واکنش بهاره رهنما و نيکي کريمي به بيلبوردهاي تهران!
23 دي 1394 - 09:04:36 ق.ظ
نظر هنرمندان درباره بيلبوردهاي سلامت در سطح شهر

گسترش استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي باعث شده است تا هنرمندان نيز با استفاده از اين شبکه‌ها ارتباط بي‌واسطه‌اي را با مخاطبانشان برقرار کنند. از همين رو با برجسته شدن هر موضوع مهمي، معمولا واکنش‌هاي متعدد هنرمندان حوزه‌هاي مختلف به‌ويژه سينما و موسيقي به آن موضوع خود به سوژه‌اي قابل‌توجه براي رسانه‌ها تبديل مي‌شود.

از آلودگي‌ هوا و بارش برف گرفته تا موضع‌گيري در قبال جشنواره‌ها و اتفاق‌هاي روز. چند ماه پيش سازمان زيباسازي شهرداري تهران در يک اقدام قابل توجه بيلبوردهاي تبليغاتي سطح شهر را به نمايش آثار هنري اختصاص داد و اين حرکت با موج مثبت قابل‌توجهي روبه‌رو شد. جمال کامياب مديرعامل سابق سازمان زيباسازي شهر تهران در آن دوره گفت که از چند ماه قبل با شرکت‌هاي تبليغاتي در اين زمينه مذاکره شده تا بخشي از سهم فرهنگي تابلوهاي تبليغاتي در يک بازه زماني به اين کار اختصاص پيدا کند. حالا بعد از چند ماه سازمان ‌زيباسازي شهر تهران با راه‌اندازي کمپين «شهروند سالم» با همکاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي بيلبوردهاي سلامت را در شهر نمايان کرده و يک بار ديگر موجي از واکنش‌ها به‌وجود آمده است.


اين طرح‌ها آثار برگزيده گرافيست‌هاي برجسته‌اي است که طي کارگاهي سه روزه، گرافيست‌هاي برجسته به ارائه طرح‌هاي خود با موضوع «شهروند سالم» پرداختند که در نهايت آثار برگزيده اين کارگاه سه روزه در سطح شهر اکران شد. براساس اعلام روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان زيباسازي شهر تهران، جملات ارائه شده در اين طرح‌ها با همکاري کارشناسان و مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي بررسي و تاييد شده است و هدف از آن ايجاد حساسيت در شهروندان نسبت به توجه به سلامت فردي و خانوادگي، مضرات استفاده بي‌رويه از نمک، چربي‌هاي اشباع شده، ترويج تغذيه سالم و ديگر پيام‌هاي سلامت عمومي است.

از سويي ديگر اين‌بار نصب بيلبوردهاي سلامت در شهر تهران بسياري از چهره‌هاي فرهنگي و هنري را به واکنش واداشته است. احمد مسجد جامعي، فاطمه معتمد آريا، مسعود رايگان، نيکي کريمي، بهزاد فراهاني، مجيد مظفري، بهاره رهنما و... نسبت به بيلبوردهاي سلامت که در سطح شهر تهران در معرض ديد عموم قرار گرفته است، واکنش نشان داده‌اند. افزون بر هنرمندان، احمد مسجد جامعي عضو شوراي شهر تهران نيز در حمايت از اين کمپين پيشقدم شد.

او ضمن بيان اينکه تبليغات شهري در قالب يک بيان هنري تصوير شود، در خصوص کمپين شهروند سالم اعلام کرد: مساله سلامت امري جدي است و تبليغات شهري شهروند سالم به شکل هوشمندانه‌اي به موضوع سلامت شهروندان پرداخته است. احمد مسجد جامعي با بيان اينکه سواد در زمينه‌هاي هنري و اجتماعي بايد کم‌کم به دست بيايد، ادامه داد: آموزش هنر با کلاس‌هاي رسمي به دست نمي‌آيد بلکه بايد آموخته و تجربه شود و تاثيرگذاري آن هم به‌دليل آموزش‌هايي که با يک ساختار بطئي انجام مي‌شود، مي‌تواند عميق‌تر شود.

فاطمه معتمدآريا
فاطمه معتمدآريا در يادداشت خود که دراين‌باره منتشر کرده است، نوشته: «ديدن تصاوير و شعارهاي سلامت در سطح شهر شعف زندگي در يک شهر توسعه و رشديافته را در وجود انسان بيدار مي‌کند. براي من به‌عنوان هنرمندي که سلامتي و تندرستي مردم دغدغه هميشگي‌ام بوده، رويت اين گونه اطلاع‌رساني در سطح وسيع شهري مايه مباهات و فخر اينجانب به‌عنوان يک شهروند است. آرزومندم در اين حرکت فرهنگي و متمدنانه هرچند کوچک سهمي داشته باشم. حرکتي که با آموزش صحيح و صريح باعث ارتقاي فرهنگ صحيح زندگي کردن خواهد شد.»

نيکي کريمي
نيکي کريمي بازيگر و البته کارگردان چند سال اخير سينماي ايران نيز با انتشار يادداشتي درباره توجه به سلامت در تبليغات محيطي شهري نوشت: براي من که آگاهي و دانستن در زندگي حرف اول را مي‌زند، ديدن بيلبوردهايي در ارتباط با اطلاع‌رساني موارد پزشکي و شعارهاي سلامتي در سطح وسيع و در شهر خوب و زيبايمان؛ تهران، بسيار لذت‌بخش است. به نظر مي‌آيد فکر تازه‌اي پشت اين حرکت است، اين اتفاق تحول در نگاهي نو در کمک به سلامتي جامعه‌مان است.

مسعود رايگان
مسعود رايگان، بازيگر سينما و تئاتر نيز با بيان اينکه چرا اين همه دير به صرافت مي‌افتيم، در اين خصوص در قالب يادداشتي اين‌گونه واکنش نشان داد:

«چقدر دير، چرا اين‌همه دير به صرافت افتاديم؟ ولي به هر تقدير، اقدام بي‌سابقه حوزه سلامت وزارت محترم بهداشت زنگ‌هاي هشدارش را به صدا درآورد تا نشان دهد تا چه اندازه سلامت جسمي و رواني شهروندان ايراني و در معرض خطر قرار گرفتن آن، از بيماري ايدز گرفته تا مصرف بي‌رويه قند و نمک و تغذيه بد، معروف به فست‌فودي، براي اين حوزه مهم و حياتي است. اقدام در اين راستا را ارج مي‌نهم و دست‌مريزاد مي‌گويم و اميد که حوزه سلامت با سلامت و آگاهي مسير خود را تا پايان ادامه دهد.»

بهزاد فراهاني
بهزاد فراهاني نيز نسبت به اين رويداد فرهنگي، چنين واکنش نشان داد:«هنر کار ديگري ندارد جز فرهنگ‌سازي. بسياري از آموزش‌هاي اجتماعي را مي‌توان از اين طريق به مردم آموزش داد. من هميشه به کارهاي مردمي خوش‌بين هستم اما وقتي يکي از بيلبوردهاي سطح شهر را ديدم که روي آن نوشته شده بود: «با استفاده از روغن زيتون قلب و عروق خانواده را سالم‌تر نگه داريد»، يک سوال براي من ايجاد شد که روغن زيتون براي کدام بخش از جامعه است و يک کارمند معمولي با درآمد متوسط با قيمت‌هاي فعلي چطور مي‌تواند هميشه در پخت غذا از روغن زيتون استفاده کند. »

مجيد مظفري
مجيد مظفري، بازيگر تلويزيون و سينما با بيان اينکه فعاليت‌هاي صورت گرفته در حوزه زيبايي شهري توانسته مردم را نسبت به عبور با دقت از شهر هوشيار کند، گفت: «اقدام اخير سازمان در انتشار کارهاي گرافيکي با موضوع شهروند سالم اتفاقي بود که نبايد آن را ناديده گرفت.»مجيد مظفري با بيان اينکه نبايد از تاثيرات تبليغات بصري در مسائل فرهنگي غافل شد اعلام کرد: «فعاليت‌هاي صورت گرفته توانسته مردم را نسبت به عبور با دقت از شهر هوشيار کند. من به‌عنوان فردي که هر روز در اين شهر در رفت و آمد هستم معتقدم اين فعاليت‌ها توانسته اثرگذاري لازم را در شهروندان داشته باشد. نبايد از تاثيرات تبليغات بصري در مسائل فرهنگي غافل شد.»

بهاره رهنما
بهاره رهنما هم ‌در صفحه اينستاگرام خود اين چنين واکنش نشان داد:«تابلوهاي جديد سطح شهر در حوزه سلامت رو خيلي دوست دارم و به نظرم کار کاربردي و درستيه. همون قدر که به نظرم طرح تهران يک گالري شتابزده و بدون فکر بود، اين تابلوها با شعارهاي سلامتي تاثير خوب و صحيحي داره. من هم به‌عنوان يکي از سفراي ديابت گاهي بعضي از اون‌ها رو خواهم گذاشت. مثلا اين اولي که واقعا درسته بچه‌ها رو بعد از گرفتن از شير واقعا نبايد به مواد قندي و هله هوله عادت داد. مصرف غلات، آجيل‌ها و دانه‌هاي گياهي بهترين تنقلات براي کودکان ما هستند و عادت به سلامت خوردن رو در اونها رشد مي‌دهند.»




منبع : روزناممه دنياي اقتصاد

http://www.CheKhabar.ir/News/14834/واکنش بهاره رهنما و نيکي کريمي به بيلبوردهاي تهران!
بستن   چاپ