چه خبر - خودروسازان ضرر 11 هزار ميلياردي را جبران ميکنند؟
آخرين صورتهاي مالي ارائه شده خودروسازان به بورس نشان ميدهد زيان انباشته ايرانخودرو و گروه خودروسازي سايپا تا پايان پاييز امسال به مرز 11 هزار ميليارد تومان نزديک شده است. با توجه به اين رقم، رکورد زيان انباشته در خودروسازي ايران شکسته شد.
بنابر آماري که دو خودروساز بزرگ کشور به بورس اعلام کردهاند، زيان انباشته آنها تا پايان پاييز امسال به 10 هزار و 847 ميليارد تومان رسيده است. بر اين اساس، ايرانخودرو بهعنوان بزرگترين خودروساز کشور، زيان 4 هزار و 677 ميليارد توماني را در کارنامه خود ثبت کرده و سايپاييها نيز 6 هزار و 170 ميليارد تومان زيان ديدهاند. هرچند صنعت خودرو سال هاست با زيان انباشته دست و پنجه نرم ميکند، با اين حال زيان حدودا 11 هزار ميلياردي براي اولين بار در تاريخ خودروسازي کشور به ثبت رسيده است.
شايد در نگاه اول اين طور بهنظر برسد که زيان موردنظر با کمک دولت و همچنين آزادسازي قيمت خودرو، قابلجبران است، با اين حال زيان 11 هزار ميلياردي تنها بخشي از بحران مالي ايرانخودرو و سايپا به شمار ميرود و داستان بدهيهايشان، مثنوي ديگري است. طبق يک روايت، دو خودروساز بزرگ داخلي در حال حاضر 50 هزار ميليارد تومان بدهي به بخشهاي مختلف دارند که از اين رقم، 15 تا 20 هزار ميليارد تومان منتسب به قطعهسازان است و حدود 30 هزار ميليارد تومان هم معوقات بانکي آنها را تشکيل ميدهد. بنابراين غولهاي جاده مخصوص از يکسو با زيان انباشته هنگفتي روبهرو هستند و از سوي ديگر با بدهيهاي کلان دست و پنجه نرم ميکنند و در اين شرايط، حتي وعده کمک 12 هزار ميليارد توماني دولت به آنها نيز نميتواند اين حجم از بحران مالي را پاسخ دهد.
اما بررسي روند زياندهي خودروسازان در سه فصل بهار و پاييز و زمستان نشان ميدهد سال 97 به نوعي نقطه عطف زياندهي آنها بوده است. صورتهاي مالي نشان ميدهند ايرانخودرو و سايپا همواره طي سال جاري در مسير ضرر قرار داشتهاند و نتيجه آن، رسيدن زيان انباشته به 11 هزار ميليارد تومان بوده است.
صورتهاي مالي ارائه شده به بورس توسط ايرانخودرو، نشان ميدهد اين شرکت در فصل بهار 6/ 7 ميليارد تومان سود کرده، با اين حال آبيهاي جاده مخصوص در تابستان زيان 2 هزار و 575 ميليارد توماني را به ثبت رساندهاند. در فصل پاييز نيز 2 هزار و 535 ميليارد تومان ديگر به زيان اين شرکت اضافه شده است تا در مجموع زياني 5 هزار و 110 ميليارد توماني در کارنامه 9 ماه امسال ايرانخودرو به ثبت برسد. روند زياندهي ايرانخودرو طي سال جاري به اين شکل بوده که اين شرکت تا پايان بهار امسال حدود 450 ميليارد تومان سود داشته، اما در پايان تابستان و پاييز، به ترتيب 2 هزار و 135 ميليارد تومان و 4 هزار و 677 ميليارد تومان زيان انباشته ثبت کرده است.سايپاييها نيز طبق صورتهاي مالي ارائه شده به بورس، در فصل بهار امسال 3/ 8 ميليارد تومان سود حاصل کردهاند، اما در تابستان متحمل زيان يک هزار و 724 ميليارد توماني شدهاند. دومين خودروساز بزرگ ايران در فصل پاييز هم 3 هزار و 314 ميليارد تومان زيان حاصل کرده و در مجموع 9 ماه امسال نيز زياني 5 هزار و 29 ميليارد توماني را به ثبت رسانده است. روند مالي سايپا طي سالجاري نشان ميدهد زيان انباشته اين شرکت در پايان تابستان به 2 هزار و 910 ميليارد تومان و در انتهاي پاييز به 6 هزار و 170 ميليارد تومان رسيده است.
در باب ارقام اعلامي، يک ابهام بزرگ وجود دارد که به سود اعلامي خودروسازان در بهار مربوط ميشود. هم ايرانخودرو و هم سايپا در حالي براي فصل بهار اعلام سود کردهاند که اين سود در عرض سه ماه جايش را به زيان مجموعا 4 هزار و 299 ميليارد توماني داده است. حال پرسش اينجاست که جا به جايي سود و زيان در اين سطح چگونه رخ داده و آيا ميتوان بر صحت اطلاعات ارائه شده خودروسازان به بورس، مهر تاييد زد؟
آزادسازي قيمت نيز قطعا خودروسازان را به سمت کاهش زيان خواهد برد، اما نکته اينجاست که توان توليد آنها با توجه به داستان پر پيچ و خم تحريم، بسيار افت کرده است و تيراژ که بالا نباشد، قيمت بيشتر و بيشتر افزايش مييابد و اين موضوع روي تقاضا و فروش اثر منفي ميگذارد. شايد اگر اواسط دهه 80 سياست سرکوب قيمت اجرا نميشد و قيمتگذاري در حاشيه بازار ادامه مييافت، خودروسازان کشور حالا گرفتار زيان 11 هزار ميلياردي نبوده و بلکه سود نيز ميکردند.
در مقطع فعلي نيز اگر پاي تحريم در ميان نبود و روند تامين قطعات مختل نميشد و خودروسازان خارجي نيز نميرفتند، ميشد در کنار آزادسازي قيمت و کمک مالي دولت، از مسير افزايش توليد و جذب سرمايه خارجي نيز از حجم بدهي و زيان انباشته خودروسازان کاست و آنها را وارد مسير سوددهي کرد. فعلا اما تحريم سايه سنگين خود را روي خودروسازي انداخته و تا اتفاق سياسي بزرگي (چيزي شبيه برجام) رخ ندهد، اين سايه کنار زدني نيست.
منبع: bartarinha.ir
http://www.CheKhabar.ir/News/151264/خودروسازان ضرر 11 هزار ميلياردي را جبران ميکنند؟