پيشنهاد يورن دانر تهيه کننده فنلاندي براي انتقال آزادي بيان ايران در جشنواره جهاني
جمعه 31 فروردين 1397 - 3:57:53 PM
چه خبر - جشنواره جهاني فيلم فجر 97: نشست خبري با حضور يورن دانر

نشست رسانه اي يورن دانر تهيه کننده سرشناس فنلاندي صبح امروز در پرديس سينمايي چارسو در دومين روز جشنواره جهاني فيلم فجر با حضور ميرکريمي دبير جشنواره جهاني فيلم فجر، رضا کيانيان رييس کاخ جشنواره و جمعي از اهالي رسانه برگزار شد.


يورن دانر منتقد، تهيه کننده و بازيگر فنلاندي در ابتداي اين نشست خود را به عنوان نويسنده معرفي نمود و با اشاره به داشتن 76 فيلم اظهار داشت:

کارگرداني کار سختي است. ساخت فيلم در اسکانديناوي نياز به بودجه دارد و تامين منابع مالي چندان آسان نيست و من اگر بتوانم در آينده منابع مالي لازم را براي ساخت يک فيلم تامين کنم فيلمي خواهم ساخت.


اين تهيه کننده سينما که سابقه همکاري با اينگمار برگمان را دارد ، ادامه داد:

امروز اين جا هستم که به سوالات شما درباره فيلمسازي پاسخ دهم هر چند که سينماي ايران را چندان نمي شناسم و مي خواهم با حضور در اين جشنواره با فضاي فرهنگي اين کشور بيشتر آشنا شوم.
به گفته وي، تفاوت فرهنگي ميان سينماي ايران و اسکانديناوي که بخشي از اروپاست بسيار زياد است.


اين تهيه کننده سينما درباره ساخت فيلم در فنلاند توضيح داد:

در اين کشور مقداري از بودجه فيلم از طريق حمايت مالي مردم تامين مي شود و بخشي از طريق تلويزيون. اگر اميد حمايت مالي وجود داشته باشد ما مي توانيم فيلم بسازيم اما با وجود 10 ميليون نفر جمعيت، اميد به اين حمايت مالي کمي دشوار است.


دانر در ادامه به اهميت حضور فيلمسازان زن اشاره کرد و گفت:

امروزه 90 درصد فيلم ها توسط مردان ساخته مي شوند و من معتقدم بايد حجم اين فعاليت ها بيشتر شود و به همين دليل خودم در مقام تهيه کننده با سه فيلمساز زن همکاري داشته ام.


تهيه‌کننده فيلم سينمايي «فاني و الکساندر» به کارگرداني برگمان درباره وسواس هايي که اينگمار برگمان درباره طراحي صحنه و لباس اين فيلم داشته است، گفت:

زماني که من تهيه کننده اين فيلم شدم هيچ تهيه کننده اي حاضر به ساخت آن نشده بود. من تهيه آن را پذيرفتم و يک سال زمان برد تا منابع مالي لازم براي ساخت تامين شود. البته اين فيلم دو نسخه تلويزيوني و سينمايي دارد و نسخه سينمايي آن موفق به دريافت جايزه اسکار شد. آقاي برگمان نسخه تلويزيوني را بيشتر دوست داشت و من نسخه سينمايي را بيشتر دوست داشتم که اين به سليقه و نگاه شخصي ما بازمي گشت.


وي با تاکيد بر اين نکته که به عنوان تهيه کننده حدود 80 فيلم هيچ گاه درباره محتواي اثر حرفي نزده و بيشتر روي بودجه و برنامه تمرکز داشته است، اظهار کرد:

برگمان بسيار روي برنامه حساس و دقيق بود.
دانر ابراز اميدواري کرد که فيلمسازان ايراني در عرصه داخلي و بين المللي فيلم ساخته و موفقيت هاي بيشتري کسب کنند.


وي در پاسخ به پرسشي درباره تبديل فيلم هاي 35 ميليمتري به ديجيتال گفت:

در فنلاند 97 درصد از فيلم ها با حمايت دولت به ديجيتال تبديل مي شوند و اين کار براي نگهداري از فيلم ها بسيار اهميت دارد.


خالق کتاب «پدر و پسر» درباره تاثير حضورش در عرصه سياست بر فيلمسازي اش توضيح داد:

حدود 14 سال در پارلمان فعاليت داشتم و دو فيلم هم در اين باره دارم. شخصا نظرم با نظر دولت متفاوت است اما کسي حق ندارد جلوي فيلمسازي من را بگيرد.
دانر يکي از علايقش را نقد سياست دانست و گفت:
فيلم هايي که ساخته مي شوند بايد در راستاي بيان تجربيات ملل آن کشور باشند. اين گونه فيلم ها باعث کنار رفتن مرزهاي ميان افراد مي شوند البته ساخت اين فيلم ها آسان نيست. ساخت فيلم درباره ايراني ها بسيار مهم است همان طور که فيلمسازي درباره مردم اسکانديناوي اهميت دارد.
يورن دانر در پايان اين نشست اظهار داشت :
اميدوارم ايرانيان از طريق فيلم هايشان, بتوانند فرهنگ و آزادي بيان شان را انتقال دهند.
يورن دانر در سطح جهاني با تهيه‌کنندگي فيلم اينگمار برگمان يعني «فاني و الکساندر» شناخته مي‌شود؛ فيلمي که در سال 1984 در مجموع چهار تنديس طلايي از جمله اسکار بهترين فيلم خارجي‌زبان را به دست آورد و دانر را به تنها فنلاندي تا امروز بدل کرد که برنده جايزه آکادمي شده است.

نويسنده: پگاه ماسوري
منبع: سيمرغ

http://www.CheKhabar.ir/News/104057/پيشنهاد يورن دانر تهيه کننده فنلاندي براي انتقال آزادي بيان ايران در جشنواره جهاني
بستن   چاپ