نگراني مديران پيام رسان‌هاي داخلي
سه شنبه 4 ارديبهشت 1397 - 9:00:40 PM
چه خبر - تعرفه استفاده از پيام‌رسان‌هاي داخلي يک‌سوم خارجي‌ها

سيدابوالحسن فيروزآبادي – دبير شوراي عالي و رئيس مرکز ملي فضاي مجازي کشور - پس از بازديد از مرکز نگهداري داده مدرن و مجهز که وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات موظف شده بود تا براي پيام‌رسان‌هاي داخلي فراهم کند، در نشستي با مديران پيام‌رسان‌هاي داخلي در رابطه با نگراني مديران پيام رسان‌هاي داخلي درباره سرعت افزايش کاربران جديد به صورت موج ناگهاني و همچنين عدم ارايه خدمات مناسب از سوي اپراتورها به دليل کاهش تعرفه استفاده از پيام‌رسان‌هاي داخلي، گفت: تمامي پيام رسان‌ها اگر به صورت موج ناگهاني مردم بخواهند ورود کنند، دچار چالش خواهند شد که ما برنامه خود را در چند مرحله اعلام خواهيم کرد تا به آرامي جمعيت به سمت پيام‌رسان‌ها هدايت شوند.
به اين که تعرفه استفاده از پيام‌رسان‌هاي داخلي يک سوم استفاده از پيام رسان‌هاي خارجي است و اپراتورها ممکن است ارتباطات مربوط به پيام رسان‌هاي داخلي را با کيفيت و اولويت کمتري به کاربران سرويس دهند، رسيدگي خواهيم کرد و اگر موردي به صورت واقعي و عملي بود گزارش دهند تا برطرف کنيم.
کوچ سازمان‌ها، دستگاه‌ها و کانال‌هاي پرظرفيت به پيام‌رسان‌هاي داخلي و در نتيجه ارايه سرويس بيشتر به مردم برنامه‌اي است که به طور جدي مورد وفاق مسئولان کشور است و قواي سه گانه کشور علاقمندند اين کار به سرعت انجام شده و موانع اين راه برطرف شود.
وي با اشاره به اين که در اين مسير بايد پيام رسان‌ها هم تلاش بيشتري داشته باشند، افزود: اميدواريم تا در فرصت زماني مناسب سرويس پايدار و فني با استحکام امنيتي و رعايت حريم خصوصي از سوي پيام‌رسان‌ها به شهروندان ارايه شود.
فيروزآبادي با بيان اين که در حوزه فضاي مجازي مي‌توانيم توسعه مناسبي در حوزه اقتصاد ديجيتالي داشته باشيم، اعلام کرد: با توجه به تاکيد ويژه براي پياده سازي شبکه ملي اطلاعات بايد خدمات پايه در کشور به سمتي برود که توسط شرکت‌هاي داخلي و بخش خصوصي ارايه شود و بومي سازي مناسبي در حوزه اقتصاد ديجيتالي داشته باشيم تا در اين حوزه بتوانيم اقتصادي مناسب با استانداردهاي بين المللي، پايدار و چالاک در برابر تحولات جهاني در داخل کشور داشته باشيم.
وي با اشاره به سال حمايت از کالاي ايراني تصريح کرد: بايد پلت فرم‌ها، سکوها و خدماتي که ارايه مي‌شود، ايراني باشد و در اين راه همه مردم نقش ايفا کنند. دولت به عنوان قوه مجريه کشور تصميم دارد اين کار صورت گيرد اما اين کار بدون نقش آفريني مردم امکانپذير نيست.
نوع توسعه تکنولوژي مربوط به فضاي مجازي توسعه تکنولوژي از نوع مشارکت و تعامل بوده که به صورت افقي است و از نوع عمودي نيست که چند سرمايه دار بخواهند صنعتي را در کشور پياده سازي کنند و در واقع مبتني بر مشارکت همراه با تعامل از سوي مردم است.
باتوجه به ويژگي‌هاي فضاي مجازي، رفتار مردم به شدت تابع خدماتي است که ارايه داده مي‌شود و ما شاهد تغيير و تحول سريع در رفتار مردم هستيم، بنابراين اگر پيام رساني رفتار مناسب نداشته باشد، نيازهاي مشتريان را برطرف نکند و در ذهن کاربران اقناع لازم را نتواند ايجاد کند، به راحتي در مدت خيلي کوتاه و حتي در کمتر يک شبانه روز کاربران خود را از دست خواهد داد. اين در حالي است که در هيچ صنعتي در گذشته شاهد چنين پديده‌اي نبوديم، يعني صنعتي براي استقرار در يک کشور در مرحله اول ورود به بازارش زمان مي برد و هم چنين خروج آن نيز سالها طول مي کشيد.
فيروزآبادي با اشاره به حوادث اخير در جريان فيس بوک و سقوط ارزشي چند ده ميليارد دلاري آن، تاکيد کرد: سايز اقتصاد ايران در اين حد نيست اما رفتار کاربران مي تواند به همان شدت باشد، چون جامعه ما يک جامعه همگرا و پيوسته تر نسبت به جامعه غربي است. در جوامع غربي فردي گرايي و واگرايي بيش از جوامع ماست و بر همين اساس رفتارهاي ما نيز مي‌تواند خيلي سريع‌تر و عکس العمل‌ها خيلي شديدتر باشد، بنابراين پيام رسان‌هاي داخلي بايد در ارايه خدمات به مردم رضايتمندي آنها راهدف قرار دهند و رضايتمندي مردم در خدمات مناسب، پايدار و امن و همچنين ارايه خدمات نو است.
ما شاهديم پيام‌رسان‌هايي مانند تلگرام در جهت ارايه خدمات نو حرکت کرده و علاوه بر اين که پيام‌رسان و شبکه اجتماعي هستند، در حال تبديل به سکوي اقتصادي نيز بوده و مي‌خواهند تا اقتصاد کشورها را در اختيار بگيرند. در حوادثي که در روسيه اتفاق افتاد، غول‌هاي بزرگ اقتصادي آمريکا در اين نزاع فضاي مجازي ميلياردها دلار متضرر شدند و تلگرام اعتراف کرد که چند صد ميليون دلار متضرر شده و آمازون و گوگل هم قاعدتا به همين ميزان بايد متضرر شده باشند و اين همه با هدف آماده‌سازي براي تصاحب بخشي از اقتصاد اين کشور است.
بايد توجه داشت که اين هزينه براي نگهداشتن يک جامعه در يک پيام رسان نيست بلکه اين هزينه براي تصرف اقتصادي يک کشور صورت مي گيرد بنابراين بايد در مرحله نخست تلاش کنيم تا پيام رسان خوبي داشته باشيم و نيازهاي پيام رسان اجتماعي را در جامعه ايراني تامين کنيم و اميدواريم که پيام‌رسان‌هاي داخلي در مرحله بعد تبديل به سکويي براي ارايه خدمات به مردم شوند و در فضاي مجازي در کشور که از تامين پيام‌رسان با هدف خروج از انحصار پيام‌رسان خارجي کشور شروع شده و درنهايت دستيابي به سکوهاي قابل توجهي براي ارايه خدمات است، نقطه آغاز يک تحول بزرگ باشيم.


منبع: isna.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/104478/نگراني مديران پيام رسان‌هاي داخلي
بستن   چاپ