از شوراي نگهبان، اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات بيش از خدا مي‌ترسيم
جمعه 1 تير 1397 - 9:11:30 PM
چه خبر - بر مظلوميت نظارت مجلس بايد خون گريه کرد

مجلس دهم درحالي وارد سومين سالش شده که احمد مازني نماينده تهران و عضوکميسيون فرهنگي مجلس از ضعيف بودن بخش نظارتي مجلس گلايه دارد و مي‌گويد با توجه به نظام انتخاباتي که ما داريم بيش از آنکه از خدا و مردم حساب ببريم از شوراي نگهبان، اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات و عوامل اجرايي مي‌ترسيم. به خاطر همين شرايط است که مازني مي‌گويد به عنوان يک نماينده طوري رفتار مي‌کند که در دوره بعد صلاحيتش تاييد شود.
متن گفت‌وگو احمد مازني را در زير مي‌خوانيد؛

-آقاي مازني، مجلس دهم وارد سال سوم شده است، با توجه به شرايط کشور به نظر شما مهمترين اولويت مجلس براي قانونگذاري در سال سوم چه بايد باشد؟

مهمترين چالش کشور که در حوزه‌هاي ديگر هم تاثيرگذار بوده و باعث شده که به نوعي اداره کشور با مشکل روبرو باشد، اصلاح نظام انتخابات است. اگر دولت در ارائه لايحه جامع انتخابات تسريع کند و در مجلس نظام انتخابات را اصلاح کنيم مشکلات بسياري حل مي‌شود و اين موضوع الويت اول و مهمترين الويت مجلس در قانونگذاري است.
الويت دوم براي قانونگذاري مجلس در سال سوم مجلس با توجه به اتفاقات دي ماه سال گذشته به نظر مي‌رسد تصويب قانون نحوه برگزاري تجمعات و اعتراضات قانوني طبق اصل 27 قانون اساسي است.

-اخيرا دولت در مصوبه‌اي مکان‌هايي را براي اعتراض مردم در نظر گرفته است. چه زماني قرار است که طرح برگزاري تجمعات که از سوي شما تهيه شده در مجلس بررسي شود؟

طبيعي است که مجلس بر اساس نوبت طرح‌ها را در دستور قرار مي‌دهد. من طرح برگزاري تجمعات را با قيد دو فوريت به هيات رئيسه ارائه کردم. آرزويم اين است که هر چه زودتر مراحل بررسي اين طرح در کميسيون و معاونت قوانين طي شود و در دستور قرار بگيرد و نمايندگان هم به آن کليات آن راي دهند. اگر اشکالي هم دارد نمايندگان آن اشکالات را رفع کنند.
بالاخره مردمي که صاحب حق هستند اگر خواستند راهپيمايي، تحصن، اعتراض و اعتصاب کنند بايد بدانند که از کجا مجوز بگيرند و چه مسايلي را مراعات کنند و مسئولان چه مسئوليتي در قبال اعتراضات به حق مردم دارند. در اين زمينه‌ها قانون نداريم در حاليکه انباشت توقعات و انتظارات و مطالبات مردم باعث مي‌شود که يک جايي مردم کم بياورند و چارچوب‌هاي قانوني را رعايت نکنند و بخواهند غير قانوني اعتراض کنند.
اگر بتوانيم اين قانون را امسال به تصويب برسانيم در حوزه سياسي بسيار مهم خواهد بود. ممکن است عنوان کنند که مردم مشکلات اقتصادي، بيکاري، رکود و... دارند اما من مي‌گويم اختلاف نظرهايي که وجود دارد نشان مي‌دهد که نظام انتخابات و روش اعتراض نياز به اصلاح دارد و بايد بتوانيم قوانين و رويه‌ها را اصلاح کنيم که به حل مسايل اجتماعي و اقتصادي کمک مي‌کند.
نظارت مجلس نظارت نيست

-آقاي مازني،‌ در سال 96 سوال، استيضاح و تحقيق و تفحص‌هاي بسياري مطرح شد و در اين سه ماه گذشته هم باز حرف از تحقيق و تفحص است اما بسياري از اين طرح‌هاي تحقيق و تفحص به نتيجه نمي‌رسند درحاليکه تحقيق و تفحص جزء بازوان نظارتي مجلس است. ارزيابي شما از بعد نظارتي مجلس چيست؟

نماينده زمانيکه وارد مجلس مي‌شود مانند فردي است که وسط فيلم وارد سينما مي‌شود و تا چشم‌هايش را بتواند باز کند و ببيند کجا آمده و به آن فضا عادت کند زمان مي‌برد. واقعيت اين است که يکي از بخش‌هايي که در کشور ما بسيار ناکارآمد است بحث نظارت است و در مجلس هم چنين است.
من احساس مي کنم که بر مظلوميت نظارت مجلس بايد خون گريه کرد. اصلا نظارت مجلس نظارت نيست، چون مي‌خواهيم از رئيس‌جمهور سوال کنيم مي‌گويند اين تضعيف رييس جمهور است. البته برخي بدشان نمي‌آيد براي تضعيف رييس‌جمهور سوال کنند. هر دوي اين موارد بد است و دليل ندارد که رييس‌جمهور و تيم همراه ايشان که ما هم جزو حاميان ايشان هستيم احساس کنند که سوال از رييس‌جمهور چيز بدي است. کسي هم که سوال مي‌کند نبايد هدف ديگري را تعقيب کند سوال بايد در چارچوب سوال و با نيت حل مسايل کشور بوده و هدف جناحي در آن نباشد.
نمي‌خواستيم قاليباف را در کشور خراب کنيم

-به نظر شما چرا عموما طرح‌هاي تحقيق و تفحص با اقبال زيادي مواجه نمي‌شود يا با لابي‌گري خاتمه پيدا مي‌کند؟ نمونه واضح اين موضوع تحقيق و تفحص از شهرداري تهران بود...

زمانيکه تحقيق و تفحص از شهرداري دوران آقاي قاليباف مطرح بود خدا را شاهد مي‌گيرم که وقتي مي‌خواستم آن را امضا کنم گفتم امضا مي‌کنم تا انصاف در مورد آقاي قاليباف رعايت شود. ما که نمي‌خواستيم قاليباف را در اين کشور خراب کنيم. بلکه مي‌خواستيم شبه‌اي که هست را برطرف کنيم. اما زمانيکه به تحقيق و تفحص واکنش منفي نشان داده مي‌شود و تلاش مي‌شود که امضاها کم شود و راي نياورد مسئله و مشکل از آنچه که هست بزرگتر جلوه مي کند.
مردم مي‌گويند که اينها متهم بودند به اينکه کار خلاف قانون در مورد املاک شهرداري کرده‌اند. اينکه حاضر نشدند تا در پيشگاه نمايندگان ملت پاسخگو باشند و تلاش کردند تا تحقيق و تفحص راي نياورد و نمايندگان امضاها را پس بگيرند مشخص مي‌شود که مسئله خيلي بزرگتر از اين حرف‌ها است. خطر اين برداشت بسيار بيشتر از اتفاقي است که در دوران شهرداري آقاي قاليباف افتاده است.
از سوي ديگر زمانيکه سوال از رييس جمهور مطرح مي شود تلاش مي شود که امضاها را پس بگيرند و سوال طرح نشود. در اين شرايط اين استنباط مي شود که چرا آقاي رييس جمهور به مجلس نمي‌آيند تا جواب بدهند و از چه چيزي نگران است. اينکه يک رييس‌جمهور فرهيخته، معتدل با نگرش اصلاحي بيايد و به نمايندگان مجلس جواب بدهد به کام ملت شيرين و در عرصه بين‌المللي ارزشمند است. بنابراين سوال، تذکر، استيضاح همه به نوعي لوث شده و من به عنوان يک نماينده احساس‌نمي کنم که در امر نظارت تاثير گذار هستم.
از دولت تقاضا مي‌کنم از نظارت مجلس استقبال کند

-يعني شما معتقديد استقبال نکردن دولت از تذکر و سوال مانعي براي بعد نظارتي مجلس است؟

بله، احساس مي‌کنم که اگر بخواهيم وارد حيطه نظارت شويم عوامل متعددي هست که نگذارد نظارت اتفاق بيفتد. اينکه تلاش مي‌کنند که امضاها پس گرفته شود و سوال و استيضاح راي نياورد به معناي اين است که مي‌خواهند براي نظارت مانع ايجاد کنند. تقاضا و خواهشم از آقاي لاريجاني به عنوان رييس مجلس و اعضاي هيات رئيسه اين است که در اين بخش به داد مجلس و کشور برسند و مثابه نکنند. از آقاي رييس‌جمهور و دولت تقاضا مي‌کنم که از نظارت مجلس استقبال کنند و امروز يعني دوره نمايندگاني ما دوره رياست جمهوري و وزارت را نبينند بلکه نگاه کنند که مجلس دهم و دولت دوازدهم چقدر مي‌تواند تاثيرگذار باشد و چند گام به سمت مردم سالاري و نهادينه کردن حاکميت مردم بر مردم پيش رفته ايم. اين موارد را بايد در همين فضاي نظارت محقق کنيم.
پس دولت کي لايحه اصلاح نظام انتخابات را به مجلس مي‌دهد؟

- انتقاداتي نسبت به ترکيب هيات رئيسه قبلي مجلس مطرح بود، با توجه به تغييرات اخير در آن فکر مي‌کنيد وضعيت براي مجلس بهتر خواهد شد؟

من بيش از اينکه به افراد فکر کنم به نوع نگاه فکر مي‌کنم؛ البته افراد چه در هيات رئيسه و چه در ساير سطوح محدوديت‌ها و ملاحظات خاص خودشان را دارند. در خصوص نظام انتخابات اخيرا چند بار تاکيد کردم که ما نظام انتخاباتي مي‌خواهيم که نماينده از خدا بترسد و پرواي مردم را داشته باشد. اما با توجه به نظام انتخاباتي که ما داريم بيش از آنکه از خدا و مردم حساب ببريم از شوراي نگهبان، اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات و عوامل اجرايي مي‌ترسيم. در اين شرايط من به طريقي رفتار مي‌کنم که در دوره بعد صلاحيتم تاييد شود. با توجه به اين شرايط طبيعي است که چه رييس مجلس باشيم، چه هيات رئيسه و چه نماينده معمولي نمي‌توانيم تاثير گذار باشيد مگر اينکه اراده کنيم و مانند مرحوم مدرس که فراتر از اين سازوکارها و رويه‌ها و نگاه‌ها، حرکت کنيم و اصلاح‌طلب به معناي واقعي مي‌شويم. اصلاح‌طلب واقعي کسي است که در عين اينکه با طمانينه حرکت مي‌کند مي‌خواهد ساختارها و مرزها را بشکند و از مسير قانوني، منطقي و درست اصلاح کند.
يکي از اين مسيرها اصلاح نظام انتخابات و قانون انتخابات است که در حال حاضر حدود 2 سال است که منتظر هستيم دولت لايحه آن را بدهد. اما من نمي‌دانم که آقاي رييس‌جمهور احساس مسئوليت در اين خصوص نمي‌کند يا هيات وزيران فکر مي‌کنند که مسئله کوچکي است و مي‌خواهند بگذارند دولت ديگري اين کار را انجام دهد. دولت يازدهم گذشت و عمر دولت دوازدهم به زودي يکساله مي شود پس دولت کي مي‌خواهد اين لايحه را ارائه کند؟ مجلس دهم که هماهنگ و همراه با آقاي روحاني است و يک نسيمي از اصلاحات در آن احساس مي‌شود اگر از اين فرصت براي اصلاح قانون انتخابات استفاده نکنيم پس کي مي‌خواهيم اين کار را انجام دهيم؟


منبع: etemaadonline.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/117782/از شوراي نگهبان، اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات بيش از خدا مي‌ترسيم
بستن   چاپ