چه خبر - واکنش شهرام ناظري به حکم دادگاه محمدرضا شجريان
شهرام ناظري در واکنش به حکم دادگاه شکايت محمدرضا شجريان از صدا و سيما که در آن آمده است «انتشار اين آثار در رسانه ملي موجب شهرت شجريان شده و به زيان او نبوده است»، ميگويد: صدا و سيما شايد بتواند افرادي بيمايه را عَلَم کند ولي يک هنرمند سطح بالا نيازي به اين چيزها ندارد و ميتواند با يک نوار يا يک سيدي کارش را بکند.
«دو روز قبل (سهشنبه 13 شهريور 97) خبر آمد که وکيل مدافع محمدرضا شجريان از ابلاغ حکم دادگاه کارکنان دولت درباره شکايت موکلش از صداوسيما خبر داده و گفته است: دادگاه، شکايت شجريان مبني بر پخش بدون مجوز آثارش را در صداوسيما رد کرده و گفته انتشار اين آثار در رسانه ملي موجب شهرت شجريان شده و به زيان او نبوده است!
بيشتر بدانيد : وکيل محمدرضا شجريان تهديد به بازداشت شد!
محمدحسين آقاسي (وکيل دادگستري) در مقام پاسخ به ايرنا گفت: رأي صادره مغاير صريح قوانين است و قطعا به اين حکم اعتراض ميکنيم زيرا معتقديم حکم، با ناديده گرفتن محتويات پرونده و مستندات من به عنوان وکيل شاکي صادر شده است. بدون ترديد اگر در مرحله تجديد نظر دقت کافي شود، اين رأي بايد نقض شود وگرنه پيام بدي براي صداوسيما دارد مبني بر اين که از اين به بعد ميتواند آثار هنرمندان را که براي توليدشان وقت و هزينه صرف ميکنند، بدون موافقت صاحب اثر پخش کند.
شهرام ناظري، استاد آواز ايراني، در خصوص اين اتفاق به ايلنا گفت: صداوسيما هميشه اين اجحاف را در حق هنرمندان انجام داده و اين زورگويي و رفتار غير عادلانه را نسبت به همه داشته است. الان 40 سال است که آثار مرا پخش ميکند و هيچ حق و حقوقي به من نداده است. هيچ قراردادي نبسته و هيچ اجازهاي هم نگرفته است. شهرِ زور چگونه است؟ اينجا هم زورگيري است و غير از اين هم انتظاري نميرود يعني اگر بخواهند نگاهي صحيح، قانونمند و عادلانه داشته باشند، باعث تعجب است.
ناظري درباره اين عبارت که «پخش اين آثار موجب شهرت شجريان شده و ضرري براي او نداشته است، پس شکايتش از صداوسيما رد ميشود»، هم گفت: صداوسيما شايد در مشهور شدن آدمهاي ديگر تاثير داشته باشد و بتواند افرادي بيمايه را عَلَم کند ولي يک هنرمند سطح بالا نيازي به اين چيزها ندارد و ميتواند با يک نوار، با يک سيدي کارش را بکند.
او با اشاره به آلبوم «گل صدبرگ» که در سال 1360 به ياد هشتصدمين سالگرد تولد مولانا در مايه بيات ترک، به صورت گروهنوازي سهتار، به سرپرستي جلال ذوالفنون و با آواز شهرام ناظري با گرايش موسيقي عرفاني ايران منتشر شد، گفت: شما ديديد که يک نوار «گل صد برگ» در ميليونها نسخه در خانه هر ايراني، از مرفهترين اقشار جامعه تا فقيرترينشان، از بالاترين تا پايينترينشان شنيده شد و خودش معرف خودش بود. يک هنرمند، نه من، هر هنرمند خوبي با يک اثرش ميتواند جهانگير شود و نيازي نيست که صداوسيما اين کار را بکند. اين حرف صرفا براي توجيه کار صداوسيما زده شده است و به هيچ عنوان شامل همه نميشود و شايد فقط در مورد بياستعداداني که ميخواهند خرج کنند تا مطرح شوند جواب بدهد و کسي که خودش صاحب هنر واقعي باشد، راه ورود به دل مردم را پيدا ميکند.
خواننده تصنيفهاي معروفي چون «اندک اندک»، «آتشي در نيستان»، «کاروان شهيد» و «شيدا شدم»، ادامه داد: خود من هم جزو شاکيان از صداوسيما هستم و اگر چه هنوز اين شکايت را به صورت رسمي ثبت نکردهام اما همواره آمادگياش را داشتهام و بار ديگر اعلام ميکنم اگر کسي باشد که کارهاي شکايت قانوني مرا از صداوسيما پيگيري کند با کمال ميل، از همين لحظه حاضر به انجام شکايت هستم، بابت اين همه اجحاف و اين همه استفادههاي مربوط و مخصوصا نامربوط که از آثارم کرده است آن هم بدون اجازه من که هم از نظر حيثيتي، هم معنوي و هم مادي متضررم کردهاند.
ناظري افزود: شکايت ما به کجا ميرسد؟ 40 سال است که من هيچ حق و حقوقي از صداوسيما نگرفتهام و تمام 50 اثري که به وجود آوردهام تماما با سختي و خون دل خوردن، بدون هيچ حمايتي در منزل شخصيام بوده است و در واقع صداوسيماي من خانه خودم است و اين گونه است که فکر ميکنم ظلم بزرگي در حقمان شده است! 40 سال شوخي نيست. يک بار ديگر هم گفته بودم که ببينيد مديران صداوسيما اگر 40 ماه حقوق نگيرند چه نظرگاهي نسبت به سيستم پيدا ميکنند؟ و حال گمان کنيد اين 40 ماه تبديل به 40 سال شود!
اين خواننده، موسيقيدان و آهنگساز موسيقي اصيل ايراني ادامه داد: من کارمند رسمي راديو و تلويزيون ملي ايران بودم. يعني يک سال قبل از انقلاب به خاطر اين که در رشته آواز شاگرد اول کنکور موسيقي شدم فورا راديو و تلويزيون ملي ايران استخدام رسميام کرد اما يک سال بعد که انقلاب شد آمدم بيرون و تا الان که با شما صحبت ميکنم به همان طريق است. اين است که گمان ميکنم نميتوان جز اين انتظاري از صداوسيما داشت، چون زور ميگويد.
ناظري در پايان گفت: به خارج از اين مملکت نگاه کنيد و به هنرمندانشان که هر قطعهاي در هر جايي از آنها پخش شود، خود به خود و به صورت طبيعي مبلغي را که به عنوان حقالزحمه برايشان در نظر گرفتهاند به حسابشان ميريزند و زماني که هنرمند از دنيا ميرود، اين حقالزحمه به فرزند او و حتي به نسلهاي بعدياش پرداخت ميشود و اساسا داستانشان با ما متفاوت است، چرا؟ چون همه چيزشان روي قانون است و اينجا همه چيز روي زور است و زور ما هم نميرسد و شکايتي که ميکنيم بيفايده است.»
بيشتر بدانيد : خاطرات شهرام ناظري از رفاقت تنگاتنگ و شبانه روزي با استاد شجريان
بيشتر بدانيد : حس تلخ شهرام ناظري: بهتر است از ايران برويم!
منبع: irna.ir