گزارشي از دستمزدهاي دلاري و پولشويي در سينماي ايران
پنجشنبه 19 مهر 1397 - 2:06:11 PM
چه خبر - بازيگران دستمزدشان را متناسب با افزايش قيمت دلار بالا مي‌برند!

نفوذ اقتصاد در حوزه فرهنگ چه تبعاتي در جامعه دارد؟ هنر سفارشي چيست؟ تزريق بودجه‌هاي چند‌هزار دلاري به بدنه فرهنگي کشور چه توجيهي مي‌تواند داشته باشد؟ سال‌هاست در سينماي ايران از پول‌هاي کثيفي حرف مي‌زنند که بدون منبعي مشخص وارد سينما مي‌شوند و به‌عنوان سرمايه در برخي سريال‌هاي شبکه نمايش خانگي يا فيلم‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند. پول‌هاي مشکوکي که باعث دستمزدهاي عجيب و غريب برخي بازيگران و برهم خوردن معادلات سينما مي‌شود. جريان اين پول‌هاي کثيف از وقتي شدت گرفت که چند سال پيش در شبکه نمايش خانگي سريالي ساخته شد که هزينه‌هايش سرسام‌آور و خارج از عرف بود و در آنجا براي مواردي هزينه مي‌کردند که در سيستم سينما تعريف نشده بود و همان دستمزدهاي عجيب و غريب بود که توقع بازيگران را براي بازي در کارهاي بعدي شان بالا برد و اقتصاد سينما را کم کم به سمت فروپاشي سوق داد. در واقع از همان روزها بود که کساني به اسم سرمايه‌گذار وارد شبکه نمايش خانگي و بعدا سينما شدند که اصلا دغدغه برگشت سرمايه نداشتند و پول‌هايي وارد شبکه نمايش خانگي و سينما شد که قرار نبود معلوم شوند از کجا آمده‌اند.
اين قضيه همان‌موقع و همين الان بر کسي پوشيده نبود و نيست، اما معلوم نيست چرا جلوي آن گرفته نمي‌شود! القصه افزايش بي‌قاعده دستمزد سينماگران در همان ايام، امروز بعضي از بازيگران را به جايي رسانده که همزمان با افزايش ارزش دلار در مقابل تومان، بشدت بر ميزان دستمزدهايشان افزوده‌اند و برخي ديگر حتي دستمزدشان را به دلار طلب مي‌کنند و دستمزدشان را متناسب با افزايش قيمت دلار بالا مي‌برند! حالا اين‌که چه ارتباطي ميان فعاليت حرفه‌اي بازيگران و ارزهاي خارجي است که گروهي از آنها نوسانات ارزي را در اعلام رقم دستمزدشان دخيل کرده‌اند، خدا مي‌داند! براي حل اين مشکل تازه و عجيب، بعضي از تهيه‌کنندگان سراغ به‌کارگيري يک يا دو بازيگر مطرح و جمعي از نابازيگران يا بازيگران ارزان‌تر رفتند تا فارغ از کيفيت اثرشان، بتوانند همچنان توليد فيلم‌هايي با توجيه اقتصادي داشته باشند.
حالا سوال اينجاست که چرا برخي بازيگران دستمزد دلار طلب مي‌کنند؟ آيا يک روزنامه‌نگار، يک کارمند، يک مهندس و يک پزشک هم مي‌تواند چنين مطالبه‌اي داشته باشد؟ چه نهادي مسؤول جلوگيري از چنين توقعاتي و البته ورود سرمايه‌هاي نامشخص به سينماست؟ فرآيند گم کردن منشأ پول‌هاي ناسالم يا همان پولشويي به واسطه صنعت سينما چه توجيهي دارد و تا کي قرار است ادامه پيدا کند؟

بيشتر بدانيد : دستمزد ترانه عليدوستي, الناز شاکردوست, رضا عطاران و سوپراستارهاي ديگر!

سعيد خاني، تهيه‌کننده سينما و مديرعامل دفتر پخش خانه فيلم ضمن انتقاد از افزايش بي‌قاعده دستمزد بازيگران در گفت‌وگويي بيان کرد:

سال‌هاست که پول‌هاي کثيف در بدنه سينما کمابيش ديده مي‌شود و از چند سال پيش که سريال‌هاي پرخرجي در شبکه نمايش خانگي ساخته شد اشخاصي به عنوان سرمايه‌گذار وارد اين حوزه شدند که منبع سرمايه بي‌حد و مرزشان مشخص نيست. کساني که با مطرح کردن خودشان، با عکس گرفتن با بازيگران سينما و با چک‌هايي که به نام آن هنرمندان صادر مي‌کنند، سعي مي‌کنند پولي را که مشخص نيست از کجا و بابت چه چيزي به دست آوردند به نوعي پاک کنند.
تهيه کننده فيلم «ارادتمند؛ نازنين، بهاره و تينا» به‌کارگرداني عبدالرضا کاهاني در ادامه افزود:
اين اشخاص از طريق شبکه نمايش خانگي پول‌هايي کثيف را وارد اين حوزه کردند که بعدا در سينما و تئاتر هم به گردش درآمد. بديهي است که تمام حوزه‌هاي نمايشي به‌هم مرتبط هستند و چنانچه يکي از آنها به حال خودش رها شود باقي را هم تحت‌تاثير قرار مي‌دهد.
تهيه کننده فيلم‌هاي سينمايي «من» و «لونه زنبور» خاطرنشان کرد:
البته افزايش نامتعارف دستمزد بعضي از بازيگران تماما به پولشويي مرتبط نيست و بخشي از آن به تورم کلي اقتصادي کشور هم برمي‌گردد. تهيه‌کننده بخش خصوصي در اين ميان چه مي‌شود؟ اقتصاد سينما چه مي‌شود؟ قطعا تهيه‌کنندگاني هستند که فارغ از دغدغه بازگشت سرمايه‌شان مي‌توانند دستمزدهاي آنچناني به دلار را پرداخت کنند، اما تکليف تهيه‌کننده‌اي که سواد و دغدغه ساخت فيلم‌هاي هنري و ارزشمند را دارد، چيست! به‌نظرم تهيه‌کننده‌اي که چنين ارقام نجومي را پرداخت مي‌کند مقصر است، نه بازيگري که آن را طلب مي‌کند.
خاني با مقايسه تهيه‌کنندگان سينما با يکديگر بيان کرد:
در سال‌هاي اخير کساني پول وارد سينما مي‌کنند که برايشان فرقي نمي‌کند اين پول‌ها برگشت داشته باشد يا نه و همين است که معادلات سينما را به‌هم مي‌ريزد. اگر پاي تهيه‌کنندگاني که هدفي جز پولشويي ندارند از سينما قطع شود قطعا اوضاع اقتصاد سينما سر و سامان بهتري خواهد گرفت. به عبارت ديگر تهيه‌کننده حرفه‌اي محال است که دستمزدهاي نجومي به بازيگري بدهد. براي برون رفت از اين مشکل بايد نظارت دقيقي بر عملکرد شبکه نمايش خانگي و پول‌هايي که در آنجا خرج مي‌شود، انجام شود. چون هرکسي مي‌تواند با پول تهيه‌کننده شبکه نمايش خانگي شود. تهيه‌کنندگان اين شبکه اصلا زيرنظر شوراي‌عالي تهيه‌کنندگان نيستند که حداقل اين نهاد بتواند آنها را کنترل کند. اميدوارم اين شبکه داراي ساختار منضبطي شود و با به‌هم ريختن رقم دستمزد بازيگران باعث صدمه به سينما نشود. در مجموع معتقدم تهيه‌کنندگان مجموعه‌هاي شبکه نمايش خانگي بايد همان تهيه‌کنندگان سينما باشند.
خاني در پايان يادآور شد:
ما نهاد امنيتي نيستيم و نمي‌توانيم وارد مقوله پولشويي شويم. من صرفا به عنوان تهيه‌کننده فقط مي‌توانم بگويم برخي از فيلم‌ها و سريال‌هايي که توليد مي‌شوند با پول‌هاي شبهه‌دار و صرفا براي پولشويي توليد مي‌شوند. توليدات سينمايي با هزينه‌هاي سرسام‌آور که بازگشت مالي چنداني هم در گيشه ندارد هيچ توجيه اقتصادي نداشته و بيشتر از يک هيجان مي‌آيد، اما تجربه ثابت کرده که چنين اخلالگراني در حوزه سينما ماندگار نخواهند شد و بالاخره کنار مي‌روند.

محمد احمدي، کارگردان و تهيه‌کننده با انتقاد از ورود پول‌هاي مشکوک به سينما گفت:

من به شخصه با بازيگراني که دستمزدشان را به دلار مي‌گيرند مواجه نشدم، اما هميشه با ورود سرمايه‌گذاراني که سرمايه‌هاي کلان و نامشخص را به وارد اين حوزه مي‌کنند موافق نبودم و حتي اين‌که سرمايه‌گذار خودش به عنوان تهيه‌کننده هم در فيلم حضور داشته باشد را قويا رد مي‌کنم.

تهيه‌کننده فيلم‌هاي «دو ساعت بعد مهرآباد»، «آزمايشگاه» و «به دنيا آمدن» ادامه داد:

وقتي چارچوب سينما نامشخص باشد فيلم‌هايي که حرفي براي گفتن دارند کمتر ساخته مي‌شوند و گيشه در دست فيلم‌هاي کمدي سخيف مي‌افتد و همين مساله سينماي اجتماعي و جدي را به سمت نابودي مي‌کشد.
او افزود:
دستمزد تمام عوامل فيلم از جمله بازيگران عرف تعيين شده‌اي دارد و تهيه‌کننده حرفه‌اي مي‌تواند با رقمي مشخص فيلم را به سرانجام برساند، اما تهيه‌کننده‌اي که پول‌هاي بادآورده را وارد اين حوزه مي‌کند، قطعا بعد از مدتي کنار گذاشته مي‌شود، با اين توضيح که در همان مدت حضورش در سينما لطمات جبران‌ناپذيري را به بدنه سينما مي‌زند.
احمدي در پايان تصريح کرد:
بعضا مي‌شنويم که برخي از تهيه‌کنندگان رقم‌هايي را براي فيلمي هزينه مي‌کنند که در گيشه محال است اين رقم برگردد. در چنين شرايطي فيلمسازي به هيچ وجه به سود تهيه‌کنندگاني مانند من نيست و فيلم‌هاي دغدغه‌مند به سمت نابودي مي‌روند. کما اين‌که الان هم از فيلم‌هاي در حال اکران جز يکي-دو فيلم هيچ فيلمي حرفي جدي براي گفتن ندارد.

بيشتر بدانيد : دستمزد 16 بازيگر زن ايراني: سحر دولتشاهي 200 ميليون, ليلا حاتمي 300 ميليون!!

بيشتر بدانيد : دستمزدهاي ميليوني بازيگران کشورمان از شايعه تا واقعيت!

بيشتر بدانيد : ماجراي دستمزد بازيگران در گفت‌و‌گو با مدير اداره نظارت و ارزشيابي، تهيه‌کنندگان و بازيگران سينما

بيشتر بدانيد : دستمزد رضا عطاران، مريلا زارعي و بهرام رادان فاش شد!!

بيشتر بدانيد : دستمزد بازيگر تئاتر با 35 سال سابقه، روزي هزار تومان است!


منبع : jamejamonline.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/145759/گزارشي از دستمزدهاي دلاري و پولشويي در سينماي ايران
بستن   چاپ