وزارت ارشاد: رسانه ملي ايران، تلگرام است
چهارشنبه 5 دي 1397 - 10:02:55 PM
چه خبر - وزارت ارشاد: رسانه ملي ايران، تلگرام است

ميدرضا ضيايي‌پرور امروز (چهارشنبه) در سمينار علمي تخصصي رسانه و اقتصاد، اظهار کرد: رسانه سه کارکرد اصلي دارد؛ آگاهي رساني، نقد و نظارت و سرگرمي، اين ها کارکردهاي رسانه است که متاسفانه از سرگرمي استفاده نکرده و غافل بوديم تا همين سال‌هاي اخير که امروز پربيننده‌ترين برنامه‌ها هم همين برنامه‌هاي سرگرمي هستند.

وي افزود: آنچه در حوزه اقتصاد رسانه موضوع اصلي است، کارکرد آگاهي‌رساني رسانه است، با ظهور رسانه‌هاي جديد، عمدتا اين رسانه‌ها به کمک رسانه‌هاي قديمي آمده‌اند. اين در حالي است که در ايران به جاي کمک، جايگزين رسانه‌هاي قديمي مي‌شوند.

مديرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: از ديروز ظهر تاکنون در معرض هيچ رسانه صوتي و تصويري نبودم، به جز موبايل، اما از همه چيز خبر دارم، در شبکه اجتماعي علاوه بر خواندن مي‌توانيم واکنش هم نشان دهيم.

ضيايي‌پرور افزود: اخيرا طرح ساماندهي پيام‌رسان‌هاي جديد در مجلس مطرح شده است. وقتي متن کامل طرح منتشر شد، ديدگاه نمايندگان تغيير کرد و طرح 33 ماده به 23 ماده رسيده است. از سوي ديگر ماجراي نماينده سراوان است که او را از موضع طلبکارانه به عذرخواهي کشانده است. بنابراين رسانه‌ها با آگاهي بخشي و وارد کردن افکار عمومي مي‌توانند موثر باشند.

وي تصريح کرد: دوره‌اي که ما رسانه اجتماعي را ناديده بگيريم تمام شده و امروز وارد رسانه فردي شده ايم. يعني يک فرد مي تواند يک زلزله 8 ريشتري رسانه اي ايجاد کند.

مديرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: در دنيا رسانه‌ها موتور محرک اقتصاد هستند. تشويق، ترغيب و هشدار رسانه موجب رشد يا زمين گير شدن کسب و کار مي شود. وقتي يک يا چند رسانه تاثيرگذار در ايران مردم را تشويق و ترغيب به خريد و فروش دلار مي کنند، آن وضعي که ديديم در کشور ايجاد مي شود و امروز هم برعکس آن اتفاق را شاهد هستيم.

ضيايي پرور ادامه داد: نقش شايعات مي‌تواند بخشي از کار رسانه‌هاي اجتماعي باشد. صاحبان رسانه ناظر رويدادها و نقش مطالبه‌گري از بخش اقتصادي دارند، علاوه بر شغل يک مسئوليت اجتماعي هم دارند. مسئوليت اجتماعي که آدم‌هاي عادي دارند، روزنامه‌نگارها مسئوليت پررنگ‌تري دارند. در تمام دنيا رسانه طرف مردم است.

وي اظهار کرد: رسانه مستقل کم داريم، از 10 هزار مجوز رسانه که صادر شده است نصف آن‌ها فعال‌اند. نشريات اقتصادي يا هنري در بخش خصوصي هستند، اما عمده نشريات يا مستقيم به دولت وابسته هستند يا غيرمستقيم از دولت ارتزاق مي‌کنند.

مديرکل دفتر مطالعات و برنامه ريزي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تاکيد کرد: روزنامه نگاري تحقيقي در رسانه وابسته رخ نمي‌دهد. رسانه‌اي مي تواند ضامن رشد و توسعه اقتصادي باشد که آزاد، مستقل و وابسته به بخش خصوصي باشد از رسانه دولتي چنين چيزي بيرون نمي‌آيد.

ضيايي پرور گفت: رسانه وابسته به قدرت يک دست نيست، متاسفانه امروز رسانه و رسانه نگار جايگزين حزب شده است، رسانه کارش انتقال واقعيت ها و تحليل آنها است.

مديرکل دفتر مطالعات و برنامه ريزي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح کرد: رسانه و تبليغات در حوزه اقتصاد مهم است، تبليغات به ظاهر يعني تبليغ با گرفتن پول، اما تکنيک ها، چهارچوب ها و ... به قدري تغيير کرده است که استارتاپ هاي تبليغاتي طومار آژانس هاي تبليغاتي را در هم پيچيده اند.همه کسب و کارها و بيزينس ها به حوزه استارتاپ ورود کرده اند.

ضيايي‌پرور اظهار کرد: گزارش تحقيق و تفحص همشهري در شوراي شهر تهران نشان داد اين موسسه 1400 نيرو دارد، خبرگزاري فارس فقط در دو طبقه 150 نفر نشسته بودند. صدا و سيما يکي از پرنيروترين صداوسيماهاي دنيا است، بين 75 تا100 هزار نيرو در صدا و سيماي ايران کار مي‌کنند.

مديرکل دفتر مطالعات و برنامه ريزي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: اگر بخواهيم فقط رسانه هاي اقتصادي را بررسي کنيم، تعداد نشرياتي که اولويت اول آن ها اقتصاد است 727 نشريه هستند و بيش از هزار نشريه هستند که اولويت دوم آنها اقتصاد است.

ضيايي پرور اضافه کرد: مرجعيت رسانه‌اي در کشور از رسانه داخلي به رسانه‌هاي خارجي تغيير کرده است. رييس جمهور معتقد است بايد کاري کرد تا مرجع رسانه‌اي به رسانه هاي داخلي تغيير کند. بررسي ها نشان مي دهد نخبگان جامعه، يعني نخبگان سياسي، فکري و سرمايه اي اين سه گروه مخاطب رسانه خارجي هستند. گروه دوم طبقه متوسط هستند، رسانه قالب طبقه متوسط جامعه فضاي مجازي است و طبقات پايين دستي از رسانه هاي ما استفاده مي کنند هرچند که ماهواره هم دارند.

وي ادامه داد: نخبگان ما رسانه‌هاي خارجي را مي‌بينند. در حوزه رسانه‌هاي مجازي هم بالغ بر 60 درصد از مردم به اينترنت دسترسي دارند؛ چيزي حدود 55 ميليون نفر که از اين تعداد، بين 40 تا 45 ميليون نفر از تلگرام استفاده مي‌کنند و در واقع رسانه ملي ايران تلگرام است. به همين دليل فيلتر کردند و سياست انقباضي تشکيل دادند اما مردم ترکش نکردند.

مديرکل دفتر مطالعات و برنامه ريزي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اضافه کرد: اينستاگرام رسانه دوم مجازي ايران است و توييتر رسانه سوم کشور است با 10 ميليون نفر؛ اکثرا افراد فعال در حوزه سياسي در توييتر حضور دارند، توييتر رسانه گروه نخبگاني است که گروه مرجع هم هستند.

ضيايي پرور ادامه داد: رسانه هاي ايران جزيره هاي پراکنده هستند. اين در حالي است که در دنيا رسانه‌ها مجموعه‌هاي فراگيري هستند که توسط کارخانه هاي بزرگ دنيا تغذيه مي شوند چراکه آن کارخانه ها مي خواهند از حاميان آن رسانه ها استفاده کنند.

وي با بيان اينکه وضعيت رسانه‌اي هر کشور ارتباط مستقيمي با وضعيت اقتصادي کشور دارد، افزود: امروز تيراژ مطبوعات در کشور به 700 هزار نسخه رسيده است که در اين ميان همشهري، ايران، جام جم، شرق و دنياي اقتصاد بيشترين فروش نسخه را دارند.

مديرکل دفتر مطالعات و برنامه ريزي رسانه هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح کرد: با بررسي رسانه هر کشور مي توان اقتصاد آن را متوجه شد، امروز رسانه چاپي ايران رو به تعطيلي است، مدل جالبي که در حال ايجاد است، استارتاپ هاي جديد بوده، الگوي اين مدل در شبکه هاي اجتماعي وجود دارد و «آخرين خبر» نمونه آن است.

ضيايي‌پرور ادامه داد: مدل‌هاي جديد رسانه‌اي را بايد در پيش بگيريم. ظهور توليدکنندگان محتواي فردي، نمونه‌هاي جديد است؛ "لقمه شو" يک نفر و يک عروسک، "سوري لند" بر مبناي آگهي است. امروز شاهد توليد محتواي فردي هستيم، پديده ديگر مدير کانال‌هاي ميليوني، پديده ديگر روزنامه‌نگاري سلبريتي است که در حال فعاليت اند، پديده ديگر فيک نيوز است که طبق آن بسياري از خبرها جعلي و ساختگي هستند.

وي تاکيد کرد: رسانه عامل شفافيت اطلاعات است، گردش آزاد اطلاعات در سال 89 و 90 ابلاغ شد، ولي دولت وقت عملي نکرد، در سال 93 در دوره آقاي روحاني ارسال و ابلاغ شد. تا امروز 523 دستگاه عضو اين سامانه هستند طي اين مدت 5 هزار درخواست واصل شده که چهار هزار درخواست پاسخ داده شده است. در استان اصفهان 8 دستگاه فقط عضو اين سامانه هستند، اين يک مطالبه است و بايد رسانه ها مطالبه کنند که چرا مابقي دستگاه ها اين کار را نکرده اند.

مديرکل دفتر مطالعات و برنامه ريزي رسانه هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطرنشان کرد: روزنامه نگاري پهبادي، سنسوري و ديتا درحال ورود به فضاي رسانه اي کشور هستند و بايد اين رسانه ها را نسبت به گذشته بيش از پيش شناخت.

منبع: isna.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/149155/وزارت ارشاد- رسانه ملي ايران، تلگرام است
بستن   چاپ