‌سال و کودکش را خنداند و با عنصر خنده به اين ميزان از فروش رسيد.
نهنگ عنبر کمدي ديگري از سامان مقدم بود که با ستاره‌هاي گيشه بيش از 7 ميليارد تومان فروخت و آن‌قدر موفق بود که کارگردانش خيلي زود به فکر ساخت قسمت دوم بيافتد.

قبل‌تر از اين‌ها سه‌گانه اخراجي‌ها نيز چنين سرنوشت فوق‌العاده‌اي پيدا کرد. مسعود ده‌نمکي که قبل از ساخت اخراجي‌هاي 1 به فروش ميلياردي و رکوردشکني‌هايش فکر هم نمي‌کرد با اکران اين سه فيلم در اکران‌هاي نوروزي ارقام عجيبي را در سينماي مرده سال‌هاي ابتدايي دهه نود برجاي گذاشت و البته به پشتوانه همين سه‌گانه با رسوايي هم در گيشه کامياب شد.

سال گذشته فيلم‌هايي در فهرست بالاترين فروش ساليانه قرار گرفتند که غير از خنداندن آن‌هم به بدترين شکل ممکن هيچ کارکردي نداشتند و به لحاظ در نظر گرفتن وجوه شاخص فيلم‌سازي در پائين‌ترين سطح ممکن قرار مي‌گيرند. از بين فيلم‌هاي پرفروش سال قبل گينس و ايران برگر در اين دسته قرار مي‌گرفتند و مثل سه‌گانه اخراجي‌ها فقط با در نظر گرفتن عنصر خنده به رقم فروش عجيب‌وغريبي به نسبت کيفيتشان دست يافتند.

در اين ميان آنچه واضح است اينکه در فهرست پرفروش‌ترين فيلم‌هاي سينماي ايران به موارد مشابه زيادي برمي‌خوريد. فيلم‌هايي با تم کمدي و طنز که برخي‌شان به لحاظ استانداردهاي فيلم‌سازي در اين ژانر نمره خوبي نمي‌گيرند اما در کمال تعجب مثلاً در مقايسه با اثري شاخص مثل درباره الي فروش عجيب‌وغريبي داشته و اصلاً نمي‌توان رقم فروش آن‌ها با ساخته درخشان اصغر فرهادي را در همان سال و همان قيمت بليت مقايسه کرد.

حالا مي‌توان به‌صراحت گفت وقتي فيلمي با معيارهاي جهاني و پسنديده شده توسط غالب اهالي سينما در کشورهاي مختلف جهان مثل جدايي نادر از سيمين کمتر از اخراجي‌ها مي‌فروشد فاکتورهاي موفقيت براي تهيه‌کنندگان و کارگردانان در گيشه به‌راحتي عيان شده و مشخص است. کافي است تهيه‌کننده پاي يکي از دو سه چهره مطرح و پول‌ساز سينماي کمدي را فيلمش بکشاند و کارگردان با اتکا به فيلم‌نامه‌اي که چيز خاصي در خود ندارد تمام بار خندان مخاطب را روي بداهه‌پردازي‌ها و نمک پراني‌هاي بازيگر مطرح و ايجاد موقعيت‌هاي نسبتاً کميک بيندازد. در اين صورت فروش ميلياردي آن فيلم رقم پايه حساب خواهد شد و بهترين و ستايش‌شده‌ترين فيلم‌هايي که هم‌زمان اکران شده‌اند بايد براي قرار گرفتن در پله‌هاي بعدي فروش بجنگند و احياناً با در اختيار داشتن سالن‌هاي کمتر به جنگ نابرابري تن دهند.

همين حالا رقم فروش من سالوادور نيستم بعد از حدود دو ماه اکران از عدد حيرت‌انگيز 11 ميليارد تومان گذشته و به نظر مي‌رسد شايد اگر نيمي از زمان اکران محمد (ص) را در اختيار داشته باشد حتي رکورد پرفروش‌ترين فيلم تاريخ سينماي ايران را مي‌شکند. يا 50 کيلو آلبالو که يک ماه از زمان شروع نمايشش گذشته 6.5 ميليارد تومان فروش را رد کرده و به نظر مي‌رسد رکورد سال گذشته نهنگ عنبر را به‌راحتي مي‌شکند و رقم حيرت‌انگيزي را در پايان نمايشش ثبت خواهد کرد تا دو فيلم کمدي به‌احتمال فراوان پرفروش‌ترين‌هاي سال 95 لقب بگيرند.

اين ارقام البته با در نظر گرفتن بليت‌هاي ده‌هزارتوماني شايد چندان هم زياد نباشد اما با توجه به تعداد مخاطبان اين فيلم‌ها مي‌توان گفت همچنان کمدي‌هاي نه‌چندان محکم و بدون چارچوب از فيلم‌هايي که استانداردهاي بالاتري در سينما دارند بيشتر مي‌فروشند و مردم سينما روي ايران به انتخاب‌هاي عجيبشان ادامه مي‌دهند.




منبع : khabaronline.ir


http://www.CheKhabar.ir/News/22543/دليل موفقيت فيلم هاي پرفروش سينما از اخراجي ها تا من سالوادور نيستم
بستن   چاپ