برنامه هاي مناسب کودکان به پيشنهاد مشاور کودک
چهارشنبه 19 دي 1397 - 8:47:45 PM
چه خبر - با بچه چي ببينيم، چي نبينيم؟!

چند سالي مي‌شود تلويزيون به يکي از نيازهاي اوليه و اساسي هر خانواده‌اي تبديل شده است و اگر نباشد يا خداي ناکرده خاموش باشد، فقدانش با تمام وجود احساس مي‌شود. تلويزيون کاربردهاي فراواني دارد و به عنوان اولين تفريح شناخته شده در دسترس کودکان به شمار مي‌آيد. به‎ويژه حالا که ديگر از حياط‎‏ بزرگ خانه‌هاي ويلايي و بازي‌هاي گروهي بچه‎ها خبري نيست، تلويزيون و برنامه‌هاي متنوع‌اش به‎عنوان دوست هميشگي کودکان اهميت زيادي دارد.
اين محبوبِ خانواده‎هاي ايراني، نقش مهم و تعيين‎کننده‌اي در تربيت، رشد ذهني و اجتماعي، نوع برخورد و تصوير آينده کودکان دارد بنابراين براي همين بايد به نيازهاي کودک مثل افزايش آگاهي در زمينه‎هاي گوناگون، تشويق به کارهاي خوب با نمايش دادن مهرباني، سخاوت، ترويج و آموزش ارزش‎هاي اجتماعي، معرفي روش‎‏هاي دوست‎يابي و حفظ دوستي، ايجاد حس مسئوليت در کودکان و جلوگيري از رفتار خودخواهانه آن ها پاسخ مناسب بدهد اما آيا واقعا همه برنامه‌هاي تلويزيون در کشورمان به اين نيازها پاسخ مي‌دهند؟ در پرونده امروز، به کمک يک روان‎شناس محتواي چند برنامه تلويزيوني را براي مخاطب کودک بررسي کرده‎ايم.
گفت‎وگو با «هانيه وزيرپناه» مشاور کودک

تماشاي تلويزيون به‎شرط همراهي والدين

وزيرپناه، کارشناس‎ارشد روان‎شناسي تربيتي و متخصص سايکودرام (هنر درماني)، پنج برنامه پرمخاطب تلويزيوني را مرور مي‎کند؛ او با نگاهي مختصر به هر برنامه، توضيح مي‎دهد که براي مخاطب کودک مناسب است يا خير؟

بچه ها خندوانه ببينند؟

چه برنامه‎اي؟ خندوانه
بچه‎ها ببينند؟ ببينند ولي با حضور والدين
خندوانه براي مخاطب بزرگ سال، طراحي و برنامه‎ريزي شده‎است، هرچند سازندگانش مي‎دانند مردم خندوانه را خانوادگي مي‎بينند. برنامه خيلي خوبي است اما وقتي فرض مخاطب بزرگ سال وجود دارد، حرف‎ها و موقعيت‎هاي نامناسب براي کودکان ناگزير است. به همين دليل حتي نشستن کودکان پاي چنين برنامه‎اي که تاثير مثبت آن در روحيه فرد انکارشدني نيست، به حضور والدين نياز دارد. منظورم از همراهي پدرومادرها با کودکان هنگام تماشاي تلويزيون اين است که مثلا اگر کمدين‎ها در اين برنامه شوخي کردند که مناسب بچه ها نبود يا حرف نامربوطي زدند يا کسي را مسخره کردند، لازم است والدين درباره‎اش با فرزندشان حرف بزنند.

خندوانه
خندوانه

بايد يادآوري کنم که خندوانه، برنامه تاثيرگذاري است؛ در برهه‎اي که همه‎جا پر از موج منفي است، انرژي مثبتي را وارد خانه‎ها مي‌کند. خانواده‎ها مي‎خواهند شب‎ها يکي دو ساعتي کنار هم، پاي تلويزيون استراحت کنند و در ميان سريال‎هاي پر از درد و غم، شادي خندوانه غنيمت است.

بچه ها سريال ببينند؟

چه برنامه‎اي؟ سريال‎ها
بچه‎ها ببينند؟ نه
بيشتر سريال‎هايي که اکنون از تلويزيون پخش مي‌شود براي مخاطب کودک افتضاح‎اند و ديدن‎شان حتي کنار بزرگ ترها هم توصيه نمي‎شود. يا موضوع‎شان طلاق، خيانت، دزدي و اختلاس است يا رفتارهاي بدي نشان مي‎دهند؛ در سريال‎هاي کمدي، شخصيت‎ها راحت به هم فحش مي‎دهند و به شوخي يا جدي همديگر را کتک مي‎زنند. اگر گزينه در دسترس بودن اطلاعات و امکانات، وجود نداشت با قاطعيت مي‎گفتيم ديدن سريال‎ها براي بچه‎هاي زير 15سال ممنوع است اما حالا اگر فرزندمان، آن‎ها را در خانه نبيند ممکن است در مدرسه درباره‎شان چيزهايي بشنود؛ پيشنهاد من اين است که پدرومادرها در ساعت پخش سريال‎ها، برنامه سرگرم‏کننده جايگزيني داشته‎باشند.
اگر فرزندتان، درباره سريالي کنجکاو شد مي‎توانيد بگوييد«اگه وقت شد با هم مي‎بينيمش». بازخورد آني والدين هنگام ديدن سريال‎ها هم مثل بقيه برنامه‎هاي بزرگ‌سالانه کمک‎کننده است. اگر پدرومادرها خودشان اصرار به ديدن آن‎ها دارند، در غياب فرزندشان اين کار را بکنند. آموزش‎هاي تصويري مخرب در سنين پايين، با شدتي ته‎نشين مي‎شود که جبرانش زمان و انرژي زيادي مي‎برد.

بچه ها مسابقه برنده باش ببينند؟

چه برنامه‎اي؟ مسابقه برنده باش
بچه‎ها ببينند؟ بدون حضور والدين اشکالي ندارد
برنده ‎باش، برنامه‌اي مخصوص بزرگ سالان است. ديدنش براي بچه‎هاي 6-5 ساله، نه لزومي دارد و نه اصلا جذابيتي اما تفکر اشتباهي در جامعه ما رايج شده‎است که فکر مي‎کنيم بايد از بچه‎ها، دانشمندان همه‎چيزدان بسازيم و از کودکي شروع مي‎کنيم به ياد دادن و ياد دادن. در چنين جوي، بعضي پدرومادرها، فرزندشان را به ديدن برنامه‎هايي مثل برنده‎باش، تشويق مي‎کنند. لازم است از خودمان بپرسيم اطلاعاتي مثل اين‎که رئيس‎جمهور فلان کشور چه کسي است، به چه درد بچه‎ها مي‎خورد؟

مسابقه برنده باش
مسابقه برنده باش

براي آموزش دادن به بچه‎ها، به‎جاي پر کردن ذهن‎شان با اطلاعات عمومي به‎دردنخور مي‎توانيم بازي‎هاي خلاقانه طراحي کنيم. براي کودکان‎ در سن دبستان تا حدود 12سالگي، آموزش اطلاعات عمومي، موضوعيت پيدا مي‎کند. کودکان در اين سن مي‎توانند مسابقه‎هايي مثل برنده‎باش را ببينند؛ البته براساس اشتياق خودشان نه اصرار والدين. چون سوالات اين برنامه، از نوع سوالات بسته است و تا جايي که من ديده‎ام محتواي حساسيت‎برانگيزي هم ندارد و براي ديدنش به حضور والدين نيازي نيست.

بچه ها محله گل‎وبلبل ببينند؟

چه برنامه‎اي؟ محله گل‎وبلبل
بچه‎ها ببينند؟ بله، با نظارت دورادور والدين
بين برنامه‎هاي‎ کودک امروز، «محله گل‎وبلبل» برنامه جالبي است، بار آموزشي دارد و خوشبختانه به شيوه ايراني ساخته شده‎است. اين برنامه، ذهن کودکان را به سمت مفاهيم مثبتي هدايت مي‎کند اما از يک اصل مهم، غفلت کرده و آن «توضيح چرايي» است. بچه‎ها با جمله‎هايي مثل «با دوستت دعوا نکن» يا «دروغ گفتن، بد است» قانع نمي‎شوند و نياز به استدلال دارند. به همين دليل، حتي در برنامه‎اي که براي کودکان ساخته شده‎است هم به حضور والدين نياز داريم؛ با اين تفاوت‎که در برنامه‎هاي بزرگ‌سالانه، واکنش لحظه‎اي پدرومادرها را لازم داريم و اين‎جا حضور والدين بايد از نوع نظارت از راه دور و جلب همفکري کودک باشد.

برنامه «محله گل‎وبلبل»
برنامه «محله گل‎وبلبل»

بچه‎ها بعد از ديدن برنامه‎اي، در فاصله پنج تا 10 روز علايم تاثيرگذاري از آن را نشان مي‎دهند؛ مثلا در رفتارشان مي‎بينيم که از شخصيت کارتوني تقليد مي‎کنند بنابراين اگر هنگام يا بعد از ديدن برنامه‎اي، علايم گنگ يا تاثيرپذيري در فرزندمان ديديم بايد با او درباره‎‎اش گفت‎وگو کنيم و اين گفت‎وگو بهتر است از نوع سوال‎هاي جهت‎دار باشد؛ «چي شد که فلاني اين کار را کرد؟ به نظرت چه حسي داشت؟». توپ را توي زمين خودش مي‎اندازيم و در درگيري ذهني‎اش به او کمک مي‎کنيم.

بچه ها آگهي‎هاي تلويزيوني ببينند؟

چه برنامه‎اي؟ آگهي‎هاي تلويزيوني
بچه‎ها ببينند؟ ببينند ولي با حضور والدين
عناصري مثل موسيقي، استفاده از رنگ و تنوع در آگهي‎هاي تبليغاتي، حتي نوزادها را هم جذب مي‎کند بنابراين علاقه کودکان به ديدن آن‎ها طبيعي است. ويژگي بارز آگهي‎هاي بازرگاني، تشويق به مصرف‎گرايي است هرچند بعضي‎هاي‎شان اين‎روزها پيام‎هاي مثبت رفتاري و اخلاقي را هم منتقل مي‎کنند. جذابيت و گوناگوني‎‎ تبليغات خلاقيت بچه‎ها را درگير مي کند و سوالاتي هم در ذهن آن‎ها شکل ‎مي‌گيرد: «ما چرا اين وسيله رو نداريم؟» و اين سوال، گاهي به اصرار براي داشتن چيزي خاص منجر مي‎شود. پدرومادرها معمولا براي اين‎که فرزندشان را از اين موضوع منصرف کنند، مي‎گويند «پول نداريم» يا «الان نمي‎تونيم بخريمش». ما اجازه نداريم کودکانِ زير هشت‎سال را قاطي زندگي بزرگ سالانه‎مان کنيم. آموزش صرفه‎‎جويي به‎صورت غيرمستقيم به بچه‎ها خوب است اما جملاتي مثل «پول نداريم» بچه را وارد فضاي استرس‎زايي مي‎کند؛ او فکر مي‎کند پس «ما بدبختيم. از خونه‎ مي‎اندازن‎مون بيرون. ما مي‎ميريم»! درعوض والدين مي‎توانند مثلا دربرابر اصرار فرزندشان به داشتن اسباب‎بازي جديد، به او بگويند: «برو اسباب‎بازي‎هات رو بشمار. خب به نظرت کدوم يکي شبيه چيزيه که توي تلويزيون ديدي؟ چرا بايد اون رو داشته‎باشيم؟ چي کار مي‎کنه؟». والدين همچنين به‎دليل مشغله‎هاي فراوان، بعضي وظايف‎شان را فراموش کرده‎اند؛ قبلا پدرومادرها خيلي از اسباب‎بازي‎ها را با کاغذ، چوب و مقوا براي فرزندشان مي‎ساختند. حباب‎سازِ امروزي، همان ظرف آب و مايعي است که با آن حباب درست مي‎کرديم.

بيشتر بدانيد : برنامه‌هاي متنوع تلويزيون براي تابستان كودكان

بيشتر بدانيد : شرمنده، تلويزيون امروز برنامه کودک ندارد!

بيشتر بدانيد : خاله ها و عموها لطفا به کودکان آموزش ايمني جنسي در تلويزيون بدهند!


منبع: روزنامه خراسان

http://www.CheKhabar.ir/News/149790/برنامه هاي مناسب کودکان به پيشنهاد مشاور کودک
بستن   چاپ