چه خبر - راز پردازش کلمات در مغز سگها چيست؟
مطالعه جديد پژوهشگران "دانشگاه اموري"(Emory University) ايالات متحده آمريکا که در مجله "Neuroscience" منتشر شده، نشان ميدهد که با استفاده از تصويربرداري مغز سگها ميتوان به درک و پردازش معناي کلمات در ذهن آنها، پي برد.
نتايج نشان ميدهد که سگها داراي يک نمايش عصبي اوليه از معني کلمات که به آنها تعليم داده شده است، در ذهن خود هستند.
دکتر "اشلي پريچارد"(Ashley Prichard) از دانشکده روانشناسي دانشگاه اموري و يکي از نويسندگان اين مطالعه گفت: بسياري از صاحبان سگها فکر ميکنند که سگهايشان معناي برخي کلمات را ميدانند، اما شواهد علمي زيادي براي اثبات اين موضوع وجود ندارد. در اين مطالعه ما قصد جمع آوري اطلاعات از خود سگها داريم.
"گرگوري برنز"(Gregory Berns) ، نويسنده ارشد اين مطالعه افزود: ما ميدانيم که سگها توانايي پردازش حداقل برخي از جنبههاي زبان انساني را دارند زيرا ميتوانند دستورات کلامي را ياد بگيرند. با اين حال، تحقيقات قبلي، نشان داده است که سگها ممکن است نشانههاي ديگر مانند خيره شدن، حرکات و حتي عبارات احساسي صاحبان خود را نيز متوجه شوند.
پژوهشگران دانشگاه اموري در اين مطالعه بر روي سوالاتي درباره مکانيزمهاي مغز که سگها براي تمايز بين کلمات استفاده ميکنند، تمرکز کردهاند.
مطالعات انجام شده سبب درک پاسخهاي عصبي سگها به پاداش شد و پژوهشگران توانستند نواحي مخصوصي را در مغز سگها که عمليات پردازش چهرهها، حس بويايي نسبت به بوهاي انساني و عملکرد قشر پيشپيشاني را به کنترل مهارتي مرتبط ميسازد، شناسايي کنند.
در آناتومي مغز پستانداران، قشر پيش پيشاني قسمتي از قشر مغز است که قسمت جلويي لوب پيشاني را در بر ميگيرد. معمولترين اصطلاح روانشناسي که عملکرد قشر پيشپيشاني را بيان ميکند، عملکرد اجرايي است. عملکرد اجرايي به مواردي مثل تميز دادن ميان افکار متناقض، تشخيص خوب و بد، بهتر و بهترين، تشابه و تفاوت، عواقب فعاليتهاي کنوني، فعاليت کردن در مسير يک هدف مشخص، پيشبيني نتايج، انتظار مبتني بر عمل، کنترل اجتماعي اشاره دارد.
طي اين مطالعه 12 سگ از نژادهاي مختلف، براي ماهها توسط صاحبانشان آموزش ديدند تا دو شي مختلف را بر اساس نام اشيا بازيابي کنند. اين اشيا شامل يک بافت نرم، مانند يک عروسک نرم و ديگري يک شي با بافت لاستيک مانند براي تسهيل در تشخيص بود.
اين آموزش شامل آموزش سگها براي آوردن يکي از اشيا بود و پس از آوردن صاحبانشان به آنها غذا ميدانند. آموزش هنگامي کامل شد که يک سگ توانست تفاوت ميان دو شي را تشخيص دهد.
در طول آزمايش، سگ آموزش ديده در اسکنر افامآرآي قرار گرفت و صاحب آن نيز مقابلش ايستاده بود و در فواصل زماني مشخص نام اسباب بازيهاي سگ را ميگفت و سپس سگ با شنيدن هر اسم، اسباب بازي مربوطه را نشان ميداد.
افامآرآي يا تصويرسازي تشديد مغناطيسي کارکردي(fmri) نام نوعي روش تصويربرداري در ام آر آي است. در اين روش تصاويري متناوب از مغز در حال فعاليت و سپس در حال استراحت گرفته ميشود و از يکديگر بطور ديجيتالي تفريق ميگردند، که حاصل اين عمل، پردازش عملکرد مغزي در اثر تغييرات جريان خوني در مغز را از لحاظ فيزيولوژيکي نشان ميدهد.
نتايج آزمايشات نشان داد فعاليت و عملکرد خوب مناطق شنوايي مغز به پردازش واحد و ريشه کلمات کمک ميکند.
پژوهشگران فرض ميکنند که ممکن است سگها براي اينکه حس درک شدن را به صاحبانشان منتقل کنند، بسيار تلاش ميکنند و به همين دليل فعاليت بخش عصبي مغز آنها زياد است.
در آزمايشات مشخص شد، فعاليت زياد براي درک کلمات در قشر پيش پيشاني سگها ممکن است عملکردي مشابه با بخش "شکنج زاويهاي"(angular gyrus) مغز انسان که در آن تفاوتهاي واژگاني پردازش ميشود، داشته باشد.
چينهايي که در سطح مغز رشد ميکنند و توسط شيارهايي از يکديگر جدا ميشوند، شکنج(Gyrus) نام دارند. مغز انسان داراي شکنجهاي زيادي است که برخي از آنها مثل شکنج زاويهاي نام مخصوص دارند.
در انتها نتايج اين مطالعه نشان داد که سيستم پاداش عصبي سگ نسبت به نشانههاي بصري و بويايي بيشتر با بخش پرازش واژگان مرتبط است.
منبع: isna.ir