قيمت باورنکردني پرايد در سوريه!
دوشنبه 2 مهر 1397 - 8:41:44 AM
چه خبر - نرخ پرايد در سوريه به ١١١ ميليون تومان رسيده است

ريزش ارزش پول ايران صادرات پرايد را حسابي به‌صرفه کرده است. پرايد ايران که بيشتر به سوريه، عراق، جيبوتي و ... صادر مي‌شود اين روزها در نمايشگاه بين‌المللي دمشق ٤ ميليون و ٤٤٠ هزار لير سوريه قيمت خورد.
قيمت لير سوريه در بازار آزاد ايران ٢٥ تومان قيمت دارد که با اين حساب نرخ پرايد در سوريه به ١١١ ميليون تومان رسيده است. اين خودروي پرطرفدار در بازار ايران که در هفته‌هاي گذشته از مرز ٤٣ ميليون تومان هم گذر کرد، اين روزها به قيمت ٣٦ تا ٣٨ ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود. آنگونه که جاده مخصوص‌نشين‌ها مي‌گويند صادرات خودرو به لحاظ درآمد ارزي که نصيب خودروسازان مي‌کند، بيشتر از فروش داخلي مي‌صرفد، اما اولويت با بازار داخلي است. يک مقام آگاه در اين باره گفت: آپشن‌هايي که روي خودروهاي صادراتي گذاشته مي‌شود کمتر از داخلي‌هاست، در حالي که قيمتشان گران‌تر است.
چه هزينه‌هايي پرايد بازار داخلي را گران‌تر مي‌کند؟
همين چند وقت پيش بود که برخي از رسانه‌هاي خبري رشد صادرات را دليل اصلي کمبود عرضه در بازار داخلي و نجومي شدن قيمت‌ها اعلام کردند. با اين وجود جاده مخصوص‌نشين‌ها معتقدند که صادرات براي آنها صرفه اقتصادي بيشتري دارد البته اگر فروش‌هاي دستوري بگذارد. يک مقام آگاه در اين باره گفت: فروش داخلي غير از هزينه توليد، هزينه‌هايي چون بيمه،٩ درصد ماليات، هزينه شماره‌گذاري خودرو و... به سايپا تحميل مي‌کند که مي‌توانم به جرأت بگويم اختلاف پنج ميليوني در فروش هر خودروي داخلي با خودروي صادراتي وجود دارد چون با صادرات خودروي ما ديگر هزينه بيمه و امثال آن را تقبل نمي‌کنيم.
به گفته او، از سوي ديگر تنها بخشي از اين هزينه روي قيمت خودروهاي داخلي کشيده مي‌شود و بنابراين صادرات سود خالص بيشتري دارد. در اين ميان نبايد از اين نکته هم غافل شد که ارزش افزوده ورود ارز به کشور بسيار بيشتر از جابه‌جا کردن پول بين مردم يا به اصطلاح از اين جيب به آن جيب‌کردن است. در واقع هر صنعت و توليدي که بتواند ارز به کشور وارد کند، جاي افتخار دارد.
خودروهاي ايراني کجا مي‌روند؟
از کشورهاي عراق، الجزاير، سوريه، ترکمنستان، لبنان، چين، ساحل عاج، جمهوري آذربايجان و جيبوتي به‌عنوان عمده بازارهاي هدف صادرات انواع خودروي سواري ايران ياد شده است که در ميان اين کشورها عراق با سهم 76.3‌درصدي بيشترين سهم واردات خودرو را به خود اختصاص داده و پس از آن الجزاير و سوريه به ترتيب با سهمي 5.3 و 4.2‌درصدي در رده‌هاي بعدي قرار دارند. اما حجم صادرات به کشورهايي مانند چين تنها 0.8 درصد، ساحل عاج 0.3 درصد، جمهوري آذربايجان 0.3 درصد و جيبوتي 0.2‌درصد کل صادرات ايران بوده است. همچنين ترکمنستان و لبنان ديگر کشورهايي هستند که سهمي بيش از يک‌درصد از صادرات خودروي سواري را به خود اختصاص داده و به ترتيب 2.6‌درصد و 2.4‌درصد را از آن خود کرده‌اند. البته جمهوري کره، ترکيه، قزاقستان، ارمنستان، بلژيک، فرانسه، روسيه، روماني، مجارستان و مالزي ديگر کشورهايي هستند که مي‌توان از آنها به‌عنوان بازارهاي مهم بالقوه صادرات خودرو ياد کرد.


منبع: shahrvand-newspaper.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/144774/قيمت باورنکردني پرايد در سوريه!
بستن   چاپ