چه خبر - گفت و گو با محمد غفاري:مخاطب سالاري يا کارکرد اجتماعي؟! مسئله کدام است؟
غفاري درباره اکران فيلم "شماره 17 سهيلا" و همچنين تغييراتي که روي فيلم اعمال شده است، بيان کرد:
فيلم قرار است بعد از "خوک" به کارگرداني ماني حقيقي با سرگروهي کورش به روي پرده برود. ضمن اين که پايانبندي فيلم هم تغيير کرد و کمي طولانيتر شد.
از آنجايي که در جشنواره کمي کارهاي فني شتابزده انجام ميشود روي اين بخش هم اصلاحاتي انجام داديم.
وي در ادامه گفت:"شماره 17 سهيلا" به تازگي در جشنواره فيلم کلن در آلمان موفق به دريافت جايزه بهترين فيلم شد، از ايران علاوه بر اين دو فيلم "کله سرخ" کريم لکزاده جايزه بهترين فيلم کوتاه و فيلم "ملي و راههاي نرفته" تهمينه ميلاني نيز جايزه بهترين فيلم از نگاه تماشاگران را دريافت کردند.اين کارگردان درباره چرايي تغيير در پايان بندي فيلم اظهار کرد:
با توجه به بازخوردي که در جشنواره از مخاطبان گرفتيم، به نظر ميرسيد فيلم غافلگيرانه تمام ميشود، بنا به دلايلي در آن زمان دوست داشتم آنطور فيلم تمام شود، اما نظر مخاطب هم مهم است بنابراين کاري کرديم که فيلم با يک نتيجه گيري به پايان برسد.
وي افزود:
اولين برخورد من با انبوهي از تماشاگرها با نظرات مختلف بود و با اين تجربه تصميم گرفتم تا از آن استفاده مثبت کنم. از آنجايي که معتقدم ما براي تماشاگر فيلم ميسازيم بنابراين نظر او اهميت دارد. الان مخاطب قرار است براي ديدن فيلم بليت بخرد و بعد آن را ببيند پس نميتوان به او خيانت کرد و نظر شخصي خود را به مخاطب تحميل کرد. به لحاظ فني هم فيلم را بازنگري کرديم و از سليقه شخصي خودم کوتاه آمدم و تلاش کردم به سليقه مخاطب نزديک شوم. سينماي مستقل چون نمايش کمي دارد از يک جايي بين شما و مخاطب فاصله ميافتد و نهايتا اين فيلمساز است که ضرر ميکند و اين من هستم که بايد خودم را به مخاطب نزديک کنم. يک برخورد منطقي و واقعگرايانه با مخاطب داشتم و از مواضع خود کوتاه آمدم. از سوي ديگر وقتي به اکران ميرسي مخاطب هم بايد خوشحال و راضي باشد و اين تصميم حسن اکران براي من بوده است.غفاري با اشاره به اين که سينماي ايران بايد به سمتي برود که کم کاري نکند، گفت:
تصميم دارم کمي سينما کار کنم و از فضاي فستيوالي و گيشه دور شوم. مي خواهم فيلم دستاورد فني داشته باشد و مخاطب را به لحاظ حسي درگير کند و با ديدن فيلم از آن لذت ببرد ولي به شکل درست و اصولي اين اتفاق رخ دهد. سينماي ايران بايد به اين سمت برود و با فروشي که امروز دارد نبايد کم کاري کند و تماشاگر را فراري دهد.
اين مستندساز در ادامه بيان کرد:
زماني که دوربينهاي ديجيتال و موبايل وجود نداشت سينماي اجتماعي جايگاه خوبي داشت و الان کار کردن در اين مسير جرات ميخواهد. فيلمهاي اجتماعي کارکرد خود را از دست دادهاند و سينماي اجتماعي به خاطر اينترنت عقب افتاده شده است.از يک سو مميزيها يک نوع اختگي در سينما ايجاد کرده و از سوي ديگر آنچه روي پرده ميآيد همه به واسطه حضور فضاي مجازي ميدانند. من به دنبال لذت بردن تماشاگر از ديدن فيلم هستم. لذت را بايد در سينما جستجو کرد و گرنه پمپاژ مسائل اجتماعي به مخاطب به دليل سرعت پايين مراحل اداري و توليد فيلم سوخته است.غفاري درباره موضوعيت فيلم دوم خود اظهار کرد:
فيلم درباره شرط بنديهاي فراگير است ولي از زاويه اجتماعي اين فيلم را نميسازم. اين موضوع به شدت اجتماعي را به شکل طنز ميسازم چرا که مسائل اجتماعي ما امروز از تلخي به کمدي نزديک شده و براي بيان مسئله با زاويه ديگري بايد آن را مطرح کرد. من اين فيلم را هم مثل فيلم قبلي سرگرم کننده نگاه ميکنم و ميسازم. امروز همه در جامعه بدنبال شانس و برنده شدن هستند و اين اتفاق ميتواند موقعيتهاي بامزهاي بوجود آورد.اين کارگردان در پاسخ به اين سوال که موضوع فيلم نزديک به فيلم "هت تريک" است، گفت:
موضوع مبتلا بهي است و هرکسي زاويه خود را دارد. پرداختن به يک موضوع مشترک منافاتي ندارد چرا که هيچ ارتباطي با هم ندارند و هرکسي زاويه نگاه خود را دارد. من براي اين موضوع حدود 1600 ساعت فيلم تحقيق و پژوهش دارم و يکسال و نيم روي آن کار کردم.
منبع: honaronline.ir
http://www.CheKhabar.ir/News/112990/ماجراي پايان بندي تحميلي در فيلم شماره 17 سهيلا