بازار تقلب در معاينه فني خودرو‌ها داغ شد
سه شنبه 25 دي 1397 - 9:56:40 AM
چه خبر - بازار تقلب در معاينه فني خودرو‌ها داغ شد

وانت نيسان، وانت پيکان و پژو آردي مردودي‌هاي بزرگ تست معاينه فني هستند و جالب است بدانيد مگان بيشترين نمره قبولي را در تست‌هاي معاينه فني گرفته است.

جالب‌تر اينجاست که ضريب قبولي اين خودرو حتي بالاتر از مزدا٣ و کمري است. جزييات نتايج تست‌هاي معاينه فني نشان مي‌دهد چرخ‌هاي تيبا بيشتر از ساير خودروها تراز نيست و ترمز ٤٠٥ حتي بدتر از پرايد است. سيدنواب حسيني‌منش، مديرعامل ستاد معاينه فني خودروهاي تهران به «شهروند» مي‌گويد: «گران شدن قطعات خودرو، تقلب در معاينه فني را زيادتر از گذشته کرده است و رانندگان براي قبولي در معاينه فني قطعات گرانقيمت را از تعميرگاه‌هااجاره مي‌کنند!

ترمزهاي پژو ٤٠٥ بدتر از پرايد

برخلاف تصور همه وضع ترمزهاي پرايد چندان هم اسفبار نيست، به‌طوري که بررسي‌هاي انجام‌شده در ستاد معاينه فني نشان مي‌دهد تنها ٦,٦٦‌درصد پرتيراژترين خودروهاي داخلي موفق به پاس‌کردن تست عدم توازن ترمز نشده‌اند و خودروهايي همچون نيسان وانت، وانت مزدا، پيکان وانت، پژو آردي، سي‌ال‌او و پژو٤٠٥ مردودي بيشتري در اين تست داشته‌اند. جالب است بدانيد در آزمون ترمزها ٣٩.٤٧‌درصد نيسان وانت، ٢٠.٧٩‌درصد وانت مزدا و ١٥.٤٧‌درصد پيکان از آزمون سرشکسته بيرون آمدند.

قبولي‌هاي معاينه فني کدام خودروها هستند؟

براساس ارزيابي ٢١ خودرو با بالاترين ‌درصد فراواني که اين تعداد حدود ٨٥‌درصد خودروهاي مراجعه‌کننده به مراکز معاينه فني شهر تهران را شامل مي‌شود، بيشترين نمره قبولي معاينه فني به مگان تعلق مي‌گيرد. براساس گزارش ستاد مرکزي معاينه فني تهران، ٨٨‌درصد دارندگان مگان موفق به دريافت تاييديه معاينه فني شده‌اند، بعد از آن سوناتا با ٨٦ درصد، مزدا٣ با ٨٥ درصد، کمري با ٨٣‌درصد، پژو ٢٠٧ با ٨٣ درصد، رنو ال ٩٠ با ٨١‌درصد و ماکسيما با ٨١‌درصد بيشترين قبولي را در مراکز معاينه فني از آن خود کرده و مردودي کمتري داشته‌اند.

خودروهايي که چرخ‌هايشان تراز نيست

جزييات گزارش ستاد معاينه فني تهران نشان مي‌دهد که تيبا که خريدنش از بازار آزاد براي مشتريان ٣٥ تا ٤٢‌ميليون تومان آب مي‌خورد، با سهم ١٢,٨‌درصدي بيشترين مردودي را به لحاظ لغزش جانبي در بين خودروها داشته است. MVM١١٠ و پژو آردي را مي‌توان دو خودروي ديگري دانست که چرخ‌هايشان داراي ناهمراستايي بالايي در ميان ٢١ خودرويي که مورد ارزيابي قرار گرفته‌اند، بوده است.

خودروهاي تک ايراد را بشناسيد

٣١,١٧‌درصد مراجعه‌کنندگاني که پژو آردي داشته‌اند، خودرويشان تنها يک ايراد داشته و پيکان و MVM ١١٠ در رتبه دوم و سوم از ‌درصد بالا در خودروهاي با يک ايراد قرار دارند. اما خودروهايي که ايرادشان بيش از ٢ مورد بوده و حتي در برخي موارد به ١١ مورد هم مي‌رسد، به ترتيب نيسان وانت با سهم ٣٨.٢ درصد، وانت مزدا با ٢٩.٤٣‌درصد و پيکان با ٢٣.٨٣‌درصد بوده‌اند.

بازار داغ اجاره قطعات آلاينده

آبان ٩٥ بود که مرحله اول طرح کاهش و کنترل مکانيزه معاينه فني توسط دوربين در محدوده زوج و فرد و طرح ترافيک انجام شد. حدود دو ‌سال بعد از آن سوت اجراي مرحله دوم طرح کاهش و کنترل مکانيزه معاينه فني خودروها توسط کليه دوربين‌هاي سطح شهر دوباره به صدا درآمد. براساس اين طرح، خودروهاي فاقد معاينه فني مشمول در صورت تردد در شهر روزانه مبلغ ٥٠‌هزار تومان توسط پليس اعمال قانون و جريمه مي‌شوند.با تشديد برخورد با خودروهاي فاقد معاينه، برخي افراد سودجو اقدام به اجاره‌دادن لوازم يدکي مورد نياز ازجمله لاستيک و کاتاليست براي اخذ معاينه فني به خودروها کرده‌اند. براي دريافت معاينه فني برتر، تعويض برخي از اين لوازم اولويت دارد و افزايش قيمت لوازم خودرو موجب رونق بازار اين سودجويان شده است.

سيد نواب حسيني‌منش، مديرعامل ستاد معاينه فني خودروهاي تهران، خبر تقلب در معاينه فني خودروها را به صورت رسمي تأييد کرده و درباره تفاوت قيمتي اجاره و خريد کاتاليست خودروها گفته است: «قيمت کاتاليست براي خودروهاي پژو 206، سمند و پرشيا حدود 600‌هزارتومان، پژو405 حدود 520 هزارتومان و پرايد 400هزارتومان است که علاوه بر خريد کاتاليست، نصب آن، تعويض سنسور، اجرت و... نيز سبب مي‌شود که حدود يک‌ميليون تومان نصب يک کاتاليست جديد هزينه در بر داشته باشد و به همين دليل برخي از رانندگان ترجيح مي‌دهند که کاتاليست جديدي خريداري نکنند. اين درحالي است که به جاي آن‌که مالکان خودرو 700هزار تومان هزينه خريد بدهند، به تعميرگاه‌هاي مشخص رفته و با 100هزار تومان، کاتاليست اجاره مي‌کنند!»

بازار لاستيک اجاره‌اي داغ شد

لاستيک از ديگر قطعه‌هايي است که اين روزها بازار اجاره آن براي گرفتن معاينه فني حسابي داغ شده است. البته مدير عامل ستاد معاينه فني مي‌گويد: «مردم بيشتر در قطعه‌هايي که مربوط به آلايندگي خودرو مي‌شود، سراغ موارد اماني مي‌روند و در مواردي که به ايمني و امنيت راننده و سرنشينان ربط پيدا مي‌کنند، درصدد رفع ايراد آن برمي‌آيند.» حسيني‌منش به وجود آمدن چنين بازاري را ناشي از خلأهاي فرهنگي جامعه ايراني و نه خلأهاي قانوني مي‌داند و به «شهروند» مي‌گويد: «اين که برخي افراد براي دريافت گواهي معاينه فني، کاتاليست اجاره مي‌کنند موضوع فرهنگي است. در حقيقت آنها بايد بدانند کاتاليست يکي از ارکان اصلي خودرو است که از خروج گازهاي سمي موتور به بيرون جلوگيري مي‌کند و اگر اين اقدام به‌درستي انجام نشود در حقيقت در درجه اول به خودشان و بعد خانواده‌شان و شهروندان آسيب مي‌رسد.»

وقتي خودروسازان در گارانتي هم مشتري‌مدار نيستند

خودروهاي توليد داخل تا ٢‌سال مشمول گارانتي مي‌شوند، درحالي‌که تا ٤‌سال از دريافت معاينه فني معاف هستند، اما سوال اينجاست چرا در شرايطي که خودروسازان حاضر به تضمين محصول خود بعد از ٢٤ ماه نيستند، فکر مي‌کنيم تا ٤٨ ماه اين خودروها مشکلي که به لحاظ ايمني جان خود و ديگر هموطنان را به خطر بيندازد، ندارند. مدير روابط‌عمومي ستاد معاينه فني در اين‌باره به «شهروند» مي‌گويد: «بهتر است سن گارانتي را بيشتر کنيم يا سن معاينه فني را کمتر. درواقع در اين حالت اگر خودرويي با مشکلي مواجه شود، خودروساز خود را متعهد به تعويض و تعمير قطعه مي‌کند و اين‌گونه امکان تأييد فني بيشتر مي‌شود.»

منبع: bartarinha.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/150015/بازار تقلب در معاينه فني خودرو‌ها داغ شد
بستن   چاپ