محسن چاوشي ناگفته هايش را گفت! از جلسه با ارشاد تا خواندن با يگانه!
18 اسفند 1394 - 10:17:54 ق.ظ
مصاحبه جديد محسن چاوشي

محسن چاوشي که در ماههاي اخير و با قطعاتي که براي سريال `شهرزاد` خوانده در کانون توجه قرار گرفته است, زندگي پرفرازو نشيبي داشته است.
محجوب بودن ذاتي اين خواننده و کم علاقگي به گفتگوهاي مطبوعاتي باعث شده بسياري از مخاطبان درباره اين فراز و نشيبها چيزي ندانند.

چاوشي به تازگي اما در گفتگويي به بازگويي بخشي از واقعيات زندگي هنري اش پرداخته است.

تولد “سنتوري` حين زندگي در استوديوي تهيه کننده `پري`

يکي از اين واقعيات درباره حضور 9 ماهه اش در استوديوي اميرحسين شريفي تهيه کننده فيلمهاي `پري` مهرجويي و `ضيافت` کيميايي است آن هم بعد از انتشار يکي از آلبومهاي زيرزميني محبوبش به نام `خودکشي ممنوع`.
چاوشي در اين باره گفت: به درخواست عابد بسطامي گرافيستم به استوديو آفاق که مديرش اميرحسين شريفي تهيه کننده سينما و تلويزيون بود رفتيم. شاهرخ پسر آقاي شريفي استوديوي کوچکي در يکي از اتاقها درست کرده بود.
وي ادامه داد: عابد مرا به آنها معرفي کرد و آنها هم مرا مي شناختند بخصوص که آلبوم خودکشي… همه گير شده بود. شاهرخ شريفي هم خيلي تحويلم گرفت و گفت بيا اينجا بمان و کار کن و از وسيله ها استفاده کن.

اين همان استوديويي بوده که چاوشي در آن با تنظيم کننده ساليانش شهاب اکبري آشنا شده است. خودش در اين باره بيان داشت: يک روز آنجا بوديم که شهاب اکبري آمد و با هم آشنا شديم و به من گفت کارهايت را دوست دارم و ميخواهم بي هيچ چشمداشت مالي برايت کار تنظيم انجام دهم.
وي ادامه داد: آنجا بود که آلبوم `متاسفم` را شروع کرديم و استوديو آفاق در ميدان کتابي به پاتوق ما بدل شد. يکي از کارهايي که آنجا به دنيا آمد `سنتوري` بود. در واقع `متاسفم` در حال شکل گيري بود که `سنتوري` را کار کردم. اينها گل کارهاي آن زمان من بودند و مهرجويي هم همان موقع آمد سراغ من.


مدير استوديو آفاق با زبان بي زباني به ما گفت از آنجا برويم

با اين حال در نهايت نه `متاسفم` و نه `سنتوري` مجوز نمي گيرند و چاوشي مجبور ميشود استوديو آفاق را ترک کند.
مدير استوديو آفاق ديگر مطمئن شده بود ما مجوز نمي گيريم و با زبان بي زباني به ما نشان داد که بايد از آنجا برويم و خودم هم با توجه به فضايي که از اين بابت آنجا حاکم شده بود حس کردم ديگر جاي من آنجا نيست.
وي ادامه داد: شايد لطف آغازين آنها هم به اين دليل بود که فکر مي کردند در نهايت منفعتي از کارم نصيب آنها مي گردد که اين اتفاق هم نيفتاد. آخرين کارهايي که آنجا ضبط کرديم “سنتوري” بود که پخش شد و `متاسفم` و سه چهار ترانه ديگر.


اولين پولي که بابت خوانندگي گرفت

محسن چاوشي بعد از نوميد شدن از مجوز ارشاد ابتدا به سفارش آواي باربد آلبومي را توليد مي کند که اين آلبوم براي دريافت مجوز به جاي ارشاد به حوزه هنري ارائه ميشود و جالب اينکه اولين پولي هم که بابت خوانندگي مي گيرد از همين کار بوده است.
وي بيان داشت: با آواي باربد قراردادي بستيم و مبلغي به عنوان پيش پرداخت گرفتم تا بروم آلبوم را آماده کنم. دقيقا 15 ميليون تومان پول پيش پرداخت گرفتم که تا آن روز اولين پولي بود که بابت قرارداد آلبومهايم گرفتم.

چاوشي افزود: با آن پول بدهيهايم را دادم و در همان حين شنيدم که محسن نامجو که به همراه من آلبومش را براي دريافت مجوز به حوزه هنري ارائه داده بود مجوز گرفت و همين خوشحالم کرد. اما روزي که قرار بود رييس مرکز موسيقي حوزه رضا مهدوي مجوز آلبوم مرا صادر کند از کار اخراج شد يا جابجا شد…
وي ادامه داد: بعد از آن در آواي باربد دوستي گفت که ميتوانم شما را آشنا کنم با دوستان در حراست ارشاد.


جلسه در حراست ارشاد

چاوشي درباره جلسه سرنوشت سازش در حراست ارشاد که در نهايت به صدور مجوز خوانندگيش منجر شده اظهار داشت: در آن جلسه از من پرسيدند مشکلت چيست؟ من هم گفتم به من مجوز نمي دهند. گفتند در پرونده شما مثلا نوشته شده که در شهرري زندگي مي کني و… من را با شخص ديگري اشتباه گرفته بودند و فکر مي کردند کارهايي که از شبکه هاي خارج از کشور پخش مي شد زيرنظر من بوده و من در اين زمينه دست داشته ام.
محسن چاوشي ادامه داد: من هر گونه ارتباط با اين شبکه ها را رد کردم و ثابت کردم که اين حرف از اساس درست نيست.

اين خواننده خاطرنشان ساخت: يادم مي آيد وقتي داخل اتاق شدم گفتند فکر نمي کرديم اين شکلي باشي. فکر مي کرديم ريش و موي بلند داشته باشي و کلا سروظاهرت جور ديگري باشد و خيلي متفاوت باشد. بعد از هفت سال ممنوع الکاري رفتار خوبي با من داشتند.


خيلي از همکاران به ارشاد نامه نوشتند که به من مجوز ندهد

محسن چاوشي با اشاره به رفتار ناجوانمردانه برخي از همکارانش در گمراه کردن ارشاد براي عدم صدور مجوز به وي بيان داشت: خيلي از همکارانم نامه نوشتند که چاوشي نبايد کار کند. به ارشاد اخبار کذب مي دادند و از قول خودشان حرفهاي الکي مي زدند که در کار مجوز گرفتن من خلل ايجاد کنند.


وقتي مجوز را دادند غمگين شدم

جالب است که دريافت مجوز و متعاقب آن انتشار آلبوم `يه شاخه نيلوفر` نيز باعث خوشحالي زياد وي نشده است. محسن چاوشي در اين باره اظهار داشت: وقتي مجوز را دادند غمگين شدم و واقعا نمي دانم چرا اين طوري شدم اما احساس کردم بايد يک مدل ديگر کار کنم.قبل از آن خيلي بي پروا بودم و بعد از آن تا حدودي ترسيدم.


خواهش محسن يگانه از تنظيم کننده چاوشي

يکي از خوانندگاني که به واسطه همخواني با چاوشي در کانون توجه قرار گرفت محسن يگانه بود. چاوشي درباره آشنايي اش با وي بعد از انتشار آلبوم اولش `نفرين` بيان داشت: به استوديوي احمدوند که مي رفتم گاهي اوقات محسن يگانه هم مي آمد آنجا کار ضبط مي کرد اما ورود و خروجمان به استوديو طوري بود که به هم نمي خورديم و همديگر را نمي ديديم.
من آن موقع معروف شده بودم و `نفرين` بيرون آمده بود. يگانه به احمدوند گفته بود اگر ممکن است به چاوشي بگو که با هم ترانه اي بخوانيم و من هم يک تراک وسط کارش {`نشکن دلمو`} خواندم در صورتي که او را نديده بودم. بعد که منتشر و معروف شد تازه محسن يگانه را ديدم.

گويا حضور يگانه در قطعه `به تو گفتم يا نگفتم` هم بعد از ساخت قطعه بوده است.

محسن چاوشي در اين باره گفت: اواخر آلبوم `متاسفم` بود که يک روز نشسته بودم و براي خودم همين طور چيزهايي مي نوشتم. تمام که شد گذاشتم روبرويم و بصورت اتود خواندم. شهاب اکبري وقتي شنيد گفت بيا همين را کار کنيم. من موافق نبودم چون شعرش اسلوب دار و قرص نبود.
وي ادامه داد: اما در نهايت ترانه را با همان ملودي خواندم و شهاب تنظيمش کرد. محسن يگانه هم کار را شنيد و خوشش آمد و خواست که اين ترانه را با من بخواند و با هم خوانديم…




منبع : ماهنامه تجربه


http://www.CheKhabar.ir/News/19081/محسن چاوشي ناگفته هايش را گفت! از جلسه با ارشاد تا خواندن با يگانه!
بستن   چاپ