چه خبر - چرا گوشت گرانتر از نرخ واقعي عرضه ميشود؟
عضو اتاق بازرگاني تهران معتقد است تا زماني که يک فرماندهي واحد براي مديريت بازار کالاهاي اساسي شکل نگيرد نميتوان انتظار داشت آنچه در طول ماههاي گذشته اتفاق افتاده، متوقف شود و نرخها به رقم واقعي خود نزديک شوند.
يحيي آل اسحاق در گفتوگويي اظهار کرد: آنچه در بازار کالاهاي اساسي اتفاق افتاده، عجيب و غير قابل باور است. دولت در ابتداي امسال اعلام کرد که منابع لازم براي تأمين کالاهاي اساسي را آماده کرده است و آمارهايي که تاکنون ارائه شده نيز نشان ميدهد که براي 24 قلم کالاي اساسي، بيش از 14 ميليارد دلار ارز رسمي اختصاص يافته است اما آنچه در عمل رخ داده نشان ميدهد که اين روش نتوانسته پاسخگوي نيازهاي کشور باشد.
به گفته وي تنها براي تأمين گوشت مورد نياز جامعه دولت از ابتداي امسال تاکنون حدود يک ميليارد دلار ارز رسمي تزريق کرده اما در شرايطي که بايد با توجه به پيشبينيها، نرخ اين کالا در مرز 40 هزار تومان تعيين ميشد، امروز در بازار نرخهاي 100 هزار توماني نيز مشاهده ميشود.
اين عضو اتاق بازرگاني تهران با بيان اينکه اگر روش فعلي براي تأمين ارز مورد نياز براي کالاهاي اساسي جوابگو بود، بايد نرخ اين کالاها حدوداً 50 درصد پايينتر از نرخ امروز بازار تعيين ميشد، توضيح داد: کالاهاي اساسي مستقيماً با معيشت مردم درگيرند و وقتي نتوانيم نرخ آنها را مديريت کنيم فشاري جدي به اقشار کم درآمد وارد ميشود و تحمل اين مسئله براي جامعه دشوار است.
آل اسحاق ادامه داد: اين اتفاق در حالي در بازار داخلي مشاهده ميشود که به نظر براي تأمين اين کالاها نبايد مشکلي ميداشتيم. از يک سو بخش زيادي از کالاهاي اساسي را ميتوان با استفاده از منابع داخلي تأمين کرد و از سوي ديگر ارز مورد نياز براي واردات ضروري نيز در نظر گرفته شده است. از اين رو اگر مديريت درستي انجام ميشد نبايد بازار با به هم ريختگي امروز مواجه ميشد.
وي با بيان اينکه اصليترين عامل بر هم خوردن شرايط بازار نبود يک فرماندهي واحد است، تصريح کرد: براي مثال براي کالايي همچون گوشت، بحث توليد و تأمين منابع ابتدايي در اختيار وزارت کشاورزي است اما مديريت و توزيع در بازار را وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) انجام ميدهد. از اين رو وقتي مشکلي را در بازار مطرح ميکنيم هر وزارتخانهاي مشکل به وجود آمده را به گردن بخش ديگري مياندازد و نتيجه چيزي ميشود که ميبينيم.
اين عضو اتاق بازرگاني تهران خاطرنشان کرد: همان طور که تجربه مديريت کشور در سالها و دهههاي گذشته نشان ميدهد، ميتوان با وحدت نگاه و فرماندهي واحد تمام مسائل مربوط به بازار کالاهاي اساسي را در يک مجموعه تجميع کرد و از اين نهاد توقع پاسخگويي داشت اما تا زماني که اين اتفاق نيفتد منابع کشور در اين بازار خرج ميشود بدون اينکه نتيجهاي داشته باشد و هدف اصلي که مديريت بازار و جلوگيري از وارد شدن فشار به معيشت مردم است نيز اجرايي نميشود.
منبع: isna.ir