برداشتي آخرالزماني از نظريه داروين در جنگ براي سياره ميمون ها
دوشنبه 31 ارديبهشت 1397 - 7:07:40 PM
چه خبر - فيلم جنگ براي سياره ميمون ها مورد بررسي قرار گرفت

به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي انديشه، در اين جلسه که با حضور محمدرضا مقدسيان، مجري، و سعيد هاشم زاده، منتقد برگزار شد، جنبه هاي روايي و تکنولوژي فيلم مورد بررسي قرار گرفت.

هاشم زاده به بازي «اندي سرکيس» در نقش سزار اشاره کرد و گفت:

اين بازيگر که با ايفاي نقش گالوم در فيلم «ارباب حلقه ها» مورد توجه قرار گرفت، اين سوال را در ذهن منتقدين ايجاد کرد که آيا موشن کپشن هم بايد جز بخش هاي جوايز بازيگري باشد يا نه. موشن کپشن يا همان بازيگري بر پرده آبي با دوربين هاي متعدد است که اندي سرکيس به شکل بي سابقه اي در تاريخ سينما به آن کمال بخشيده و احساسات، عواطف و حرکات بدني دقيقي را شکل داده است."

مقدسيان ضمن اشاره به نظريه داروين گفت:

"به نظر مي رسد فيلم سياره ميمون ها با مضمون آخرالزماني خود، شايد ساده ترين برداشت از نظريه تکاملي داروين است؛ سرزمين موعودي که ميمون ها به آن هجرت مي کنند و توسط ميمون ها احيا مي شود. در بين ميمون ها هم طبقه بندي تکاملي وجود دارد، مثل سزار که تکامل يافته ترين ميمون است و مي تواند با داشتن ويژگي هاي انساني، رهبري ميمون ها را برعهده بگيرد. سزار زماني با خيال راحت آن جا را ترک مي کند که ميراث خودش را به دسته ميمون ها منتفل مي کند."

سعيد هاشم زاده و محمدرضا مقدسيان

سعيد هاشم زاده و محمدرضا مقدسيان

هاشم زاده در اين باره توضيح داد:
"داروين کاري کرده که وقتي شمايل ميمون به ميان مي آيد، نمي توانيم نظريه داروين را ناديده بگيريم، چه آن را قبول داشته باشيم چه نه. موضوع بعد مسئله رمان سياره ميمون هاست که در سال 1963 توسط «بير بول» نوشته، و در 1968توسط «شافنر» به فيلم تبديل شد. داستان در سال 3 هزار و خرده اي اتفاق مي افتد که فضانوردان در سفر خود گم مي شوند و روي سياره اي فرود مي آيند که ميمون هايي شبيه به آدم زندگي مي کنند و در آخر متوجه مي شوند که اين سياره همان زمين است. رمان به فيلم کمک کرد و فيلم هم خوب توانست رمان را به تصوير بکشد."

بعد از آن، مقدسيان به تعاريف قهرمان و ابر قهرمانان در سينما اشاره کرد و گفت:

به نظر مي رسد با گسترش تلويزيون و سينماها، ديگر قهرمانان انساني عادي براي مخاطب جذابيت ندارد و توليدات سال هاي اخير سينما به سمت قهرماناني رفته که انسان نيستند اما ويژگي هاي انساني دارند. او در ادامه اين سئوال را طرح کرد که فارغ از انسان بودن يا نبودن قهرمان، روند داستاني که همان است، چه چيزي اين فيلم ها را جذاب مي کند؟
هاشم زاده در جواب اين مسئله گفت:
"اين سبک فيلم ها از دهه 50 و از کميک بوک ها ساخته شدند؛ انسان هايي که به لحاظ فيزيکي و ژنتيکي تغيير ماهيت داده اند، مثل اورنجرز و ترنسفورمرز. فيلم هاي بلاک باستر روي تکنولوژي بيشتر تمرکز دارند و همان نمونه هاي فيلم هاي قبلي مثل اينک آخرالزمان يا اسپارتاکوس است اما 80درصد مخاطبان نوجوان بلاک باسترها اين فيلم هاي قديمي را نديده اند.
مقدسيان ضمن مخالفت با اين حرف گفت:
"سينما مثل هر مقوله ديگري بايد بازتوليد کند و اگر در فيلم هاي جديد از تکنولوژي براي روايت هاي قبلي استفاده مي شود، يک نقطه ضعف نيست."

محمدرضا مقدسيان

محمدرضا مقدسيان

هاشم زاده در ادامه به دو نويسنده اثرگذار داستان هاي علمي تخيلي، «آرتور سي.کلارک» و «ايزاک آسيموف» اشاره کرد و افزود:

اين نويسندگان کساني بودند که توانستند به خلق روايت هاي جديد دست بزنند و پيشرو و ماندگار باشند.


مقدسيان در آخر از منتقد خواست تا به موضوعات فرامتني فيلم جنگ براي سياره ميمون ها اشاره کند. هاشم زاده در اين مورد گفت:

در نقدهاي آمريکايي، شخصيت کلنل به ترامپ و جاهايي به عراق و سوريه شباهت داده شده اند اما منتقد براي اين برداشت ها نياز به شمايل آيکونيک دارد و ارجاعات به اسپارتاکوس بيشتر در اين فيلم ديده مي شود تا ترامپ.
در آخر جلسه نيز، حضار به طرح سئوالات خود و گفتگو در مورد فيلم برداختند.


منبع: سيمرغ

http://www.CheKhabar.ir/News/112732/برداشتي آخرالزماني از نظريه داروين در جنگ براي سياره ميمون ها
بستن   چاپ