پس از مرگ, مغز چگونه کار مي کند؟!
پنجشنبه 20 ارديبهشت 1397 - 8:27:23 AM
چه خبر - مغز ما پس از مرگ چگونه کار مي‌کند؟

مغز مهم ترين و پيچيده ترين ارگان بدن است و هنوز رازهاي زيادي در مورد اين ارگان خارق العاده وجود دارد که کشف نشده اند.

پزشکان و محققان هر روزه چيزهاي جديد و باورنکردني در مورد ويژگي ها و توانايي هاي مغز کشف مي کنند. اما آيا تابحال با خود فکر کرده ايد که پس از مرگ چه بر سر مغزتان مي آيد؟

بسياري از ما فکر مي کنيم که بعد از ايستادن قلب از تپش، مغز نيز به همان سرنوشت دچار شده و متوقف مي شود. اما دکتر سم پارانيا و تيم تحقيقاتي او دريافته اند که حتي پس از مرگ و متوقف شدن قلب نيز، مغز به کار خود ادامه مي دهد.

عجيب اما واقعي: مغز ما حتي پس از مرگ نيز کار مي کند ولي چگونه؟
اين کشف باورکردني نيست اما واقعيت دارد. بدون شک در مورد کساني شنيده ايد که به معناي واقعي کلمه مرده و بار ديگر به زندگي بازگشته اند و گفته اند که در طول دوراني که مرده فرض مي شدند تونلي را ديده اند که انتهاي آن بسيار نوراني بوده است. کارشناسان مي گويند زماني که مرگ قريب الوقوع مي شود، تجربه اي خواهيد داشت که رمز و راز آن تنها براي فرد در حال مرگ قابل درک خواهد بود. هيچ کس در حالت هوشياري نمي تواند چنين تجربه اي داشت باشد اما پزشکان توانسته اند تحقيقاتي را در اين مورد انجام دهند. در واقع آن ها با بررسي گفته ها و تجربيات کساني که به سکته قلبي مبتلا شده و به زندگي بازگشته اند سعي دارند به سوال هاي خود پاسخ دهند.
به گفته پزشکان، افرادي که مرده فرض مي شوند مي توانند حرکات پزشکان و پرستاران اطرافشان و حتي تمامي گفتگوهاي آن ها را درک کرده و اتفاقات بصري که در اطرافشان رخ مي دهد را ثبت نمايند. حتي ديده شده که بسياري از اين افراد که پس از مرگ به زندگي بازگشته اند، کوچکترين جزييات را نيز به ياد داشته اند. با اين وجود در سال 2018 کشفيات تازه اي در اين زمينه رخ داد.
يک عصب شناس آلماني به نام ينس درير به خاط تحقيقات بي سابقه خود در مورد عملکرد مغز بعد از مرگ به شهرت جهاني رسيد. وي در بيمارستاني در برلين با نام «Charité» مشغول بکار است که يکي از بهترين بيمارستان هاي دانشگاهي آلمان به شمار مي آيد. او و همکارش، جد هارتينگز، تحقيقات خود را در قالب يک مقاله تحقيقاتي ارايه داده اند که فعاليت هاي مغز بعد از مرگ را تشريح مي کند.

در اين مقاله به بررسي چگونگي نقل و انتقال پيام ها و سيگنال هاي الکتريکي عصبي از طريق نورون ها با شدت تمام پرداخته مي شود که براي بار آخر انجام گرفته و سپس همه چيز تمام مي شود. در علم پزشکي مقوله اي به نام «سونامي مغزي» (brain tsunami) وجود دارد. به گفته درير، فرآيند «سونامي مغزي» زماني که اکسيژن کافي قبل از نابودي سلول ها در مغز وجود داشته باشد رخ مي دهد.

پزشکان چگونه مغز بيماران در حال مرگ را مطالعه مي کنند؟
براي مطالعه مغز اين بيماران، آن ها به طور دائم فعاليت هاي مغزي آن ها را تحت کنترل داشته و با استفاده از تکنيک «مانيتورينگ عصبي» (neuro-monitoring) بيماران مي توانند فعاليت هاي مغزي بيماران قبل از مرگ را با دقت کامل درک کنند.

نتايج بدست آمده در طي اين تحقيقات چه بوده است؟
اين شيوه مانيتورينگ تا 30 ثانيه پس از متوقف شدن ضربان قلب ادامه پيدا مي کن. چيزي که آن ها متوجه شده اند اين است که بدن رفته رفته شروع به خاموش کردن سلول هاي عصبي مي کند تا اينکه تمام سلول هاي عصبي از کار افتاده و تمام انرژي ذخيره شده خود را مانند موجي سهمگين به درون مغز مي فرستند.

سونامي مغزي چيست؟
وقتي سلول هاي مغزي، سيگنال هاي الکتريکي را با قدرت و شدت تمام براي آخرين بار مي فرستند و پس از آن براي هميشه خاموش مي شوند، سونامي مغزي رخ مي دهد. موج اوليه اين انرژي الکترومغناطيسي باعث مي شود که سلول هاي مغزي از کار بيفتند. پزشکان در حال پيدا کرد راهي براي درمان اين اختلال و يا دستکم کند کردن آن هستند تا بتوان در اين مدت به درمان بيمار ادامه داد. اما اين موضوع بسيار پيچيده است. در صورتي که فعاليت مغزي موسوم به سونامي مغزي رخ دهد، بيماري که با مرگ کامل فاصله چنداني ندارد، تجربه هاله نور و تونلي با انتهاي نوراني را خواهد داشت.
اگر فرد به هر دليلي قبل از نابود شدن سلول هاي مغزي به زندگي بازگردد کاملاً ممکن است که بتواند آنچه که پس از لحظات اوليه مرگ ديده و شنيده و يا تجربه کرده است را به ياد آورده و بازگو نمايد. اين تجربه هيچگاه قابل بازگويي نيست مگر اين که شخصي خود آن را تجربه نمايد. تجربه چنين حالتي کاملاً متفاوت مي تواند باشد؛ برخي خود را در مزرعه اي زيبا مي بينند و برخي ديگر خود را در ميان عزيزانشان مي يابند. در اغلب موارد اما افراد در حال حرکت در يک تونل طولاني و تاريک هستند که در انتهاي آن نوري درخشان وجود دارد.

منبع: yjc.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/108755/پس از مرگ, مغز چگونه کار مي کند؟!