تلاش رضا ميرکريمي براي حفظ هويت و گذشته اي که برخي تقاضاي نابودي آن را دارند
چهارشنبه 22 فروردين 1397 - 6:47:34 PM
چه خبر - پاسخ رضا ميرکريمي به پرسش هاي خبرنگار روزنامه جوان
محرمي از روزنامه جوان در نشست رسانه اي جشنواره فيلم فجر از رضا ميرکريمي پرسيد: چرا تا اين حد بي حال صحبت مي کردي؟ چرا رفتارت جوري بود که انگار به زور شما را به اين جلسه آورده اند؟ چرا اين جشنواره از آرمان خاصي پيروي نميکند؟ چرا مانند آش شلم شوربا از همه افکار و ... در آن فيلم وجود دارد؟ چرا در ابتداي اين جشنواره فيلم به وقت شام را پخش نکرديد تا در ميان مخاطبان و مردم شور و حال ايجاد کنيد؟ اين جشنواره الهام بخش نيست. چرا در اين جشنواره پوستري واپس گرايانه که نشان از عقبگرد دارد استفاده شده؟

اما پاسخ هاي رضا ميرکريمي به سوالات اين خبرنگار جالبتر بود.

رضا ميرکريمي در ابتدا گفت:

نمي شود فقط فيلم هايي از عده اي که از تفکر خاصي پيروي ميکنند در جشنواره حضور داشته باشند , همه ديدگاه ها بايد حضور داشته باشند. متاسفانه در ايران شرايط طوري شده که کمي سان و رژه اي شده‌ايم. دوست داريم فقط به همديگر گزارش دهيم و همين که مقام بالادست خوشش بيايد برايمان کافي است. من با اين مساله که خانواده شهدا را روي سن بياوريم و بعد فکر کنيم همه چيز درست است و با همين ويترين همه چيز را توجيه کنيم، مطلقاً مخالفم. اگر فيلم هايي در بخش زيتون هاي زخمي داريم، با اعتقاد آنها را انتخاب کرديم. براي تک تک فيلم هايش وقت گذاشتيم و زحمت کشيديم. ما براي الهام بخش شدن جشنواره بر اساس گرايشات و هويت ملي مان در تراز جمهوري اسلامي تلاش کرده ايم.

وي در جواب به سوال ديگري که چرا «به وقت شام» ابراهيم حاتمي کيا در جشنواره حضور ندارد، گفت:

ما اسفندماه با سرمايه گذار فيلم تماس گرفتيم و درخواست کرديم فيلم را در نوروز اکران نکنند و براي بخش مسابقه جشنواره جهاني فيلم فجر نگه دارند ولي صاحبان فيلم علاقه داشتند فيلم در نوروز اکران شود و طبق آيين نامه فيلمي که اکران عمومي شده است نمي‌تواند در بخش مسابقه حضور داشته باشد. درنهايت ما بهترين فيلم جشنواره ملي فيلم فجر فيلم يعني «تنگه ابوقريب» را در بخش رقابتي خود داريم.


ميرکريمي درباره فيلم افتتاحيه سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر گفت:

من افتخار مي کنم که مجيد مجيدي فيلمساز برجسته ايراني توانسته است با سرمايه گذاري يک کشور صاحب سبک در سينما مثل هند، فيلمي استاندارد بسازد تا آنجا که وزير فرهنگشان در افتتاحيه فيلم در شهر بمبئي حضور پيدا مي‌کند و مي‌گويد ما به همکاري با ايراني‌ها افتخار مي‌کنيم که کمک مي‌کنند سطح سينماي هند ارتقا يابد. به همين دليل ما از اين فيلمساز نامدار خواهش کرديم که فيلم «آن سوي ابرها» را به عنوان فيلم افتتاحيه جشنواره نمايش دهيم.


ميرکريمي در پاسخ به انتقادي به پوستر جشنواره به استقبال بسيار زياد از طراحي آن اشاره کرد و گفت:

ما هويت مان را دو دستي نميريزيم دور, به خاطر موقعيت سياسي اي که در آن برهه از زمان مورد تاييد مان نبوده هيچ جا گذشته خود را نابود نمي کند. ما به صد و بيست سال پيشينه سينماي مان پشت نميکنيم ما اين پوسترهاي را بر اساس هويت ملي مان طراحي کرديم تا جهانيان بدانند فرهنگ در کشور ما چه سابقه اي دارد. همه جا به دنبال اين هستند که تاريخ قديمي تري از خود به نمايش بگذارند مثلا چند استخوان از شن‌هاي عربستان بيرون کشيده اند و همه جا پر کرده اند که اين براي 12 هزار سال پيش است که تاريخ خود را چند هزار سال از تاريخ ما را قديمي تر نشان دهند! هيچ جا با دست خودش گذشته خودش را نابود نمي کند. ما 120 سال سابقه سينما داريم که با تفاوت 5-6 سال از سينماي جهان شروع شده است و بايد به آن افتخار کنيم.
دبير جشنواره جهاني فيلم فجر تاکيد کرد:
در هر سه دوره نگاه من به اقلام تبليغاتي جشنواره نگاه هويت گرا بوده و هدف مان به رخ کشيدن هويت ملي‌مان بوده است. سال گذشته مهمانان آنقدر از پوسترها استقبال کردند که ما دوباره آنها را چاپ کرديم تا آنها را با خود به کشورهايشان ببرند. من فکر مي کنم چنانچه حتما يک الگوي تکراري بگذاريم و محدوده هويتي‌مان را محدود به پنج، شش المان کنيم، اين به معناي کوچک کردن فرهنگ است. اين يک تصوير غلط است که هر چيزي را مي‌سازيم بايد يک بخشي از آن موضوع در پوستر باشد و ما مي‌خواهيم اين نسبت را بشکنيم. ما مي خواستيم عادت ها و کليشه هاي قبلي در طراحي پوستر جشنواره ها را بشکنيم و از المان هاي تکراري استفاده نکنيم.
گزارشگر: پگاه ماسوري
منبع: سيمرغ

http://www.CheKhabar.ir/News/101344/تلاش رضا ميرکريمي براي حفظ هويت و گذشته اي که برخي تقاضاي نابودي آن را دارند
بستن   چاپ