چه خبر - "استانداردسازي شرايط استخدام در آموزش و پرورش" با اجراي آييننامه سلامت رواني معلمان
اسفنديار چهاربند (رئيس مرکز برنامه ريزي منابع انساني و فناوري اطلاعات آموزش و پرورش) درباره آييننامه سلامت روان معلمان گفت: در حال حاضر تدوين اين آييننامه در مراحل مقدماتي است و بايد مراحل نهايي، تصويب و ساز و کارهاي اجرايي آن طي شود.
او افزود: فعلا ميتوانيم از اين آييننامه در مرحله مصاحبه و معاينه وروديها استفاده کنيم که البته در حال حاضر در حوزه جذب، معاينات به صورت جسمي، روحي و رواني انجام ميشود، ولي اين آييننامه نسخه کاملتر و پيشرفتهتري است که ميتواند؛ ضمانتهاي لازم براي آمادگي حرفهاي افرادي که جذب مي شوند را بدهد.
چهاربند در پاسخ به اين سوال که در آيين نامه سلامت رواني معلمان، روابط معلم و دانشآموز چطور تعريف خواهد شد؟ گفت: در آييننامه اجرايي که الان در مدارس در حال اجرا است؛ روابط بين معلم و دانش آموز، حقوق و تکاليف طرفين به خوبي روشن شده است. تحقق اين تکاليف نيازمند شرايط روحي، جسمي و حرفهاي لازم است. اين آيين نامه کمک ميکند تا شرايط تحقق آيين نامه اجرايي موجود، تکاليف، حقوق دانش آموز و معلم بيشتر از قبل فراهم شود. همچنين ضمانتهاي لازم را ميدهد تا حقوق طرفين رعايت شود.
رئيس مرکز برنامهريزي منابع انساني و فناوري اطلاعات آموزش و پرورش در پاسخ به اين سوال که با اجرايي شدن اين آييننامه آيا شرايط استخدام سختتر ميشود؟ توضيح داد: سختتر نه، اما استاندارد ميشود. وقتي ما از استانداردسازي حرف ميزنيم به اين معناست؛ معيارهاي لازم براي انجام وظايف حرفهاي افراد تضمين شود. هرچه استانداردها کاملتر شود تحقق آن تکاليف و وظايف بيشتر عملي خواهد شد و آسيبها کمتر ميشود.
وي در خصوص افرادي که قرار است؛ اين آيين نامه را تدوين کنند، گفت: تيمهايي متشکل از افراد متخصص در حوزههاي مختلف اين کار را ميکنند. در واقع کساني که در حوزه روانشناسي و يادگيري متخصص هستند و از ارتباط با حقوق معلم و تکاليف معلم در قبال دانشآموز علم دارند و مسلط هستند.
منبع: ilna.ir