حقايقي درباره هواپيما ها که نمي دانيم؛ از رنگ صندلي ها تا اتاق مخفي!
شنبه 1 ارديبهشت 1397 - 12:57:27 PM
چه خبر - حقايقي از کابين هواپيما؛ از رنگ صندلي‌ها تا اتاق مخفي

آيا تاکنون به اين فکر کرده‌ايد که چرا رنگ اکثر صندلي‌ها در هواپيما آبي است؟ احتمالا هرگز به آن‌ها توجه نکرده‌ايد! يا اينکه، آيا چرا اکثر هواپيماها مجهز به زيرسيگاري هستند، در حالي که اين روزها سيگار کشيدن در پرواز ممنوع است؟

زياد تعجب نکنيد؛ در اين مقاله سعي داريم حقايقي نهان و جذابي را که در طراحي کابين هواپيماها مورد استفاده قرار مي‌گيرد، براي شما شرح دهيم.


چرا صندلي‌ها معمولا آبي رنگ هستند؟

از شرکت هواپيمايي رايان اير گرفته تا هواپيمايي بريتانيا و آمريکا، بزرگ‌ترين شرکت هواپيمايي جهان، از طيف گسترده رنگ آبي در تمامي قسمت‌هاي طراحي کابين هواپيما استفاده کرده‌اند. اين موضوع به نظر اتفاقي نيست و دلايل روانشناسي پشت آن قرار دارد.
بر اساس کتاب راهنماي مبتديان در روانشناسي رنگ‌ها که در لندن با محوريت روانشناسي رنگ‌ها و تأثيرات آن‌ها منتشر شده؛ رنگ آبي منعکس‌کننده اعتماد، آرامش، کارايي، کيفيت و آسودگي است.
نايجل گود، طراح و بنيان گذار هواپيماها که 30 سال فضاي داخلي هواپيماها را طراحي کرده است و اخيرا طراحي داخلي و طراحي صندلي‌هاي ايرباس را انجام مي‌دهد، در اين تحقيق ما را همراهي مي‌کند تا از اين حقايق جذاب پرده برداريم.

او مي‌گويد: کار ما به‌عنوان طراح اين است که برندهاي تجاري را تقويت و آن‌ها را شناخته‌تر کنيم، اما هدف اصلي ما اين است که فضاي داخلي را طوري طراحي کنيم که محيطي راحت‌تر و دلپذير تر براي مسافران ايجاد کنيم.


اين‌ها همه براي ايجاد استرس کم‌تر است و گفته مي‌شود که رنگ آبي، احساس آرامش بيشتري ايجاد مي‌کند. برخي از خطوط هوايي از سايه‌هاي تيره‌تر و رنگ‌هاي روشن نيز استفاده مي‌کنند. به‌طور کلي هدف اين است که فضايي ايجاد کنند که مسافران احساس راحتي کنند، به‌طوري‌که احساس کنند در خانه خودشان هستند؛ به همين دليل سعي مي‌کنند محيط را طبيعي‌تر و ملايم‌تر طراحي کنند. اين روندي است که از ده‌ها سال پيش مورد استفاده قرار گرفته شده است و همه به سادگي آن را پذيرفته‌اند.
او همچنين افزود: رنگ آبي انتخاب شده است چرا که اين رنگ، يک رنگ محافظه‌کارانه، غيرخشن با سايه مناسب است که نماد اعتماد و امنيت است، به همين دليل مي‌توانيد اين رنگ را در اکثر شرکت‌هاي هواپيمايي قديمي مانند هواپيمايي بريتانيا ببينيد.
مطالعات متعددي نشان مي‌دهد که رابطه‌ي قوي بين رنگ و واکنش مصرف‌کنندگان وجود دارد، براي مثال: يکي از آن‌ها که در سال 2014 توسط محققان انجام شده است، نشان مي‌دهد؛ بيش از 90 درصد قضاوت‌هاي ناگهاني در مورد محصولات تنها بر اساس رنگ محصولات انجام مي‌شود.


حقيقت پشت نور کابين‌ها

روشنايي کابين همچنين به ايجاد يک فضاي بدون استرس در پرواز کمک مي‌کند، به‌ويژه در هواپيماهاي جديدتر که نور ملايم ال‌اي‌دي را جايگزين نور خشن که در مدل‌هاي قبلي استفاده مي‌شد، کرده‌اند.
آقاي گود مي‌گويد: پشت رنگ روشن مورد استفاده در پرواز قطعا دليلي علمي وجود دارد. با نگاهي به ترکيب رنگ‌هاي مورد استفاده در پرواز مي‌توان کيفيت پارچه‌هاي مورد استفاده را مشاهده کرد.
در هنگام انتخاب پارچه‌ها و منسوجات داخلي کابين سناريوهاي مختلفي را آزمايش مي‌کنند و وسايل را تحت نورهاي مختلف مورد آزمايش قرار مي‌دهند، براي مثال: نورها را در زمان‌هاي مختلف مانند هنگام پرواز، هنگام خوردن غذا و هنگام خوابيدن آزمايش مي‌کنند. با متخصصان زيادي در زمينه انتخاب رنگ، مواد و رنگ روغن همکاري مي‌کنند تا صندلي‌ها را راحت‌تر و در عين حال جذاب کنند.
Jane Priestman، طراح داخلي و بريتانيايي، مديرکل سابق و مدير معماري و طراحي سازمان فرودگاه و خط ريلي بريتانيا، خاطرنشان کرد: نورپردازي و رنگ در محيط بسيار مهم است. او گفت: تحقيقات ما در فرودگاه‌ها و ايستگاه‌هاي راه‌آهن نشان داده است که قدرت روانشناسي رنگ و کنترل روشنايي مي‌تواند بر خلق و خوي مردم تأثير بگذارد.


ديوارهاي ضد صدا

در سال‌هاي اخير مطالعات زيادي در زمينه تأثير سر و صداي هواپيما بر سلامتي انسان انجام شده است. طبق مطالعه‌اي که در سال 2010 انجام شده است نشان داده‌اند که احتمال حمله قلبي افراد در اثر افزايش صداي هواپيما بيشتر مي‌شود.

اخيرا تکنولوژي‌هاي جديدي براي کاهش صداي هواپيما پياده‌سازي شده است. براي مثال بدنه هواپيما را با يک لايه نازک عايق مي‌کنند تا در هنگام پرواز صداي موتورهاي هواپيما را کاهش دهد. البته در تلاش هستند که از پرده‌هاي صوتي براي خنثي کردن صداهاي اطراف استفاده کنند.


اهميت پارچه‌ها

به‌عنوان يک قاعده کلي در پروازهاي طولاني مدت از صندلي‌هاي چرم استفاده نمي‌کنند، اين نوع صندلي‌ها به دليل عرق کردن ناخوشايند است. پارچه‌هاي ترکيبي معمولا نتيجه بهتري دارند و احساس راحتي بيشتري به مسافران مي‌دهد. براي شرکت‌هاي هواپيمايي، معمولا پارچه‌هاي با کيفيت بالا و تيره رنگ، به دليل تعمير و نگهداري راحت‌تر، استفاده مي‌شود. براي مثال: پاک کردن يک رنگ قرمز از پارچه سفيد نسبت به سياه، آسان‌تر است؛ بنابراين رنگ‌هاي تيره، کثيفي‌ها را مي‌پوشاند و ظاهر آن‌ها را تميزتر نشان مي‌دهد، بنابراين از رنگ‌هاي تيره بيشتر از رنگ‌هاي روشن استفاده مي‌شود.
آقاي گود مي‌گويد: رنگ‌هاي روشن در طراحي‌هاي داخلي پروازهاي فرست کلاس و کلاس‌هاي تجاري بيشتر استفاده مي‌شود، اين در حالي است که در کلاس‌هاي اقتصادي که بيشتر مسافران از آن‌ها استفاده مي‌کنند، رنگ تيره، بيشتر به چشم مي‌خورد.


اتاق مخفي

تنها در هواپيماهاي گسترده‌اي مانند: Dreamliner Boeing، يک اتاق کوچک وجود دارد که پنهان است. اين اتاق به‌عنوان اتاق استراحت خدمه شناخته مي‌شود و داراي چند صندلي و تخت است که خدمه مي‌توانند بخوابند.

آقاي گود مي‌گويد: اين اتاق‌هاي مخفي کمتر از 5 فوت ارتفاع دارند و تنها 4 نفر مي‌توانند در آن حضور پيدا کنند. اين فضا در نوک هواپيما قرار دارد و بيشتر مسافران متوجه آن نمي‌شوند.


فضاهاي استفاده نشده

هواپيما با اين عظمت داراي فضاهاي زيادي است که مورد استفاده قرار نمي‌گيرد. از اين فضاها به دليل ارتفاع کم و نبود پنجره نمي‌توان براي جايگاه مسافران استفاده کرد. همين موضوع محدوديت فضاي مناسب، باعث مي‌شود کابين براي مسافران رنج‌آور شود.

آقاي گود مي‌گويد: قبلا که روي A340 براي لوفت هانزا کار مي‌کرديم، از اين فضاهاي بيهوده براي ارائه خدمات به مسافران استفاده مي‌کرديم و دستشويي‌ها را در اين مکان‌ها قرار مي‌داديم، اما هواپيما A340 يک هواپيماي بزرگ است و به دلايل اقتصادي، ديگر مورد استفاده قرار نمي‌گيرد.
او اضافه کرد: مي‌توان از اين فضاهاي کوچک که مورد استفاده قرار نمي‌گيرند، مکاني مناسب براي خدمه هواپيما ايجاد کرد، اما براي تبديل اين مکان‌ها به صندلي مسافران بايد فرآيند پيچيده‌اي انجام گيرد و گواهينامه دريافت شود که اين کار هزينه‌بر است.

همه صندلي‌هاي هواپيماها بايد توسط مقامات هواپيمايي تأييد شوند و گواهينامه دريافت کنند. اين اعتبارسنجي بر اساس مسير متفاوت است. براي مثال هنگامي که طراحي صندلي براي يک هواپيما گواهينامه معتبر دريافت مي‌کند، همين طراحي صندلي براي يک هواپيماي ديگر بايد مجددا گواهينامه دريافت کند.
آقاي گود مي‌گويد: اين فرايند دريافت گواهينامه بسيار هزينه‌بر است، به همين دليل است که شرکت‌هاي هواپيمايي اغلب، کمتر به طراحي مجدد صندلي‌ها و تغيير آن‌ها مي‌پردازند. به‌طور ميانگين صندلي مسافران بعد از 7 تا 10 سال تعويض مي‌شوند.

بسياري از شرکت‌هاي هواپيمايي کم‌هزينه، تمايل دارند از صندلي‌هاي استاندارد استفاده کنند که مستقيما از توليدکنندگان خريداري مي‌شوند و قبلا گواهينامه دريافت کرده‌اند؛ اين صندلي‌ها براي آن‌ها بسيار ارزان‌تر حساب مي‌شوند.


صندلي‌ها و آزمون 16g

تمام صندلي‌هاي مسافران با يک آدمک شبيه‌سازي شده بايد تست 16g را بگذرانند. در اين تست مقاومت صندلي‌ها در برابر سرعت زياد و صدمه در محيطي شيب‌دار آزموده مي‌شوند و سقوط احتمالي هواپيما شبيه‌سازي مي‌شود. تمام صندلي‌ها لازم است در برابر نيروي پوياي 16g مقاومت کنند.

صندلي‌ها از سطوح شيب‌دار با زاويه‌هاي مختلف به پايين انداخته مي‌شوند تا در سناريوهاي مختلف سقوط ارزيابي شوند و دريابند که کدام قسمت‌هاي صندلي‌ها بايد حداکثر ايمني را دريافت کنند و کدام قسمت‌ها را بايد تغيير داد.
آقاي گود مي‌گويد: تمام پارچه‌ها نيز بايد تست آتش را نيز بگذرانند که مطمئن شوند که در صورت آتش‌سوزي به‌راحتي خاموش شوند.


آيا دوباره سيگار کشيدن در پرواز آزاد مي‌شود؟

جالب است بدانيد، در حالي که سيگار کشيدن مدت‌ها است در هواپيما ممنوع است، اما وجود زيرسيگاري در توالت هواپيما هنوز يک مورد لازم، مطابق با ليست هواپيمايي فدرال آمريکا است و جز حداقل تجهيزات لازم براي هواپيما به حساب مي‌آيد.
اما اداره هواپيمايي کشوري انگليس مي‌گويد اجباري براي وجود زيرسيگاري در هواپيما نيست، چراکه سيگار کشيدن در هواپيما غيرقانوني است.
آقاي گود مي‌گويد: اين زيرسيگاري‌هايي که تعبيه شده اس،ت براي افرادي است که قانون‌شکني مي‌کنند، آن‌ها حداقل جايي براي خارج کردن زباله سيگار خواهند داشت.

او همچنين خاطر نشان کرد: من فکر نمي‌کنم سيگار کشيدن در پرواز دوباره مجاز شود؛ اما ما هنگام طراحي به‌ندرت، پيشنهادهايي مبني بر طراحي يک محيط براي سيگار کشيدن افراد در هواپيما دريافت مي‌کنيم.


منبع: kojaro.com

http://www.CheKhabar.ir/News/104125/حقايقي درباره هواپيما ها که نمي دانيم؛ از رنگ صندلي ها تا اتاق مخفي!
بستن   چاپ