چيني‌هاي خودروساز هم از ايران مي‌روند
دوشنبه 27 اسفند 1397 - 12:27:46 PM
چه خبر - چيني‌هاي خودروساز هم از ايران مي‌روند

در حال حاضر چند شرکت چيني در خودروسازي ايران حضور دارند که بيشتر آنها در بخش خصوصي فعاليت مي‌کنند و برخي نيز ميهمان ايران خودرو و سايپا به‌عنوان شرکت‌هاي وابسته به دولت، هستند. از جمله شاخص‌ترين چيني‌هاي حاضر در صنعت خودرو ايران مي‌توان به «چري»، «جک»، «ليفان»، «FAW»، «BYD»، «جيلي»، «ام جي»، «برليانس» و «چانگان» اشاره کرد که تيراژ همه آنها در آخرين آمار اعلامي (آمار مربوط به دي‌ماه 97) کاهشي و حتي در برخي موارد صفر بوده است.

به‌عنوان مثال، چري که در ايران تحت عنوان «مديران خودرو» محصولاتش را عرضه مي‌کند، طي دي‌ماه امسال حتي يک دستگاه محصول نيز توليد نکرده است. همچنين جيلي نيز که «بم خودرو» ميزبان محصولاتش در ايران است، هيچ توليدي در دي‌ماه نداشته و ليفان نيز همين شرايط را دارد. شرکت‌هايي مانند «BYD» و جک نيز روندي نزولي در توليد داشته‌اند و طبق شنيده‌ها، برليانس و ام جي نيز ظاهراً چندان تمايلي به ماندن در ايران ندارند.

سه عامل افت چيني‌ها

عقبگرد چيني‌ها ريشه در عوامل مختلفي دارد که البته سرنخ بيشتر آنها به تحريم خودروسازي ايران مربوط مي‌شود. در اين بين، سه عامل اصلي تضعيف فعاليت خودروسازان چيني در کشور عبارتند از «قطع يا کند شدن روند تأمين قطعات از خارج»، «ضعف داخلي‌سازي خودروهاي چيني» و «تغيير رويکرد خودروسازان چيني در بازار ايران».

به جز موضوع «ضعف داخلي‌سازي»، دو مورد ديگر کاملاً با تحريم‌هاي آمريکا و متحدانش عليه خودروسازي ايران در ارتباط است و طبعاً تا گشايشي سياسي رخ ندهد، نمي‌توان اميد چنداني به حل آنها داشت.

با اعمال تحريم‌هاي آمريکا عليه خودروسازي کشور، قابل‌پيش‌بيني بود که روند تأمين قطعات از خارج، مختل شود و برخي خودروسازان خارجي، ايران را ترک کنند، با اين حال گمان مي‌رفت چيني‌ها مانند دور قبلي تحريم (سال‌هاي 91 و 92) به فعاليت خود ادامه داده و حتي حضورشان را پر رنگ تر نيز کنند.

در دور قبلي تحريم‌ها، خودروسازان چيني نه‌تنها از ايران نرفتند و فعاليت خود را کاهش ندادند، بلکه بر تعداد آنها افزوده شد و سهم‌شان در بازار خودروي کشور رو به فزوني گذاشت. در واقع چيني‌ها از خلأ حضور شرکت‌هاي معتبر آسيايي و اروپايي در صنعت و بازار خودروي ايران طي سال‌هاي 91 و92 بهره برده و فعاليت‌هاي‌شان را توسعه دادند.

شرايط به شکلي پيش رفت که علاوه‌بر پررنگ‌تر شدن فعاليت خودروسازان چيني (آنها که از قبل در ايران بودند)، شرکت‌هاي جديدي نيز به کشور آمدند و در نتيجه، سهم چيني‌ها در بازار خودروي ايران رشد قابل‌توجهي به خود ديد و از مرز 17 درصد نيز رد شد.

با توجه به اين رويکرد چيني‌ها در تحريم قبلي، گمان مي‌رفت در تحريم‌هاي جديد نيز چشم بادامي‌ها بمانند و فعاليت خود را گسترش نيز بدهند، با اين حال عکس آن اتفاق افتاد. با آغاز تحريم‌هاي آمريکا عليه خودروسازي ايران در نيمه مرداد امسال، روند توليد خودروهاي چيني در کشور رو به نزول رفت، به نحوي که هم محصولات متعلق به بخش خصوصي افت توليد را تجربه کردند و هم ميهمانان چشم بادامي ايران خودرو و سايپا.

مختل شدن روند تأمين قطعات از چين، موضوعي بود که برخلاف پيش‌بيني‌ها گريبان خودروهاي چيني را در ايران گرفت و سبب شد تيراژ در مسير افت قرار گيرد. اين اتفاق خود ريشه در ماجرايي ديگر داشت و آن، همکاري نکردن بانک‌هاي چيني با ايران بود. در واقع شدت تحريم‌هاي آمريکا کار را به جايي رساند که بانکي‌هاي چيني نيز قيد همکاري با ايران را زدند و در اين بين، چرخش «کونلون بانک» بدترين اتفاق ممکن براي خودروسازي ايران بود.

اين بانک چيني در دوران تحريم قبلي همکاري مناسبي با ايران داشت و به نوعي پل ارتباطي براي نقل‌وانتقال پول در آن مقطع بود و هرچند گمان مي‌رفت در تحريم‌هاي جديد نيز نقش قبلي را بازي کند، اما تغيير چهره داد و از ايران به سمت آمريکا چرخيد. گفته مي‌شود برخي خودروسازان چيني تمايلي به ماندن در ايران ندارند و مي‌خواهند به‌تدريج خارج شوند.

منبع: bartarinha.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/155057/چيني‌هاي خودروساز هم از ايران مي‌روند
بستن   چاپ