بنزين تلويزيون در آتش کنکوري‌ها
شنبه 8 دي 1397 - 12:52:18 PM
چه خبر - بنزين تلويزيون در آتش کنکوري‌ها

يک روانپزشک معتقد است تلويزيون با آنتن دادن به برنامه‌هاي کنکوري بنزين در آتش تند جامعه براي گرايش به کنکور مي‌ريزد.

اميرحسين جلالي روانپزشک با اشاره به پرداخت بيش از حد برنامه‌هاي سيما به کنکور علي‌رغم دستور معاون سيما مبني‌بر نصف شدن اين برنامه‌ها گفت: امروزه اجماعي وجود دارد که کنکور را به يک روز سرنوشت‌ساز براي بچه‌ها تبديل کرده‌است و آن‌ها از مقاطع تحصيلي پايين‌تر و حتي پيش دبستاني براي اين روز آماده مي‌شوند.

وي ادامه داد: مسلما چنين نگاهي به کنکور که هر کودکي در افق نگاه خود منتظر است تا در اين روز سرنوشت ساز شرکت کند تا به آمال خود برسد پيامدها و عواقب زيانباري داشته و دارد.

جلالي تصريح کرد: اين نگاه که اکنون در جامعه حاکم شده است مختصات و ابعاد گوناگوني دارد که در اينجا نمي‌گنجد اما مساله اين است که در چنين فضايي، رسانه‌اي فراگير مثل تلويزيون مي‌آيد و به آن دامن مي‌زند که بايد به اين امر تاسف خورد.

اين روانپزشک با اشاره به افراط در حجم برنامه‌هاي کنکوري اظهار کرد: اين تحليل که تلويزيون در دامن زدن به اين جو تاثير دارد، پنهان نيست و آمار و مشاهدات ميداني هم آن را نشان مي‌دهد.

دانشگاه را «بخت» جوانان نشان مي‌دهند

وي اضافه کرد: اين فرهنگ تشويق به کنکور که دانشگاه را «بخت» جوانان نشان دهد و برنامه‌ها را در اين راستا زياد کنند فقط نفت و بنزيني است که به اين آتش ريخته مي‌شود. يکي از بزرگان روانشناسي چندي پيش به فعاليت‌هاي تجاري و نه آموزشي يکي از همين موسسات اشاره مي‌کرد که اتفاقا در تلويزيون نيز با يک برنامه به ظاهر علمي به کنکور مي‌پردازد.

وي در واکنش به اينکه اين موسسات به عنوان اسپانسر، بودجه‌هاي کلان در اختيار تلويزيون قرار مي‌دهند، اظهار کرد: رسانه‌اي که بودجه ندارد چرا اينقدر شبکه‌هاي گسترده دارد؟ چرا اينقدر شبکه‌هاي مختلفي ايجاد مي‌کند که مجبور باشد آنتن آن‌ها را پر کند. ما مي‌توانيم شبکه‌هاي کمتري داشته باشيم اما خوراک بهتري به مردم بدهيم و تلويزيون بايد بداند که هنوز مهمترين و تاثيرگذارترين نقش را در جامعه دارد.

ترويج بازار کاذب موسسات کنکوري

جلالي با اشاره به تاثير اين برنامه‌هاي کنکوري در رشد و آموزش مخاطب عنوان کرد: آنچه که در قالب اين برنامه‌ها به مخاطب عرضه مي‌شود درس و آموزش نيست بلکه فرهنگي است که به ترويج بازار کاذب موسسات و کتاب‌هاي کنکوري منجر مي‌شود. اين فرهنگ به تباهي نسل جواني مي‌انجامد که مي‌تواند تکثير شود و ما جاي خالي خلاقيت‌پروري و تربيت نسل کاوشگر را در نتيجه اين فرهنگ مي‌بينم.

وي در پايان با اشاره به کمبود برنامه‌هاي تربيتي در تلويزيون در رشد افراط‌گونه برنامه‌هاي کنکوري بيان کرد: ما به اين ترتيب نسلي از آدم‌هاي مصرف‌کننده، تستي و بي‌خلاقيت را تربيت مي‌کنيم که براي موفقيت در زندگي تنها راه خود را ورود به کنکور مي‌دانند.

منبع: mehrnews.com

http://www.CheKhabar.ir/News/149252/بنزين تلويزيون در آتش کنکوري‌ها
بستن   چاپ