سرنوشت طرح ترافيک در سال جديد چه مي شود؟
سه شنبه 28 فروردين 1397 - 3:17:50 PM
چه خبر - سرگرداني در طرح جديد ترافيک/ وقتي مسئولان در ثانيه حرف خود را تغيير مي‌دهند

هر ساله پس از پايان تعطيلات نوروزي دوربين‌هاي طرح ترافيک روشن و به منوال سال هاي قبل شروع به کار مي کردند و شهرونداني که داراي کارت شناور بوده يا طرح روزانه، هفتگي و ماهيانه خريداري مي کردند، تکليف خود را براي ورود و خروج به محدوده طرح ترافيک مي دانستند. اما در سال جديد علي رغم اينکه اعلام شده بود، زيرساخت هاي اجراي طرح جديد ترافيک مهيا شده اند، ولي اين طرح هنوز نتوانسته به مراحل اجرايي برسد.
پورسيد آقايي، مسئول اصلي طرح جديد ترافيک نتوانست به وعده خود عمل کند و طرحي را که او مسئوليت اجرايي آن را برعهده گرفته بود، عملياتي سازد.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري از بانيان اصلي طرح جديد ترافيک است. طرحي که به اعتقاد کارشناسان باعث افزايش ترافيک و آلودگي هوا خواهد شد. اين طرح در مراحل اوليه با مخالفت پليس راهنمايي و رانندگي روبه رو شد و پس از تاييد پليس و شوراي ترافيک به فرمانداري ارجاع شد. به خاطر عدم تطابق طرح جديد ترافيک با برخي از قوانين و به اعتقاد فرمانداري اجحاف درحق شهروندان، چند نوبت رفت و برگشت ميان شوراي شهر پنجم و فرمانداري صورت گرفت.
در نهايت و پس از حاشيه هاي فراوان در اواخر اسفندماه، شهرداري تهران از سامانه جديد ثبت نام براي شهرونداني که تمايل به استفاده از شيوه جديد ورود به محدوده ترافيک را دارند رونمايي کرد.
با اين حال با وجود آنکه شهروندان در سال هاي گذشته براي خريد و دريافت مجوز ورود به محدوده مرکزي شهري به صورت سالانه، ماهيانه و روزانه به راحتي قادر به ثبت نام بودند، سايت جديد در روزهاي نخست حتي بارگذاري هم نمي شد. اين بدان معنا بود که شهرداري و معاونت حمل و نقل در اجرايي کردن بديهي ترين زيرساخت موجود، ضعيف عمل مي کردند.
در همين حال بود که خبر شارژ يک ميليوني براي ثبت نام کنندگان اعلام شد که باعث افزايش نگراني و تقويت اظهارات قبلي منتقدان نسبت به تمايل شهرداري جهت افزايش درآمدزايي در طرح جديد ترافيک بود. پورسيدآقايي در توضيح اين موضوع در حاشيه جلسه اي گفته بود: « گروه‌هايي که سهميه کامل يک سال را براي ورود به طرح ترافيک درخواست کنند، مي‌توانند حساب کاربري خود را تا يک ميليون تومان شارژ کنند و با توجه به اينکه ورود به محدوده طرح ترافيک در طول يک سال به حدود 3 تا 4 ميليون تومان مي‌رسد و ممکن است افرادي که سالانه طرح ترافيک دريافت مي‌کنند با کمبود موجودي مواجه شوند، بنابراين پيشنهاد داده شده است که تا يک ميليون تومان اين حساب‌ها را شارژ کنند که با مشکلي مواجه نشويم.» هرچند وي اعلام کرد اين مشمول خبرنگاران و جانبازان نمي شود!
معاون حمل و نقل ترافيک شهرداري در حالي در 26 فروردين خبر از ثبت نام هاي جديد و اجراي طرح در اول ارديبهشت داد: « تا شب گذشته 75 هزار خودرو در طرح ترافيک جديد ثبت شده‌اند و زيرساخت‌هاي لازم براي اجراي طرح ترافيک از اول ارديبهشت‌ماه انجام شده است.» اما برخلاف اين وعده و به دليل فراهم نشدن زيرساخت هاي لازم در اين موعد، تاريخ جديدي از سوي برخي از اعضاي شوراي شهر اعلام شد.
محمد عليخاني، رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر در 27 فروردين، بر اساس وعده جديد معاونت حمل و نقل اواسط ارديبهشت اعلام کرد: «معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران گفت‌وگويي داشتند و احتمال داده‌اند که تا اواسط ارديبهشت طرح ترافيک قديم تمديد شود زيرا که بنده چنين موضوعي را هنوز از آقاي پورسيدآقايي نشنيده‌ام.»
اين در حاليست که الهام فخاري، يکي ديگر از اعضاي شوراي پنجم تهران از عدم فراهم بودن زيرساخت هاي لازم براي اجراي طرح ترافيک خبر داده و احتمال اجراي طرح تا پايان ارديبهشت را مطرح ساخته است:« تاکنون آقاي معاون گزارشي از روند اجراي طرح يا آماده سازي زيرساخت ها به شورا ارائه نداده است. در صورتي که طرح جديد مورد تاييد شورا نباشد، احتمال تمديد آن تا پايان ارديبهشت هم وجود دارد.»
به نظر مي رسد پس از کش و قوس هاي فراوان براي تصويب طرح جديد ترافيک در شورا و سپس رفت و برگشت هاي ميان پليس راهنمايي و رانندگي، فرمانداري و شوراي شهر، بايد همچنان براي اجراي اين طرح نيز شاهد بدقولي ها و موکول کردن آن به تاريخ هاي جديد باشيم.
عدم مهيا بودن زيرساخت هاي طرح جديد ترافيک در حالي است که مديريت شهري از 23 اسفند سال قبل درگير موضوع استعفاي نجفي بوده و بدون شک اين استعفا و رويه انتخاب شهردار جديد بسياري از طرح ها و پروژه هاي شهري از جمله طرح ترافيک را تحت تاثير خود قرار داده است.


منبع: farsnews.com

http://www.CheKhabar.ir/News/103795/سرنوشت طرح ترافيک در سال جديد چه مي شود؟
بستن   چاپ